Annons:
Etikettbröllopet
Läst 3175 ggr
bummsan
2009-02-13 20:13

Jag vill men...

Jag skulle vilja gifta mig, har planerna klara och så. Men min sambo är inte lika inne på det av någon anledning.?

Vi har 2 barn i hop, 2 hundar , villa , bilar och allt det.

VARFÖR vill han inte.

Jag skulle vilja ha ett lite bröllop i samband med dopet på vårt än ofödda barn. ingen ska veta nått så ingen behöver ha förväntningar och inte vi heller.

Enkel middag för dom närmast, osv.  Jag får väl jobba vidare på det.
Någon som har samma erfarenhet?

Någon som fått sin vilja i genom utan tvång till slut?

Annons:
Niini
2009-02-14 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skulle gärna gifta mig nu, har trots allt varit förlovade i 3 år i maj. Men sambon anser att vi inte har råd ännu.

AlbaStiffler
2009-02-16 15:59
#2

Varför han inte vill är ju svårt att svara på. Kanske har han dåliga erfarenheter från tex sina föräldrars äktenskap`? Annars, förutom det romantiska med bröllop, så är ju just äktenskapet rätt praktiskt när man har barn och gemensamma prylar (hus) osv, annars måste man ju nästan lösa dessa problem som kan uppstå med testamente eller samboavtal och sånt.  Jag är lite praktiker som ni hör… hehehe…

Sen en sak att tänka på, om ni/du planerar ett överraskningsbröllop. Tänk på att folk (släkt) kan bli arga/snopna/snuvade om ni gör det som överraskning. Det är inte alltid folk blir så glada som man tycker de borde bli av ett överraskningsbröllop. Många släktingar/mammor/systrar/bröder osv vill vara med och planera ens stora dag och vill vara förberedda (med presenter och tal bla) och kan känna sig rätt besvikna om de blir överraskade.

När vi började planera vårt bröllop upptäckte man hur mycket det betydde för släkten och alla hade åsikter (på gott och ont) och ville vara engagerade. Jag hade lite udda planer och det blev nästan ramaskri när jag lade fram dem till familjen/släkten. de ordnade dessutom en hel del överraskningar till oss (även det på gott och ont) och hade de inte fått göra det så hade de nog blivit lite snopna och besvikna. Folk har ju en tendens att engagera sig i bröllop, även om det inte är deras eget… hahaha…

Men såklart, vill du överraska och det känns rätt, så gör det!!! :-D Lycka till med övertalningen av killen din. Bröllop är suuuuuuuperkul. Vi firar om en månad vår 1-årsdag! :-D

bummsan
2009-02-16 22:56
#3

Jag vill ju inte sår någon med mitt bröllop och det är väl ändå våran dag och vårat beslut.

Dom flesta tar det nog bra skulle kunna åka ut på fjället och göra det oxå. Utan nån för att det känns rätt för mig/oss.

Jag är trött på att man alltid ska göra saker så det passar andra. min familj kommer först.

AlbaStiffler
2009-02-17 14:32
#4

haha, visst är det så. Tyckte precis som dig att man bara ska behöva bry sig om vad man själv vill, men jag blev själv förvånad över hur mycket åsikter alla (familjen) hade och hur de hela tiden skulle lägga sig i. De menar väl, men det kan bli rätt påstridigt och drygt när alla ska ge en tips och sånt…

Gifta sig själva på fjället låter helt underbart, det skulle jag kunna tänka mig med. Menar du på vintern eller på sommaren och vart i fjällen skulle du kunna tänka dig? Jag var lite sugen på att ha bröllop i  Jukkasjärvi kyrka, supergulligt. Eller så kan man ju göra en variant på fjällenbröllop där närmsta familjen får vara med, typ i en fjällstation (vad heter fjällstationen på andra sidan Akka nu igen, vid Stora sjöfallet) eller på nån trevlig restaurang i fjälltrakterna.

Oj, ursäkta, inte meningen att skriva ihjäl mig med idéer till dig. Fick bara lite blodad tand när du nämnde magiska ordet fjällbröllopp. Jag och min man förlovade oss i Kebnetrakten på en sommarfjälltur, mitt på en stig efter att min man vrickat knäet och inte kunde gå längre, firade på kvällen med torrmat och trocadero… sen vart vi tvugna att flyga helikopter hem dagen efter eftersom han inte kunde gå. hahaha… Romantiskt och mycket minnesvärt. ;-)

bummsan
2009-02-17 19:40
#5

Efter som jag /vi bor i Idre så blir det ett fjäll här runt.

Men mina drömmar leder dom någon stans? vissa dar mer lovande än andra.

Kan väl prova o fria när vi är på bb om nån vecka ,dag.

Talade på bröllopsresa senast i dag. SPA någon stans, en helg vad som helst.

Ja den som väntar får se.

Tack för en intresant diskusion. Mvh Monika

rallykillen
2009-02-18 01:23
#6

jag har varit i samma sits….. min sambo lena-gunnar hävdade att jag var en sjuk schizofren man som hon skulle flytta från så fort hon hade råd varje gång jag föreslog giftemål…. nu är jag och min "andra hälft" ninni gifta och vi mår exemplariskt och vill (kan)aldrig skiljas åt!!

Annons:
menhir
2009-06-04 19:18
#7

bummsan:

du skall tala om för honom att av rent juridiska skäl bör ni gifta er och det snarast!

Samboavtal, inbördes testamente etc fungerar inte när man har barn inblandade, då ger fortfarande äktenskapet det bästa skyddet (ja man måste vara så tråkig och tänka på att varken man själv eller maken/makan lever förevigt).

Han kankse har tänkt sig ett jättebröllop men tycker att ni skall prioritera annat? Ta då en "snabbis" på rådhuset och förnya era löften om något år och bjud till stor fest då.

Jag tror att den juridiska vägen är rätt väg att gå här. Lycka till!!

Upp till toppen
Annons: