Annons:
Etikettpresenter
Läst 6038 ggr
CarolineJ
5/25/08, 7:49 PM

Tips på presenter

Det är ju inte alla som har önskellistor till sina bröllop, då måste man ju tänka till lite på vad man kan ge.

I denna tråd tänkte jag att vi helt enkelt kunde skriva tips på presenter. Behöver man sen tips så är det bara att gå hit :o)

Om ni ser någon där ute i de andra ifokus-sajterna som behöver tips så skadar det inte att hänvisa hit ;o)

När ni tipsar så är det väldigt välkommet om ni skriver ett ca pris också, om ni har det förstås.

Jag börjar med några tips:

  1. Champagneglas och en porslinspenna som man kan skriva något med på glaset. Personligt och fint. Glas finns ju i alla priser. Lagerhaus och IKEA har fina billiga från 20-lappen, sen har Duka de exklusiva kristallglasen för några hundralappar. En porslinspenna i hobbyaffärer går på ca 35:-
  2. Berlocker med namn eller kanske en kärleksfull mening
  3. Hotellnatt.

Det är bara att fylla på listan :o)

När jag kommer på mer så skriver jag.

Annons:
AlbaStiffler
5/29/08, 12:53 PM
#1

Vi bad om bidrag till bröllopsresan och ungefär hälften bidrog till den. Vissa gav en liten slant och en present dessutom, och vissa gav en större slant. Mycket snällt.

Vi skrev ett litet roligt rim på inbjudan med önskan om bidrag till bröllopsresan. Men vet att flera ur min familj tyckte det var lite "fult" att "be om pengar" sådär öppet. Men vi ville hellre ha pengar än 10 brödrosta, mackgrillar och mixrar, såna har vi ju redan. :)

CarolineJ
5/29/08, 12:59 PM
#2

själv tycker jag att pengar är en perfekt present. men jag förstår ändå dom som tycker att det är "fult"

men förr var det faktiskt pengar som gällde. bruden stod med en väska, andra stod på kö för att lägga ner sitt kuvert. det var ju dessa pengarna som skulle bli starten i parets gemensamma liv.

problemet idag är att många har redan "allt" när man gifter sig.

Lägenhet, hus och alla tillbehör som möbler och blenders haha

Johannes
6/3/08, 9:55 PM
#3

liten resa, smycken, presentkort kanske. sen gäller det ju att ta något som passar.

man ger kanske inte en som absolut inte önskar sig möbler etc ett presentkort på ikea.

mariatingsund
6/4/08, 3:59 PM
#4

Champagneglas som brudparet dricker ur, kan brudparet själva köpa också. För man brukar inte öppna presenterna förrän man skålade med champagne, och då är det för sent. Jag graverar glas och vet att många uppskattar faktiskt (fortfarande eller återigen) ett litet passande motiv förutom namnen och datumet, om det ska vara ett litet kristallblock eller en fotoram i kristall för blivande bröllopsfotot, eller något annat.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

CarolineJ
7/15/08, 4:49 AM
#5

puttar upp tråden lite.

Fyll gärna på med fler tips :)

mariatingsund
7/15/08, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Personligen tycker jag inte om att springa in i första bästa affär o köpa det jag får syn på först med tanke "det duger".

Jag tycker det är mycker roligare ge bort någoonting som man funderade ut, som är personligt, som man vet att brudparet tycker om.

Nu är jag ju lite arbetsskadad pga mitt yrke, men att ha en bit kristall med namnen datumet och eventuellt en liten symbol om den stora dagen skulle jag själv inte tacka nej för.

Att ge bort pengar är nog inte min grej, men jag klandrar ingen som vill ha det så.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
lisette
7/16/08, 1:46 PM
#7

#6 för mig som hatar prydnadssaker som bara samlar damm så hade jag inte uppskattat ngt sådant!

=)

den saken på bilden (staty?) var jättefin, men hade jag fått den hade den hamnat i ngt skåp.

Wiemona
7/16/08, 2:57 PM
#8

Jag tycker precis som #7. Prydnadssaker köper jag själv för presentpengar eller önskar specifikt vad det ska vara. Annars hamnar det hos Erikshjälpen efter att ha stått bortglömt i nått skåp först. Tycker man om en viss stil på sakerna så vill man inte ha femtielva olika.

själv har vi lagt in en önskelista på cervera samt önskar pengar som gästerna redan innan får veta ska användas till ett tjusigt vitrinskåp

mariatingsund
7/17/08, 1:26 AM
#9

Vad ska ni behålla för minne från själva bröllopet? Om ni inte har fått eller velat ha något? Bara undrar. Klart, jag skulle inte heller vilja ha 20 brödrostar eller ens Kjell Engman skulpturer. Men jag skulle nog tycka det var roligare få 12 vinglas med vårat monogram på, än pengar. Som jag skrivit ovan, upp till var och en. Jag är inte prylgalen, menjag värderar personliga saker högt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

CarolineJ
7/17/08, 3:14 AM
#10

#9 Det handlar inte bara om att få pengar utan vad pengarna kan ge. Personligen så hade jag fått fler minnen från en bröllopsresa som gjorts möjlig pga släktens bidrag än 12 vinglas. :)

lisette
7/17/08, 2:14 PM
#11

inga vinglas för min del. vi dricker inte vin och de glas vi haft stod verkligen o samlade damm!

mariatingsund
7/17/08, 2:28 PM
#12

Haha, ni kan inte omvända mig, men det är tur att vi är olika.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

didis
7/19/08, 8:22 PM
#13

Presenter är ett problem…

Jag inser att folk vill ge oss presenter men vad skall vi önska oss? Vi har bott ihop i 20 år och behöver inga fler brödrostar.Glad Är det något vi saknar köper vi det själva. Och prydnadsföremål vill jag inte ha, inte sedan vi avbokade veckostädningen och dammar själv!

Först hade vi tänkt att be om en flaska vin men var förvarar vi alla vinflaskor sen?Förvånad

Så faktiskt - presenterna är ett problem!

Annons:
mariatingsund
7/20/08, 11:31 PM
#14

Ett porträtt på er två?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Solaika
7/24/08, 12:02 AM
#15

Jag ska på bröllopsfest nästa helg.. Då tänker jag fixa en korg eller en fin lådag med lite olika grejer i. Vin, te, fin choklad, typ nån massageolja o lite smått o gott som jag vet att de gillar. Jag tänker även lägga i ett presentkort på barnvakt för den kväll de väljer att utnyttja sin korg :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

AlbaStiffler
7/24/08, 12:42 AM
#16

www.gobongo.eu

Kolla in på denna sida. Presentkort på en upplevelse. I vårt fall fick vi av några kompisar ett presentkort på en golfresa, dvs en hotellnatt på valfritt hotell i sverige samt greenfee på intilliggande bana. Skitkul present och perfekt då de är så pass valfria. Finns olika teman åxå, som spa eller äventyr tror jag…

Mycket uppskattad present!!!

Santhe
7/27/08, 2:17 PM
#17

Tips på uppskattade presenter vi fick:

Innetofflor av fårskinn/päls Min allra mest använda present.

Badlakan. Perfekt present, sånt som man inte unnar sig själv, och aldrig kan få för många av.

Hjärtformad gjutjärnsgryta. Hur underbar är inte den att göra kalops i? Och dessutom vacker på bordet.

Bestick från Nils Johan. När vi bjuder på mat så kan alla äta med likadana ätdon. Detta uppskattar många kvinnor.

Tavla av Hanna Herngren. Den är otroligt vacker. Alla behöver väl någon tavla på väggen.

Upplevelse-present var en oväntad, mycket uppskattad present. Vi fick "Herrgårdsmord till Halloween" på Stufvenäs Gästgiveri. Så här står det på deras hemsida: (www.stufvenas.se) (under kalendarium, november)

November 2008

**1-2  Mord på Gästgifveriet
**I november månad samlas ett antal gäster för en herrgårdsweekend. Herrgårdens personal hälsar gästerna välkomna med en drink. Men känns inte atmosfären lite tryckande? Vad är det som pågår? Här har du chansen att själv aktivt vara med om en mordgåta och hjälpa till med lösningen. Vi garanterar en spännande och underhållande kväll.
Herrgårdsmordsweekend inleds med välkomstkaffe. Kl. 18.00 serveras välkomstdrink med tilltugg, mord och diverse hemskheter.
Kl. 19.00 blir det en fyrarätters middag med mycket dramatik. Logi i dubbelrum samt stor frukostbuffé.
2.095:- per person. Enkelrumstillägg 200:-

#6 Vilken underbar skulptur. Den hade jag tyckt om att få.

Vi hade ingen önskelista utan ville att gästerna skulle komma på något själva. Vi hade en liten nödlista till dem som verkligen inte kunde hitta på något, Rörstrands ostindia kaffekopp/muggar, vadsomhelst gjort av glas eller kristall. Fick många fina kristallskålar mm från Orrefors, Målerås, Kosta Boda, Boda Nova, Sagaforum mm. Jag älskar alla och vill ha alla framme. Fick t.o.m dublett, som jag behöll. Fick 26st ostindiakoppar och 2st av ostindia tekopp. Gjorde inga byten där heller utan behöll alla.

Att se alla vackra skålar, skulpturer, ljusstakar runt om i hemmet, med dess härliga former och färger gör mig glad, jag ler och tänker tillbaka på denna härliga dag.

Kan ju tillägga att maken maken min inte tycker att dessa prydnadsting är lika härliga som jag gör.

didis
7/28/08, 5:27 PM
#18

Presentkort på resor är aldrig fel eller presentkort på Ticnet.

Lite synd bara att priset ju i allmänhet framgår på presentkorten.

#17 håller med din man - prydnadsföremål som står och samlar damm - hu!Skrattande

MagArne
7/28/08, 11:51 PM
#19

En kompis till mig ska gifta sig snart men tråkig som han är önskar sig han bara pengar till bröllopsresan senare i höst.

Funderar lite på att göra en stor sparbössa i cement och släpa med mig till festen. Får väl ladda den med några hundra och hoppas på att fler på festen vill fylla på. Sen blir det storsläggan för att öppna den.

Är det bara en dum och larvig idé jag fått för att jäklas lite då han fegade ur på svensexan?

Vad finns det annars för kul man kan ge till en som har ALLT och lite till? Hade gärna köpt en kitchen aid brödrost till honom men 3000kr ger jag bara inte…

CarolineJ
7/29/08, 12:56 AM
#20

Tycker det där med bössan låter som en superbra idé. Kul att se folk som fortfarande använder sin kreativa sida och inte köper alt färdigt.

Annons:
MagArne
7/29/08, 10:44 AM
#21

Kul att min idé inte sågades totalt Glad

De har nyligen köpt hus men kan ju inte vara så kul för frugan om vi kommer med en vedklyv eller en jorfräs som jag vet att han behöver. Något finporslin har jag inte sett hos dem så svårt att veta vad de vill börja samla på.

Fruktträd hade varit kul men då de gifter sig 30 mil hemifrån blir det svårt att få hem sakerna. Vist pressentkort finns ju men då kommer de ju inte köpa samma saker som jag vill ge.

Gisses vad svårt det ska vara att hitta något användbart som passar både herr och fru för ca 1000kr.

Vet vilket hotell de bor på så kanske skulle beställa nåt kul till rummet… men då står jag ju där med nada på festen.

Har iaf köpt en säck cement och en 12l skurhink som jag ska försöka göra en sparbössa av. Inga större summor så gör inget om det misslyckas. Kostar nog max 100kr att tillverka.

didis
7/29/08, 1:30 PM
#22

#21

Haha, urkul!

Men hur släpar du med dig "grisen" till festen, den borde väga några kg!?

Pyrola
7/29/08, 2:42 PM
#23

Upplevelser fungerar alltid! Bäst bara att se till att de passar mottagaren.

Själv är jag nyss hemkommen från två dagar i Jormvattnet (www.ridijorm.com). För någon som gillar "lagom" äventyr är det bra! Vi trivdes kanonbra min pojkvän och jag. Vi red islandshäst en dag på fjället och dagen efter kröp vi i Korallgrottan (Sveriges längsta grotta). När de andra fixade lunch smet vi iväg för att mysa vid vattenfallet och då friade min älskling till mig! vi var lerigfa, otvättade och trötta men det var det mest romantiska jag varit med om. Ringarna hade han med sig också…

MagArne
7/29/08, 5:03 PM
#24

#21

Taxi! Räcka ut tungan

Låser väl fast den med ett cykellås runt nåt träd vid kyrkan innan festen. Transport ordnar sig alltid.

Den kommer inte bli tyngre än att man orkar lyfta den men lagom otymplig för att brudparet ska få jobba lite.

Jag kan lägga upp bilder sen när den är klar. Brorsan o jag ska gjuta den ikväll så den hinner stelna till helgen när det är dags.

lisette
7/29/08, 11:22 PM
#25

helt klart en rolig idé magarne! låter som ngt våra vänner skulle kunna hitta på :D

MagArne
7/30/08, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Så, nu ska den bara torka innan hinken tas bort.
Min kära mor som är duktig på att måla ska göra några små fina skyltar på den. Typ "Lycka till, önskar ….."

AlbaStiffler
7/30/08, 11:29 AM
#27

#26> Kul idé med sparbössan… Jag och min man, precis som dina kompisar önskade oss pengar till bröllopsresan. Och precis som dem har vi just byggt hus. Vi fick några presentkort på typ plantagen till träd och trädgård men i övrigt respekterade de flesta vårt önskemål på pengar till resan. Tror vi fick 7-8000kr i reskassa och jag måste säga att de var väl behövda för varenda slant gick till själva festen och efter när väl det skulle bära av på resan så hade man inte många ören kvar. Så om de önskar sig pengar till resan så tror jag nog att de verkligen menar det… I vårt fall blev vi mycket gladare för pengarna än för tex en brödrost eller massa skålar…

En snittslant från en vän på vårt bröllop var ca 500kr, kan tilläggas. Och de allra flesta gav någon litet fyndigt till, tex en bok, en lite pryl, en flarra bubbel eller liknande. Själv hade jag uppskattat den roliga idén med betongsparbössan. :-)

Annons:
MagArne
7/30/08, 1:02 PM
#28

#27
Skönt att höra att fler tycker betongsparbössan var en rolig idé. Då kör vi på den i helgen.

Ca 500kr/pers verkar vettigt.

AlbaStiffler
7/30/08, 1:14 PM
#29

#28> Gärna i 20-kronorssedlar för att få upp volymen lite och retas lite mer! ;-)

lisette
7/30/08, 2:21 PM
#30

eller mynt så det blir ännu tyngre. =)

MagArne
7/30/08, 2:28 PM
#31

Givetvis ska det vara mynt i bössan Skrattande
Tror jag har runt 600kr i min myntsamling hemma och brorsan sa att han hade något likvärdigt.

lisette
7/30/08, 10:21 PM
#32

oh stackarna! =)

tänk på att inte blanda mynt/sedlar bara. sedlarna blir förstörda.. en kompis förlorade en tusenlapp pga det. ;)

AlbaStiffler
7/30/08, 11:22 PM
#33

vaddå förstörda? Har haft gigantiska sparbössor blandade med mynt och sedlar i lååååånga perioder. Dessa blev inte sabbade. Hur blev din kompis sedlar det? Revs sönder för att han skakade så mycket på bössan? hehehe

lisette
8/1/08, 12:38 AM
#34

jag har ingenaning faktiskt. men det blev smulor av tusingen. jag hade inte vågat chansa! ;)

Annons:
mariatingsund
8/12/08, 9:11 PM
#35

Han kanske ville fiska upp tusingen med fiskekrok utan bete? Hehe.

Jag vill bara tillägga, upplevelseöverraskning är ju OK för alla som är av den typen som skulle uppskatta det. Inget för mig precis. Hellre några handblåsta glaskulor som kan hänga framme i fönstret året runt och påminna om den glada dagen. Jag vill inte åka kanot i forsen eller något liknande. Och om jag vill åka iväg, kan jag nog spara ihop och vara glad ändå. Men än en gång, tur att vi är olika.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bronsis
5/8/09, 2:57 AM
#36

Hmm om jag skulle tipsa om en bra present så hittade jag det av en slump på www.picopix.se. Nu har jag bestämt mig och fixat en present till min syster som gifter sig i juni. Jag blev så glad när jag hittade presenten på den sidan, helt klart värt ett besök för den som letar annorlunda presenter. /P

Upp till toppen
Annons: