Annons:
Etiketttårta-efterrätter
Läst 3134 ggr
CarolineJ
2008-05-04 21:44

Sugarpaste på tårtan?

Jag frågar er som haft sugarpaste på något bakverk någon gång.

Är det inte föör sött att täcka en hel tårta med sugarpaste?

Jag fick smaka på en cupcake med sugarpaste på men tyckte att det smakade väldigt kemiskt och sött.

Var det otur eller tycker andra samma sak?

Annons:
lisette
2008-05-04 22:17
#1

vad fasiken är deT? :D

CarolineJ
2008-05-04 22:47
#2

Sugarpaste är nån slags "lera/pastej" som många täcker tårtor med. den är också lätta att forma till figurer osv.

lisette
2008-05-04 22:53
#3

inte som marsipan då?

AlbaStiffler
2008-05-05 13:10
#4

tror den är med som sån där florsockersmet du har på vissa kakor… inte som marsipan. Marsipan är mycket mindre sött, tror det eller ej.

Har dock ingen erfarenhet om det på tårtor.

Ankmor
2008-06-23 19:49
#5

Kanske lite sent ute med svaret…

Sugerpaste är en sockerdeg som används istället för marsipan. Det finns olika märken/fabrikat och de smakar även olika. Själv har jag gjort flera tårtor med just SP på och det har inte smakat mer annorlunda än med marsipan på.

Jag föredrar Ballinas sockerpasta, den smakar inte syntetiskt - det gör däremot ett märke som heter Bakels. Tycker man inte om SP så kan man ju alltid ta bort den från tårtbiten/bakelsen.

Men det ska ju erkännas, sött är det! Mycket sött, fast jag är en sockergris så mig gör det inget. Skrattande

Solaika
2008-06-26 13:47
#6

För att göra det enklare för icke-tårt-folk att förstå brukar jag förklara Sugarpaste som marsipan utan mandel. Nu stämmer det inte riktigt till 100% men det fungerar på samma sätt och passar bra till de som inte tål nötter och mandel.
Som Ankmor säger så beror det på märket hur kemiskt det smakar. Finns även en, förutom de som hon nämner, som heter Regal Ice och den är ännu värre än Bakels.

Andra fördelar med Sugarpaste är att den är smidigare och mer lättarbetad än marsipan. Enklare att täcka snyggt med den. Dessutom är den kritvit, vilket gör att man faktiskt får den färg man vill ha när man färgar den. Till skillnad från marsipan som är lite gulaktig från början. Det gör att om man vill färga tex blått så blir det lätt lite grönaktigt.

Men precis som Ankmor säger även här, så är det heeelt okej att ta bort massan från biten man äter. Ingen tar illa upp för det :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Ceciliaolucifer
2008-07-09 02:32
#7

Jag har ätit en tårta med SP en gång och jag gör aldrig om det. Speciellt inte när jag bjöd in till kalas och ingen ville äta upp tårtan eftersom det smakade "plast".

så nej nej nej :) säger jag.

Solaika
2008-07-11 12:41
#8

#7 Då fick du en tårta med fel sorts SP.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-09-27 04:42
#9

Aldrig käkat en tårta som smakar plast pga SP'n men det är sjukt sött därför skulle jag kombinera det med limemousse så det blir syrligt surt mot den söta sugarpasten.. jag tror det blir bra dock aldrig smakat det själv men kombinationen låter helt rätt i huvudet är det någon som vet att det är tvärimot säg till :)

Solaika
2008-09-28 06:08
#10

Limemousse är jättegott i tårta. Gärna i kombination med Kokosmousse :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-09-28 23:01
#11

#10 Får testa att göra lite kokosmousse och lime mousse någon dag och se efter :) tror att jag nog ska fixa min egna tårta är jag rädd ^^

Solaika
2008-09-30 12:34
#12

Det tycker jag du ska göra. Har du hittat in på Bakverk i fokus så du har recepten?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-09-30 16:36
#13

Limemousse har jag sedan innan men inte kokosen får ta mig en titt där inne, sen älskar jag att baka så det sidan kan ju passa mig :) Tack för tipset visste ej att den fanns :)

Annons:
Solaika
2008-10-09 00:46
#14

Sett att du har hittat in. Hoppas du trivs :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-10-09 00:48
#15

Jo det är guld :)

Upp till toppen
Annons: