Annons:
Etikettsmycken-accessoarer
Läst 23783 ggr
KickanLilja
2008-06-11 16:05

Förlovningsring vs vigselring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det egentligen för skillnad på en vigselring och en förlovningsring? Jag har hittat en ring som jag har förälskat mig i som de kallar för en vigselring…

Om jag bestämmer mig för att ha den här som förlovningsring, hur kan man då matcha den med en vigselring senare?

Tack för en superbra sida förresten!

Annons:
CarolineJ
2008-06-11 16:41
#1

Guuuuud vad söt och vacker den var!

Strunta i om det står att det är en vigselring. Det stod vigselring på min med men det var ju den jag ville ha ;)

KickanLilja
2008-06-11 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, jag blev riktigt kär! Hade kollat på andra tidigare (se bild) men när jag såg den här började jag nästan gråta, det kändes så rätt!

CarolineJ
2008-06-11 16:54
#3

Jag tycker helt klart att du ska ha den du vill ha. låt inte en ettiket komma ivägen.

AlbaStiffler
2008-06-11 17:06
#4

Traditionellt sett är det i USA förlovningsringen som är den dyra, dvs den med diamanten. I sverige tror jag faktiskt traditionen är motsatt, dvs att vigselrignen är den "dyra".

När du skaffar ring är det smart att tänka på att den ska gå att ha ihop med en annan ring, den behöver dokc inte vara av samma färg. Det kan vara snyggt att blanda rött/gult och vitt guld. men de bör ha samma höjd för att vara smidiga att ha på och kanske en mjuk/likformad övergång mellan dem.

Kan även vara smart att inte ha för breda ringar, dvs som tar upp för lång bit på fingret,f ör då får man lått vatten innanför dem/under dem när man väl har två. Då kan man få problem med huden (det har nästan jag så jag måste ta av ringen och låta fingret vila en dag kanke varannan vecka).

KickanLilja
2008-06-19 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har fått svar från försäljaren av den ring jag ville ha och dem rekomenaderade den inte som förlovningsring eftersom det var cz-stenar på den…

Men jag har hittat en annan att förälska mig i. Dock är den 5,5 mm bred, det borde ju försvåra att ha en till (vigselring) sen… Fast då kanske man kan ta en smalare…Frågan är om man tar en smalare med diamanter på om det blir för mycket glitter…

Det här är svårt =D

AlbaStiffler
2008-06-20 00:10
#6

Varöfr inte designa 2 ringar redan nu som passar ihop redan från början. Du kan designa båda nu, men behöver bara tillverka en åt gången. Så gjorde vi hos vår guldsmed.

Tror hans adress är www.vigselring.nu eller något likande, Anders Fors atalje eller något likandne heter han.

Annons:
Niini
2008-08-06 23:41
#7

Förlovningsringar har i allmänhet inte stenar medan viselringarna har stenar.

Anna77
2008-10-18 23:36
#8

WOW! fina ringar. Det bästa är att det är din förlovning och ditt bröllop och du får bestämma helt själv! Självklart ska du ha det precis som du vill. Det blir inte för mycket glitter det blir superfint! Det gör inget att den är 5,5 det går utmärkt att ha en annan rillsammans sen, Välj en sen som är runt 3-4 m m så blir det kanon.

Jag har arbetat i en guldsmedsbutik och alla är så olika i tycke och smak precis som vi har olika personligheter. Välj det som du tycker framhäver just din personlighet!

Jag kommer absolut att välja det som speglar min! (om han friar *he he*)

Go for it girl! *bling bling*

BoelLouise
2008-12-12 08:42
#9

Den med hjärta har ja valt Oskyldig

Min förlovningsring är exakt likadan fast utan hjärtat. Budskapet kan ju inte bli bättre tyckte jag. Mitt bröllop blir enkelt men uppmärksammat Cool

Johanna
2008-12-19 21:52
#10

jag tycker att man får ha precis som man vill :)

min förlovingsring är i vitt guld o ganska bred, min vigsel ring är i röttguld o smalare, men har typ silver över o diamanter i det.. så svårt att förklara, men den är inte helt slätt utan nästan flätad upptill.. haha..fast ändå inte…

hur som är den jättefin :).. älskar båda mina ringar
min förlovningsring va dyrare än min vigselring… förlovningsringen kostade nästan 6000kr att köpa, o vigselringen ca 3000kr

BlackWingedAngel
2009-05-13 14:47
#11

Anledningen till att de kallar det en vigselring är för att man, som #4 var inne på, traditionellt i Sverige har var sin förlovningsring och sedan är det enbart kvinnan som får ytterligare en ring vid bröllopet. Därför görs förlovningsringar vanligtvis stenlösa, för att båda ska kunna ha likadana.

Sedan är det ju upp till var och en hur man själv vill göra med sina ringar. Men benämning av dem kommer från detta.

Elwyin
2009-05-19 00:17
#12

Hej!

Det spelar ingen roll vad ringen har för namn. Vigsel eller förlovning.
Enligt mig är det bara en klass för 2 helt olika prisklasser.
Jag tog en förlovling till förlovning och en vigsel för vigsel.
Men det var bara för jag såg ringen och vart förälskad. Ville ju att den skulle passa med förlovningsringen som sitter på samma finger.
Min man har bara 1 ring, jag har dock 2. Min vigsel är inte blank som förlovningsringen utan har ett litet mönster på sig. det är enda skillnaden.
Jag känner mig lite osäker nu om min vigselrng verkligen var en vigselring. Den kostade kring 1200 med gravering.
Som sagt. när man tittar på ringar och första bästa ring som du ser skriker "ta mig med dig hem" så spelar det ingen roll vad för klass den har. ( men priset kan vara mardrömmen)Gråter

Upp till toppen
Annons: