Annons:
Etikettklädsel-skor
Läst 2421 ggr
ElinKee
6/21/08, 7:02 PM

Ni som ska gifta er..

..har ni något emot om någon gäst bär röda kläder? Jag ska tyvärr inte på bröllop, utan undrar för de lära verkar tvista om det här när man läser vett och etikett.

Annons:
CarolineJ
6/22/08, 12:23 AM
#1

Jag vet faktiskt inte. Jag hade nog inte haft nåt emot det såvida det inte strider mot klädkoden brudparet valt.

Men vad betyder rött då?

didis
6/22/08, 10:40 AM
#2

Röda kläder i sig är ok tycker jag men nog bör man ha vänligheten nog att inte stjäla uppmärksamheten från brudparet.

Just den dagen tycker jag inte man behöver försöka överglänsa och bära de mest uppseendeväckande kläderna.

bebbe
6/23/08, 4:22 PM
#3

Den enda färg du absolut inte får bära är vitt, om bruden är vitklädd.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

CarolineJ
6/23/08, 8:01 PM
#4

#3 håller med

Wiemona
6/23/08, 9:50 PM
#5

Läste i vett o etikettboken att d enda man absolut får ha är vitt och svart!

[Thiah]
7/1/08, 12:31 PM
#6

Tycker man får ha det som dresscoden begär. Vi har t.ex. väldigt avslappnat hos oss så då får man ha en fin sommarklänning i vilken färg man vill. Vissa har ju dock frack och superklänning och då ska man väl som gäst vara lite mera "strikt"

Annons:
HannaM
7/5/08, 4:37 PM
#7

Våra gäster fick ha vad dom ville, så länge dom trivs med sig själv så är jag nöjd=) Det resulterade i blandat, från shorts och trasiga gympadojjor till fantastiska klänningar och allt däremellan.

Hoppfull
7/8/08, 11:45 AM
#8

Vi ska inte ha gäster denna gång, men i övrigt så får folk klä sig precis som de vill då jag personligen inte är för detta med en massa koder och annat. Det passar inte alls mig och min smak.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

didis
7/13/08, 2:58 PM
#9

På makens (nåja sambons) 40-årsfest skrev vi "klädsel: ja" på inbjudningskorten. De flesta kom i kavaj och slips och min biologiska pappa hade jeans och tshirt med döskallemotiv…(men ha sa att det var hans finaste…)

För folk som är traditionstyngda betyder det dock att står inget angivet på bröllopsinbjudningen så gäller frack.

Jenahbella
7/14/08, 11:26 PM
#10

hihi min mamma ska gifta sig om ett par veckor och hon ska ha en röd klänning :) så hon har nog inget emot att jag med har en röd klänning :P men de ska ja iofs inte, tror ja inte :P om jag inte panik köper en ny klänning i sista sekund, som nog e ganska troligt ^^

Niini
8/6/08, 10:38 PM
#11

Skulle nog inte ha något emot det. Däremot skulle jag inte gilla om nån kom i vita..

BlackWingedAngel
5/19/09, 5:46 PM
#12

Det är ju inte alla som bryr sig om det där med färgerna, men för att vara på den säkra sidan är det ju ändå bra att undvika dem för att stöta sig med någon.

Själv skulle jag inte uppskatta svart, vitt eller rött på mitt bröllop och jag bär det inte till någon annans heller, av samma respekt för att det skulle kunna störa dem också.

Yarrow
5/19/09, 6:25 PM
#13

Personligen skulle jag inte bära en röd kläning på någon annans bröllop men för min del spelar det ingen roll om någon har på sig rött på mitt bröllop.

Vi är inte särskillt traditionella av oss varken i min eller i min fästmans familj men man vet ju inte hur traditionella andra är.

Min mamma ringde faktistk mig och frågade om det va okej om hon hade en röd klänning på sig på vårt bröllop.

Annons:
idalotta
5/20/09, 10:47 PM
#14

har hört att det betyder att man haft sex med brudgummen om man bär rött på ett bröllop haha ;)

Ida

Medarbetare på Florist

Yarrow
5/21/09, 1:04 PM
#15

#14

Haha, vart har du hört det?

Det hade iofs varit sjuukt roligt om folk trode min mamma och min fästmanhade haft sex. :)

Frida
5/21/09, 2:27 PM
#16

Även jag har hört detta som #14 säger. Varifrån jag fått det vet jag inte men det är från fler än ett håll i alla fall.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

BlackWingedAngel
5/21/09, 11:23 PM
#17

#14-16

Rött i kläder ses ju som en passionens och lustens färg och det är väl därav tolkningen kommer tror jag. Och att den röda färgen skulle anspegla på en sexuell relation till brudgummen, är faktiskt en vanligt förekommande tolkning i flera kulturer.

Upp till toppen
Annons: