Annons:
Etikettklädsel-skor
Läst 5255 ggr
Solaika
8/8/08, 6:37 PM

Klänningens färg?

Vad hade ni för färg på brudklänningen när ni gifte er? Eller vad vill ni ha för färg den dagen?

Jag älskar de stora vita "marängklänningarna" men jag vill faktiskt ha en ljust blå klänning själv :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Niini
8/8/08, 7:18 PM
#1

Den ska vara traditionellt vit, ganska enkel d.v.s. inget extra rysch och pysch..

Almatari
8/10/08, 3:12 PM
#2

Jag vill ha en Romantisk Goth klänning när jag gifter mig. Inget traditionellt här inte. Jag och min sambo vill ha ett hedniskt bröllop i Gothik stil =)

AlbaStiffler
8/10/08, 5:46 PM
#3

Min var champagne-färgad med cafe-latte-bård på släpet. Mycket ovanlig och vacker.

Solaika
8/11/08, 9:50 PM
#4

Vad häftigt med tre svar och alla olika :)

#1 Nån särskilld anledning till att du just vill ha vit?

#2 Intressant. Jag är inte så hemma på den fronten så jag fattar typ ingenting av goth ;)

#3 Det låter otroligt fint :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Niini
8/11/08, 11:45 PM
#5

#4 jag är konservativ :P Nej kanske inte, men jag är lite tråkigt traditionell när det gäller bröllop och giftemål :)

AlbaStiffler
8/12/08, 4:37 PM
#6

Var nog åxå inställd på vit, men föll pladask när jag såg min icke-vita klänning. Dessutom syns varje liten fläck på klänningen, för jag lovar att det är lätt att bli skitig på bröllopsdagen (och alla de ggr man provar den innan).

Annons:
lisette
8/12/08, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

ingen vit klänning eftersom det är för oskulder.. ;)

föll pladask för denna…

AlbaStiffler
8/13/08, 12:32 PM
#8

#7> Är jag färgblind, men är inte den där klänningen vit? ;-)

Niini
8/13/08, 12:40 PM
#9

#8 funderade på det jag också, men kanske den är naturvit eller krämfärgad?

lisette
8/13/08, 2:43 PM
#10

kräm eller ivory.. ;)

AlbaStiffler
8/13/08, 3:29 PM
#11

vet inte om det är ljuset på bilden, men den där kallar jag klockrent vit… hehehe… ;-)

lisette
8/13/08, 4:42 PM
#12

nej denj är inte vit =)

Linn
8/13/08, 10:13 PM
#13

vad finns det för betydelser bakom färgerna på klänningarna? jag skulle vilja ha en vinröd.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
AlbaStiffler
8/14/08, 5:26 PM
#14

Tror den enda betydelsen är att vit är oskuldens färg. Förr i tiden tror jag en icke oskuld hade svart på sig istället… skamligt värre?!? :-P

I övrigt finns väl inga regler mer än de vanliga för tex blom-färger som man kanske kan tillämpa på klänningar med, men det känns lite överdrivet. :-)

Linn
8/14/08, 10:21 PM
#15

blom-färger?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AlbaStiffler
8/15/08, 8:41 PM
#16

Alltså, den betydelse som man säger att blommornas färger har. Typ att röda rosor är kärlek, gult har väl med glädje att göra??? ehhh, kan inte de där koderna. Helt övertygad dock om att det står på Interfloras hemsida… :)

Linn
8/15/08, 9:36 PM
#17

psst.. jag har skrivit en artikel om det. kopplade inte det riktigt bara, hur du menade. men nu förstor jag. det står på vett och ettiketts hemsida.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

EmmaG
8/24/08, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vet inte vad min hade för färg, inte är det vitt iaf.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

AlbaStiffler
8/26/08, 10:14 AM
#19

Creme kanske man skulle kalla den… jättefin! :-)

BlackWingedAngel
5/13/09, 5:13 PM
#20

#14 Svart var defintivt inte en skamfärg för icke-oskuld, utan under vissa perioder under den svenska historien var det så att man köpte en finklänning i sitt liv, den köptes (eller syddes naturligtvis) till bröllopet och man gjorde dem alltid i svart för att man skulle kunna använda vid alla tillfällen. I Bohuslän blev tradtionen att gifta sig i svart, kvar längre än på de flesta andra ställen. Där höll den i sig en bra bit in på 1900-talet.

Annons:
Almatari
5/14/09, 7:47 PM
#21

Svart och röd Goth klänning och röda rosor och brudslöja i buketten =)

ElinKee
5/17/09, 7:55 PM
#22

Jag vill inte ha en vit eller benvit, utan lite färg utan att den är för skrikig. För mig känns det fel när vi har barn och ska gifta oss borgerligt. Kan lägga in en bild på tyget när jag har bestämt mig!

Elwyin
5/18/09, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hej!

Min klänning var elfenbens vit (tror jag färgen heter).
Men min klänning var inte så traditionell. Jag köpte min klänning från Japan och den var inte dyr alls. Igenterligen var den bara en festklänning, men jag hade underkjol under som gjorde den personlig.

Min mor hade svart klänning och även min moster.
Min mamma gifte sig borglit och min moster gifte sig i kyrkan och hade en ståtlig svart klänning som var hemma sydd för hand.
Mosters bröllop bestod av temat "1800-1900 talet" Om jag nu mins rätt.
Jag var liten men minns ännu hur det var. Min klänning påminde om en fin vit klänning som Madicken och hennes lillasyster har i Astrid Lingrens böcker och filmer. Kanske jag har fel om årtalet men temat var vid den tidsåldern. (oj, får det att låta som om det var flera miljoner år sedan)Foten i munnen

Angelclaw
5/25/09, 4:03 AM
#24

#23 Herrejösses -så otroligt sött :D

Jag vill ha en 50-tals klänning tror jag (jag velar ibland -alv är också något jag gillar) men isåfall blir det nog inte vit

något i stil med den här kanske :D

Goth är väl okej, har ju vissa svagheter för sådan stil. Men jag vill nog ha 50-tals tema.

Fast rött har jag för mig att man iallafall inte ska bära som gäst på bröllop för att det anses symbolisera att man är… buksyster till bruden ;) Och det kan ju vara ofint. Men att gifta sig i kan väl inte vara ngt om.

Sedan måste man ju anpassa efter sig själv liksom, så traditionellt eller icke -smaksak :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

chokladfudge
5/29/09, 12:39 PM
#25

Jag hade en Ivory, dvs elfenbensvit

menhir
6/3/09, 5:17 PM
#26

Jag hade en vinröd balklänning, typ.

Precis som skrevs ovan är vit klänning ett nytt påfund, tidigare gifte man sig i den enda finklänning man hade och den var svart för att passa såväl begravningar som fester.

Det där att  röda kläder skulle symbolisera att man haft sex med någon i brudparet har jag också hört. Men vem vill skrika ut att de har haft sex med brudparet?? Och vad betyder en gul klänning? Att man har samma frisör?

Angelclaw
6/4/09, 9:38 PM
#27

#26 Haha ja vem vet ;) kanske att man har samma skräddare!

Det där med färgsymbolik är väl inte så viktigt om man själv inte lägger några värderingar i det hela. Har man själv inga åsikter om det så är det ju upp till en själv att avgöra vad man vill ha för färg. När man gifter sig tillhör ju dagen ändå dig och din blivande -så det är ju upp till brudparet att bestämma hur dagen ska vara :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: