Annons:
Etikettövrigt
Läst 2048 ggr
Chan
2010-02-15 18:52

Hindra gäster att komma?

Så här är storyn:

Sambon & jag började planera i aug förra året (-09) för vårt kommande bröllop. Datum sattes till juli-10 och vi spånade med våra föräldrar om hur vi ville ha det: liten vigsel på annan ort än hemorten, efterföljande middag vid stället där vigseln skulle hållas. Totalt för 10-15 personer inkl närmsta familj och närmsta vännerna.

Men… Så "råkade" jag bli gravid snabbare än vi tänkt oss och kommer att vara ganska höggravid i juli = planerna fick ändras:

Liten vigsel nu i mars-10 på hemorten, endast präst, musiker och två vittnen (min bästa väninna & sambons bror som han är superpolare med). Vigsel tidig em en lördag och direkt efter åker vi (jag och sambon) iväg på en mini-bröllopsweekend.

Vi vill inte ha några gäster vid vigseln då vi vill ha den så liten och enkel som möjligt. Personerna som ställer upp som vittnen kommer vi att bjuda ut på middag en vecka efter vigseln, övriga festligheter för övrig familj, släkt och vänner tänkte vi antingen ta senare under våren eller i anslutning till att den kommande bebisen döps.

Detta har vi pratat med våra föräldrar om för ca 2 månader sedan då graviditeten blev känd. Alla tyckte att det lät bra.

Men…

Nu har sambons mamma (föräldrarna skilda, båda bor på annan ort än vår hemort, mina päron bor på hemorten) bestämt sig för att ändå komma till vigseln. Hon bara ringde en dag och sa att hon tänkte komma ner.

NEJ!!! Jag vill inte att hon kommer! Inte för att jag inte gillar henne, utan för att det känns som att om hon kommer så måste i alla fall övriga närmsta familjen få komma = blir helt fel med hur vi planerat vigseln och weekenden.

Sambon sa detta till henne, att vi tänkt oss en liten enskild vigsel och att vi skulle fira/festa efteråt. Naturligtvis blev hon besviken och jag känner mig jätteelak.

Hur gör man? Visst, jag kanske inte kan hindra någon från att komma, men styr inte sambon & jag till viss del över vår stora dag?

Har någon annan råkat ut för något liknande? Hur löste ni det?

Annons:
Niini
2010-02-15 19:59
#1

Tycker det är väldigt fräckt att bjuda in sig själv, oberoende om man är mor eller inte till en av de som gifter sig.. O andra sidan kan jag förstå att hon vill vara med när hennessom gifter sig, är han enda barnet kanske?

Om hon inte bor så långt borta tycker jag ni stämmer sträff med henne o förklarar ordentligt hur ni tänkt och att om hon får komma så känner ni att alla andra också ska få komma = inte alls så som ni planerat!

Chan
2010-02-16 16:50
#2

Nej, sambon är inte enda barnet, har två syskon, men han är väl den ende av syskonen som inom vettig framtid kommer att gifta sig. Dottern vill inte gifta sig och den andra brodern "lever livets glada dagar som singel".

Det som stör mig mest är att vi pratade om de ändrade vigselplanerna när vi träffades allihopa i julas och då sa hon ingenting om att hon absolut ville vara med. Visst kan det vara något hon kommit på i efterhand, men som sagt fult att bjuda in sig själv när planerna är som de är.

Upp till toppen
Annons: