Annons:
Etikettövrigt
Läst 11786 ggr
Johanna
8/26/08, 3:02 PM

Fest efter man gift sej

Hur lång tid efter man har gift sej tycker ni att man kan ha en liten fest? allså,hur lång tid kan man vänta med o ha det..

vi ska gifta oss, men min sambo vill inte ha ngt stort bröllop i kyrkan,han blir nervös utav alla folk ;), o jag bryr mej inte så mkt hur vi gifter bara vi gör det.. så det blir bara vi 2 o 2 vittnen…. sen hade vi tänkt ha en fest senare.
Vad tycker ni om det?

Annons:
Solaika
8/26/08, 4:06 PM
#1

Jag tycker det är helt okej. Min bästa väninna och hennes numera man gifte sig på midsommarafton och sen hade de festen första helgen nu i augusti, slog samman bröllopsfesten med hennes 25-årsdag :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

AlbaStiffler
8/26/08, 6:18 PM
#2

Skulle väl säga inom en månad, helst kanske inom 2 veckor?!?… annars känns det så konstigt om man flera månader efter ska fira något som var för så länge sedan.

Det är ju lite att jämföra med att fira sin födelsedag några månader fel, det känns ju helkonstigt…

Dessutom, ju längre man skjuter upp det, destå lättare blir det att helt skippa det, och det är ju lite trist.

Men det är klart, man gör som man känner är bäst, det är trots allt sin egen bröllopsfest.

Johanna
8/29/08, 8:20 PM
#3

vi funderar på att ha en fest ca 2v efter…

men vad skriver jag på inbjudan? vad ska jag bjuda på?

känns nästan lite som… kom hit o fira att vi gift oss o ge oss en present.. haha.. förstår ni hur jag tänker?

AlbaStiffler
8/30/08, 11:28 PM
#4

Ja vad skriver man på kortet? Vi har gift oss (ska gifta oss) den XXX och två veckor senare hoppas vi att ni vill komma och fira oss på en lite enklare fest/party….typ…?

Kanske kan man t o m undanbe sig present om man tycker det känns konstigt… Folk kommer säkerligen ha mindre presenter ändå, men det får kanske värsta pressen för presenterna att släppa.

Man kan åxå skriva "klädsel: casual" på kortet eller antyda vad för nivå det är på festen genom att skriva typ: vi bjuder på enklare mat/buffé/plockmat och öppen bar/bar till självkostnadspris osv osv… Det brukar vara sånt som folk undrar och som berättar lite om nivån på det hela. Det är ju inget kul att komma superfinklädd till en fest och förvänta sig en långsittning med 3-rätters och hela traditionella biten och istället få varmkorv om man inte väntat sig det. har man istället väntat sig det så ställer de flesta in sig på partyt istället! :-)

lisette
9/1/08, 1:26 AM
#5

våra vänner gifte sig i rådhuset, senare på kvällen hade de fest. tyckte det var lagom. annars känns det inte som det är så "nytt".

Solaika
9/1/08, 10:33 AM
#6

Jag tycker det beror på hur pass traditionell fest man vill ha. Vill man ha den mera typiska bröllopsfesten kanske man inte ska vänta så länge. Mina vänner hade mera en fest lixom. Varmkorv, grönsaksdipper, alkohol och goda vänners lag. Vi hade en kanonkväll!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Johanna
9/1/08, 10:40 AM
#7

men det är ju det vi tänkt oxå… ha lite vanlig fest, fast festen blev till just för att vi gift oss, men det ska inte vara några trerätters, tal osv osv..

lisette
9/1/08, 1:55 PM
#8

fast tal kan man nog inte hindra folk från att hålla…

Johanna
9/1/08, 2:41 PM
#9

nej, men du förstår vad jag menar :) vill dom så visst får dom göra det, men min grundtanke är en "vanlig" fest..sen hur det blir det får vi ju se…

Solaika
9/3/08, 10:39 PM
#10

Bara du är tydlig med det i inbjudan så tror jag absolut att det kommer bli en toppenfest :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

HannaM
9/4/08, 6:54 PM
#11

#8 varför inte?

Jag avskyr tal, jag verkligen verkligen verkligen hatar det. Det finns få saker som är värre. Jag bad alla på min sida i släkten låta bli och dom lät bli. Sen att min mans föräldrar inte kunde låta bli är en annan historia, och ja jag är bitter på dom för det.

AlbaStiffler
9/4/08, 7:08 PM
#12

#11> Men det är ju talen som är det roliga. De flesta lägger ju massor med tid på att skriva vettiga tal. På vårt bröllop hade vi bara ett tal som spårade ur och tog lite väl lång tid. Alla andra var värkligen superroliga… och rörande! Hur många andra gånger får man höra folk säga sina fina minnen och tankar om en själv och ens man? :-) men men, baken är delad! :-)

HannaM
9/4/08, 7:19 PM
#13

#12 fel.. för DIG är talen det roliga, för MIG är det hemskt. Folk får lägga ner hur mycket tid dom vill, jag tycker ändå inte om det.

Annons:
Niini
9/4/08, 8:29 PM
#14

Vissa har redan hört sitt kommande tal, hade en svenskatimme i gymnasiet där man skulle skriva ett tal till någon. En av mina närmsta vänner valde att skriva ett bröllopstal åt sambon åt mig. Jag sa att hon måste spara det för jag kan verkligen tänka mig att ha henne att läsa upp det på riktigt sen :)

Niklas
9/5/08, 1:35 PM
#15

#0: Vi gifte oss ett år och hade kalas på klockslaget ett år senare. Det är ni som bestämmer hur ni vill ha det. Gör det inte för någon annans skull.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Solaika
9/7/08, 12:34 AM
#16

#15 det va ju en helfestlig idé tycker jag. Jag har lite svårt att förstå hysterin med att allt måste vara på ett speciellt sätt. Man gör ju precis som man själv vill :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Niklas
9/7/08, 1:32 AM
#17

Det blev mycket lyckat. Det är inte alla som firar sin första bröllopsdag så stort med så många vänner. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Solaika
9/8/08, 11:46 PM
#18

Verkligen inte :) En mycket trevlig idé tycker jag!

Synd att inte fler vågar gå ifrån normen :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
9/10/08, 7:16 PM
#19

Vi gifte oss själva och hade fest en dryg vecka senare. Det var väldigt lyckat! Men så ville vi absolut inte ha det traditionellt heller, ingen av oss är sådana.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

werner
9/29/08, 5:32 AM
#20

Min kusin och hennes karl gifte sig i grekland och kom hem efter ett tag (sen vinter/våren) och bjöd på fest på midsommar afton och för att vara ärlig var det rätt skönt att dom väntade ett tag för att man ska kunna planera present osv och allt kändes inte nog så stressigt och dom bjöd bara 30 pers och en del droppade av tidigt så det blev en mysig stämning. Gillar sånna fester mer än dom där traditionella.. kyrkan - festlokalen - håll i gång - toastmaster bla bla bla bla.. Det blir mer familjärt även om du bara bjuder vänner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: