Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 1773 ggr
[SarahOhrn]
5/16/09, 12:16 AM

Varför är jag så desperat.. :(

Jag vet att det låter helt sjukt, att jag så gärna vill förlova mig med min pojkvän, det är klart man kan vänta men ändå känner jag att jag vill göra det NU, men han är helt anti..

Grejen är den att vi varit tillsammans i 2 år i sommar, vi har haft mycket problem under våra två år men har det jättebra nu. Vi hade ett distansförhållande innan och då höll det på att gå åt skogen och jag vågade inte lita på honom. Nu ska vi ev ha distansförhållande igen över sommaren och jag känner det som en "säkerhet" om han vill förlova sig med mig för att visa att han verkligen är seriös.

Men han säger bara att han inte är redo, men det är ju inte som att skaffa ett barn, att man binder sig för livet. Men det är ändå ett sätt att visa nu att jag inte behöver oroa mig… Han sa likadant innan vi flyttade ihop, att han inte va redo, och jag fick tjata (för att slippa bo på olika håll i samma stad näör jag skulle flytta ner 50 mil för o va med honom) och nu säger han att han inte ångrar det en sekund. Så jag undrar om det är lika här..

Antagligen är det för han varit förlovad innan när han va 18, men jag förstår ändå inte varför han är så fruktansvärt anti en sån "liten" sak, som man inte binder upp sig på samma sätt som giftermål eller barn….

Men jag vet inte VARFÖR jag känner den här fruktansvärda längtan egentligen, det är jobbigt. Är jag helt knäpp som känner såhär?! :/

Annons:
Niini
5/16/09, 9:32 PM
#1

Liten och liten.. Har du frågat honom vad han har för värderingar och åsikter om förlovning? Det finns de som fortfarande anser en förlovning ska leda till giftemål inom ett år.

Och har du funderat på varför du har så bråttom? Inget förändras i ett förhållande av att man förlovar sig. Och en förlovning där ena parten är "tvingad" till det tycker inte jag är en lyckad och lycklig förlovning. Och en påtvingad förlovning, är det en säkerhet när du riktigt tänker efter?

Tjata inte, om ni tänkt leva livet tillsammans så kommer ni ha tid och förlovningen kommer säkert kännas mycket bättre när båda är med på det.

[SarahOhrn]
5/17/09, 1:05 PM
#2

#1 Han vet att jag inte tänker på o gifta mig inom ett år, det har jag förtydligat för honom. :) Och jag behöver inte heller göra det inom ett år. Har inet ens tänkt på det faktiskt..

Nä jag vet ju det innerst inne, att det bara blir fel när man tvingar fram det. Men han är så rädd för allt, som  t ex när vi flyttade ihop som jag skrev, jag fick tjata för at tvi skulle slippa bo o betala på olika ställen  när jag skulle flytta ner 50 mil till honom och tillslut gick han med på det o nu, säger han att det va det bästa som kunde hänt. Så jag undrar om det bara är rädsla, och för vad? Han binder ju inte upp sig för livet men det är ju det han vill, vara med mig resten av livet. Sen om det blir så är ju en annann sak men det är ju det han siktar på…

Och även om förlovningen inte förändrar nåt så känner jag att lägger han dom pengarna o gör den gesten liksom, att då menar han verkligen allvar.. Efter allt som hänt, så känns det lite mer som en säkerhet.. Så när han inte vill känns det som att han inte är seriös ändå och att det är därför han är rädd o göra det.

ElinKee
5/17/09, 7:53 PM
#3

#0 Du är absolut inte knäpp. Men jag kan förstå din sambo också. För mig var hela förlovnings-grejen förstörd, gjorde det med en kille när jag var 17 år och det kändes inte ens som att det var den största kärleken, utan bara något att göra mest för han ville. Din kille kanske också känner att saken blivit "av-seriöserad". Jag gjorde klart för min kille att jag aldrig ville förlova mig, att hela saken kändes onödig. Så det valde vi bort, men nu ett par år senare ska vi gifta oss. 

Kan det inte vara så att du behöver en förändring och att det händer något i förhållandet snarare än att det är just en förlovning som krävs för att känna att man har en seriös relation. T ex flytta och byta bostad? Det var i alla fall vad vi behövde, en större som kändes mer permanent än vår etta. Ett boende där vi skulle stanna länge!

[SarahOhrn]
5/17/09, 7:56 PM
#4

Jo kanske, men han vill inte flytta dit jag vill, så just nu handlar det mest om att jag antagligen kommer bo 40 mil bort i ett år själv.. :/ För jag offtrat så mycket för alla andra senaste åren så behöver göra det JAG drömmer om..

Och då känner jag det som en "tillits-grej" att va förlovad när vi är ifrån varann så pass mycket. Men klart jag förstår honom också… MEn känns som han inte alls förstår mig heller!

Men men, det är väl bara o vänta nåra år o se då..

[SarahOhrn]
5/17/09, 7:57 PM
#5

Jo kanske, men han vill inte flytta dit jag vill, så just nu handlar det mest om att jag antagligen kommer bo 40 mil bort i ett år själv.. :/ För jag offtrat så mycket för alla andra senaste åren så behöver göra det JAG drömmer om..

Och då känner jag det som en "tillits-grej" att va förlovad när vi är ifrån varann så pass mycket. Men klart jag förstår honom också… MEn känns som han inte alls förstår mig heller!

Men men, det är väl bara o vänta nåra år o se då..

Jensa90
5/23/09, 6:08 PM
#6

Jag förstår faktiskt hur du känner, kännde så också förut, men min dåvarande gick med på det, och vi var förlovade i 10månader, innan han var otrogen…så tilits-delen som jag också kännde att förlovningen lite hjälpte till o hålla honom tll mig, o att han skulle vara ärlig o seriös…de häll lixom inte tyvär för mig… :/

Men prata med honom om det iaf. =)
måste ju finnas någon anledning till att han inte vill…

Resistance is futile. 

Annons:
[SarahOhrn]
5/23/09, 7:43 PM
#7

#6 Jo han säger bara att det är för han vart förlovad innan o att han inte vill känna sig pressad.. Så nu har jag gett upp! Han säger att det kommer komma, men frågan är om han nånsin kommer fråga MIG. Så vi får väl se.. Annars tar jag upp det igen i höst, eller nåt.. :/

[SarahOhrn]
5/23/09, 7:43 PM
#8

På våran 2-årsdag i augusti kanske hade vart mysigt..

Angelclaw
5/25/09, 3:56 AM
#9

Han kanske blir lite off just för att du är så på också, försök hålla dig och ta inte upp det, låt honom ta initiativet.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[SarahOhrn]
5/26/09, 1:02 AM
#10

Jo men jag har haft lååånga perioder då jag inte sagt nåt o han har inte ens tänkt tanken typ.. Så jag måste ju fråg asjälv :/

BlackWingedAngel
5/26/09, 3:01 AM
#11

#10 Såhär tänker jag; Om ni har varit tillsammans i 1½ år så kan du inte ha hunnit, både fråga flera gånger OCH hunnit ha långa perioder när du inte frågat. Om någon säger att de behöver tid, så kräver det mer än ett par veckor i lugn och ro.

Det ÄR ett stort beslut och du får försöka se det som något postitivt att han tar det på stort allvar. En förlovning är mer än tillit, det är ett löfte om äktenskap, glöm inte det. Om du vill vara säker på att han inte glömmer bort det, så kan ni ju prata om relaterande ämnen, men inte om er två just.

Men ge det tid och tänk istället på att den dagen det blir av, vill du då behöva fundera på om du tjatade dig till det?

Yarrow
5/26/09, 11:51 AM
#12

Jag håller med #11 faktiskt. Man vill ju kunna se tillbaka på den dagen då man förlovade och känna sig lycklig. Och när det händer, vare sig det är ett gemensamt beslut eller inte så vill man ju inte direkt tänka "äntligen".

Du har ju berättat för honom att du är redo och han behöver också bli redo på sitt sätt. Dessutom så har han ju varit förlovad innan och de höll inte då, han kanske är rädd att det ska hända igen?

Detssutom så måste jag ju bara säga, det är ingen LITEN sak. En förlovning är ju som det låter en FÖRlovning. Traditionellt så betyder det ju att man ska gifta sig inom det närmaste året.

[SarahOhrn]
5/26/09, 6:32 PM
#13

#11 Oke långa perioder, men ag kanske tog upp det efter ett halvår (lite väl desperat ag vet, o nu efter 1½ år är det ag frågat igen.. Så ag tycker ett år är ganska långt..)

Ne det är klart ag inte vill det, men samtidigt känns det som att han inte är seriös nog med mig då, varför säger han att han vill vara med mig resten av livet men vill inte förlova sig med mig. För vi behöver inte gifta oss NU men a gvet att ag kommer vilja gifta mig med honom sen efter allt vi hunnit gå igenom.

#12 Ja men sen behöver man inte gifta sig inom ett år, jag tror faktiskt inte ag känner nån som bara varit förlovad i ett år. Men ag fattar vad du menar. Dock kommer vi nog vänta ett par år minst tills vi gifter oss eftet förlovning..

Annons:
BlackWingedAngel
5/26/09, 8:27 PM
#14

#13 Jag tror att du måste sätta det i lite perspektiv. Även om ett år kan tyckas som rimligt länge att smälta tanken, så fick han frågan ganska tidigt första gången. Folk tänker på olika sätt också och man måste respektera att det som är rätt för dig, inte kan vara rätt för alla.

Jag, personligen, tycker tex att man ska ha bott ihop först. Man kan älska någon jättemycket, men det faktum att man klarar av att hantera vardagen tillsammans är vad som gör det realistiskt för mig. Därmed säger jag inte att jag tycker att just det behöver vara ett kriterie för alla, absolut inte. Men han kanske också har någon del som behöver falla på plats för att det ska kännas rätt för honom. Kanske är det inte ens något NI behöver förändra utan något som inte mognat färdigt inom honom. Och då måste det få ta den tid det tar.

[SarahOhrn]
5/26/09, 8:32 PM
#15

#14 Jo det är väl så.. Men bor ihop gör vi ju nu sen augusti i  alla fall o det funkar perfekt.

BlackWingedAngel
5/26/09, 11:06 PM
#16

#15 Det var mest som ett exempel på att olika människor har olika tankar om vad som behöver "göras" först. Men du får väl försöka se det som något positivt att ni trivs så bra tillsammans i alla fall. För det är ju faktiskt underbart, i sig självt. :)

Ylva_87
5/26/09, 11:11 PM
#17

Jag och min pojkvän har varit tillsammans ungefär lika länge som er. Min pojkvän vill inte heller förlova sig än för honom iaf är det en stor sak och han vill gifta sig inom något år efter.

Jag kände som dig förut att det  skulle kännas säkrare, men nu pratar ja och sambon så mycket om framtiden osv så jag känner verkligen att vi vill satsa på varandra. Jag vet att han vill leva sitt liv med mig, det behövs inte längre någon ring på fingret för att visa det. kanske är det egentligen en osäkerhet hos dig kring om du kan lita på din pojkvän? Vill du kanske egentligen att han ska visa sina kärlek mer? I och med att du skriver som du gör ang förlovning så låter det inte egentligen som att det är en stor grej för dig, inte att man lovar varandra att dela hela livet. På dig låter det mer som att du vill att han ska vilja för att visa att han älskar dig?

Prata med sin sambo om hur du känner, att pressa honom är nog inte bra. Men att prata om dina tankar kring vad som skulle förändras som förlovade.

[SarahOhrn]
5/26/09, 11:12 PM
#18

#16 Ja det är klart det är.. Jag önskar verkligen att jag inte längtade så efter att förlova mig, men ag vet inte om det är fö ratt han har VALT nu att inte göra om det då han gjort det innan, jag har ju aldrig blivit sviken då jag varit förlovad med någon så jag vet hur det känns.. Det är väl skillnaden.. Inte för at det kanske känns nåt speciellt, men det är just det att det betyder så mycket som gör att jag VILL förlova mig med honom..

Angelclaw
5/28/09, 1:46 AM
#19

Han kanske bara vill att allt ska kännas rätt?

Sedan kanske #17 är någonting på spåren, kanske det egentligen inte är förlovningen som egentligen är viktig, kanske problemet bakom måste lösas för att du ska kunna förstå hur din pojkvän resonerar.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

FerretCrow
6/10/09, 6:51 PM
#20

vissa vill inte förlova sig utan direkt gå på giftermål. Skulle din kille nu vilja vara otrohen när du är borta tror jag absolute inte en ring hindrar honom. men om du inte litar på honom är det då inte dags att börja fundera på om det verkligen är någon du vill dela ditt liv med? och om han är det får du kanske då skippa flytten.

Min kille har varit otrogen mot mig i början av vårat förhållande men jag har återigen fått fullt förtroende för honom igen. Och vi är förlovade men jag vet då oxå att ringen ger då honom inte en stöt när han tänker tanken haha

Annons:
Upp till toppen
Annons: