Annons:
Etikettbudget-kostnader
Läst 2920 ggr
Ylva-Li
2008-04-02 23:05

Lite frågor

Har lite undringar.
För det första, vad kostar ett vanligt kyrkbröllop idag i Sverige? Eller det kanske är olika från olika platser iofs..
Jag bor med min sambo i Tyskland, men det känns naturligt att gifta sig i Sverige, då jag har flest släktingar som vill närvara. Visst borde det väl gå? Eller måste man vara bokförd i Sverige för att få gifta sig här? (Tänker på folk som gifter sig utomlands. Så det borde ju gå.)

Vi kommer antagligen att gifta oss borgerligt i Tyskland för att sen göra det mer formellt i Sverige.
Dock är vi inte så rika, så vi vill ju göra det så billigt som möjligt. Bara tanken på att bjuda kanske 30 pers på mat.. får det att kräla i plånboken.

Sen nästa fråga är det här med ringar. Vi vill ju ha guldringar. Har kikat runt på tyska sidor och sett att de går upp mot en 4000kr, och det var de billigaste. Finns det verkligen inga billgare ringar? Känner mig så snål..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
lisette
2008-04-03 00:29
#1

alltså. själva vigseln kostar ju inget.

det finns släta guldringar som kostar runt en 800:-

CarolineJ
2008-04-03 00:47
#2

Jag har för mig att en av er måste vara inskriven i svenska kyrkan. och jag vet inte om man måste vara folkbokförd för det. bröllop behöver inte vara dyra.

och som #1 sa så finns det fina vigselringar en bra bit under tusenlappen.

kolla gärna vigselbutiken.se jätte fint sortiment.

har man "bara" 30 pers så kanske man kan ha den hemma hos någon. på mitt bröllop blir vi till exempel 40 pers och vi kommer vara i mina föräldrars trädgård.

Ylva-Li
2008-04-03 12:57
#3

Hm. Jag är ju utskriven från Sverige, så jag vet inte om jag är med i svenska kyrkan eller inte längre. Men så vitt jag vet så är jag ju fortfarande svensk medborgare. Har inte ansökt om att bli tysk iaf. Bara att få stanna kvar. :)

Jag trodde att själva kyrkvigseln kostade också. Aldrig haft någon riktig koll.
Men tack så jättemycket för svaren. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

lisette
2008-04-03 13:48
#4

du har väl fått din skatteblankett? där står ju om du betalar skatt t svenska kyrkan. gör du det så är du medlem o då är det gratis!

annars kostar det nog en summa.

Wiemona
2008-04-03 13:59
#5

Ni kan väl laga en del av maten själva och det är inte maten som gör bröllopet utan gästerna och stämningen…Det trevligaste bröllop jag varit på var med gående bord och hemgjord exotiskt fat med potatisgratäng.

Ylva-Li
2008-04-03 14:38
#6

Har inte fått nån skatteblankett än. (Det tar en evighet att få papper ner hit.. sitter och väntar på att få veta om jag får tillbaka från förra årets skatt eller ej.)
Jo, laga mat kanske vi gör själva. Kanske att min mor eller systrar kan hjälpa till på den fronten. I värsta fall så är min svägerskas mamma kock. ;)

Hm.. visst kan man ha ringar som uttryckligen är förlovningsringar, som vigselringar? Generad

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
lisette
2008-04-03 16:01
#7

#6 du kan ju se via skatteverkets hemsida om du har svensk bank med bank-id eller liknande! :D

kvinnan brukar väl få en till ring när man gifter sig. mannen behåller sin förlovningsring.

Ylva-Li
2008-04-03 16:20
#8

Aha. Vi är förlovade,  har dock inga ringar än. Det ehm, blev liksom lite hastigt och lustigt på infall. ;) (han böjde sig ner en kväll och frågade, bara sådär. Spelar mig ingen roll, för jag är lycklig iaf.)
Dessvärre bytte jag dator precis innan jag flyttade, så nåt bankid har jag inte kvar, även om jag fortfarande har kvar mitt handelsbanken-konto. (flyttade i årskiftet) Och för att enligt dem skaffa ett bankid, måste jag besöka mitt lokala kontor och få papper där.. bleh. Liiite lång resa för att skaffa sånna papper. (med inlogg direkt från datorn och inte via nätet som jag har idag med skraplotter.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

lisette
2008-04-03 23:30
#9

nej du ska aväl kunna fixa det via internetbanken om du har det? det kan jag på swedbank ivf…

Ylva-Li
2008-04-04 00:10
#10

Ah, jo har hört att swebank kan, men inte handelsbanken. Kommer ihåg det sen förra året också.. Lite trist, men vad gör man. Kan ju inte heller be mina föräldrar att hjälpa till eftersom man måste gå dit i person. Tror jag ska maila dem och fråga istället. Vore kul att få veta om man får nån skatt tillbaka eller inte. :) (Kanske kan köpa ring för det om jag nu får nåt. ;) )

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

lisette
2008-04-04 00:31
#11

du kan ju faktiskt titta på tradera eller liknande om du vet din ringstorlek.. =)

Ylva-Li
2008-04-04 13:49
#12

Hah.. det hade jag inte ens tänkt på! :D Tack för förslaget. :) Ska kika nere på stan imorgon vad de har också. Om inte annat så blir det vanliga "plana" guldringar som vi kan byta ut senare när vi har råd.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

lisette
2008-04-04 14:49
#13

man behöver faktiskt inte byta ut ringarna! ni kan kanske fälla in stenar i ringen?

tycker faktiskt det är lite överskattat med att ha värsta ringarna, det är väl inte ringarna som gör bröllopet?

den högra av dessa är min förlovningsring o den vänstra är vigselringen. eftersom sambon valde den förlovningsringen så får vi ju köpa den tillhörande vigselringen.

Annons:
AlbaStiffler
2008-04-04 15:17
#14

Jag tycker inte ringarna är överskattade. De är ju trots allt symbolen för ert löfte och något du ska böra resten av ditt liv.

Av den anlednigen besökte vi en guldsmed som designade våra egna personliga ringar. Gör man dem lite enklare behöver de inte kosta så mycket mer än sjäölva guldvärdet heller… som sagt, tänk på att du ska ha den läääääääänge!

Ja menar, man ägnar ibland timar på att välja kläder, varför skulle man inte lägga lite tid/pengar på sin ring?

En annan sak. Vill killen kan såklart även han ha 2 ringar. Det har min man, men de är ihopsatta (med osylig svets) så att de är smidigare att bära!!!

Ylva-Li
2008-04-04 17:09
#15

Oj vilka otroligt fina ringar Lisette!
Personligen så tycker jag inte att själva ringen måste kosta multum, så länge den är snygg och jag tycker om den så gör det mig inget om jag så hittat den i ett flingpaket. *skrattar*
Jag har hittat en ring som jag tycker om:
http://www.hanse-schmuck.com/schmuck-artikel/trauring-102074/schmuck/ringe-trauringe-gold-333-gelbgold.html
Och inte var den så himla dyr heller. Enligt beskrivningen så är det en förlovningsring, men äh.. spela roll. ;) Själva giftemålsringarna kostade runt 4000kr så..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2008-04-04 17:11
#16

Ah! Just den där tror jag tom var riktigt giftasring.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

CarolineJ
2008-05-07 01:39
#17

Hur går det med planerna Ylva-Li? :o)

Ylva-Li
2008-05-08 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej hopp! Inga planer på giftemål än, men ringarna har vi haft ett tag nu för förlovningen. :) Hittade snygga på vår lokala affär för 900kr för båda två. Båda är vi nöjda med dem!

Planen är dock att NÄR vi väl gifter oss så ska inte förlovningsringen passa längre. ;) Jobbar stenhårt på att förlora övervikt här.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

lisette
2008-05-08 22:26
#19

men se där! snygga ringar för ett perfekt pris. ibland har man tur! :D

CarolineJ
2008-05-09 02:11
#20

Dom var jättefina

Annons:
Ylva-Li
2008-05-09 02:49
#21

Tack.:) Vi är supernöjda!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: