Annons:
Etiketttraditioner-seder
Läst 3773 ggr
mariatingsund
2/8/08, 5:39 PM

morgongåva

tänker någon på morgongåva idag? Jag tycker det är en jättefin tradition, vore synd om det gick till intet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
[SharpMissy]
2/8/08, 6:18 PM
#1

Vi hade inget sånt i alla fall. Jag tror nog många faktiskt har det, det är som du säger, vore synd om det gick om intet.

EmmaG
2/8/08, 7:12 PM
#2

Det är ju bara mannen som ska ge kvinnan egentligen men jag tror nog att de flesta kvinnor ger sina män oxå om man bestämt sig för att ha det.
Jag gav min man en bok ifrån www.gordinegenbok.se med bilder & texter ifrån våra 5 år tillsammans.
Jag fick ett armband av honom

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CarolineJ
2/8/08, 8:05 PM
#3

Johannes har tänkt på det. Från början var det ju tänkt att morgongåvan skulle vara en ekonomisk säkerhet i fall mannen dog. och då bestod den ofta av ett hus/stuga eller en bit land. Men idag är det oftast smycken :) men både jag och johannes älskar traditioner så här går inget åt intet :)

AlbaStiffler
2/28/08, 2:47 PM
#4

Jag tänker ge min kille ett träd som vi kan plantera på vår nya tomt (har byggt nytt hus som vi bott i i ett år nu och vi ska anlägga trädgården i vår). Träder heter Katsura, har vackra röda hjärtformade löv vissa tider på året och luktar nybakta kanelbullar (jag ljuger inte) när det blommar på hösten. Helt otroligt och perfekt för min kille som älskar bullar!

Det kan växa och symbolisera hur länge vi vart gifta! :) Undrar om min sambos present till mig blir lika fin? You'll know in 2 weeks! :)

AusaBausa
2/28/08, 6:05 PM
#5

Jag köpte morgongåva t Johan och han till mig.

HannaM
2/29/08, 7:44 PM
#6

Jag fick minsann en chokladprovning på chokladfabriken jag.. men själfallet hade jag glömt att köpa nått.. trodde inte han skulle göra det…

Annons:
Cattis
3/16/08, 5:56 AM
#7

Vi gav varandra morgongåvor.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

CarolineJ
3/22/08, 12:49 AM
#8

#4 & #6 bra presenter!

lisette
3/22/08, 12:59 AM
#9

#4 ett sånt träd skulle man haft…

AusaBausa
3/22/08, 10:38 AM
#10

häftigt med trädet! Jag gav Johan en plånbok i silver(en i plåt)

jag fick ett jätte fint armband m en hjärtbalock!

AlbaStiffler
4/4/08, 3:13 PM
#11

Min kille "kände inte till" det där med morgongåvor. Inte förrän dagen efter… hahaha… Så han fick minsan ge mig ett par fina pärlörhängen som vi inhandlade på bröllopsresan… hehehe…

Johannes
6/3/08, 10:58 PM
#12

hur mycket pengar ska läggas på morgongåva egentligen?

Jag har ju lite planer och idéer, som jag inte kan ta upp med caroline här hehe men enligt trender och traditioner?

Som någon sa längre upp så skulle det vara en ekonomisk säkerhet om mannen gick bort, men det funkar ju inte riktigt idag.

lisette
6/3/08, 11:18 PM
#13

har det eg med pengar att göra? jag hade blivit glad om jag ens FÅTT något. :D

Annons:
AlbaStiffler
6/4/08, 11:18 AM
#14

#12 Säger som Lisette, det har inte med summan att göra. Men något fint som håller helst hela livet är ju kul. Eller något som verkligen avspeglar er relation och er kärlek. Kan ju även vara en upplevlese, den varar ju hela livet, minnet iaf… hehehe…

mariatingsund
6/4/08, 3:53 PM
#15

nja, FÖR billigt borde det väl inte bli, det speglar hur relationen egentligen är. Man ska vara generös mot den person som man älskar, tycker jag. Antingen en skojig grej, en upplevelse, eller en lite värdefullare sak, som tyder på att man värdesätter personen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lisette
6/4/08, 5:37 PM
#16

fast det tycker jag man kan visa annars med. itne bara genom morgongåvan.

AlbaStiffler
6/4/08, 7:53 PM
#17

#16> hehe, självklart, men en omtänksam present i vardagen kan ju vara ett par långkalsonger. Och det passar ju kanske inte så bra i morgongåva… hehehe

Johannes
6/4/08, 9:00 PM
#18

Romantik kan inte mätas i pengar såklart men just morgongåvan borde kanske vara lite dyrare.

Sen kan man ju också tänka att ju dyrare gåvan är desto mer har mannen kämpat och jobbat för att köpa den. Man får ju då såklart se skillnad på miljonärer och "oss vanliga" hehe.

AlbaStiffler
6/5/08, 2:51 PM
#19

http://www.crislu.com/bridal.asp

Här kan man hitta måna fina morgongåvor. Fick själv ett jättefint halsband med hänge av min man, fast dock inte i morgongåva, men jag hade på mig det när vi vigdes. Det är två ringar i vitt guld som hänger på en kedja. Ringarna är täckta med små små diamanter. Han sa något romantiskt som att det symboliserade vårt äktenskap och att våra ringar hörde ihop eller något sådant. Fick det ca 2-3 månader innan bröllopet. :-)

didis
6/5/08, 3:49 PM
#20

Tycker faktiskt att tanken bakom morgongåvor är helt förlegad och skulle inte alls uppskatta det själv.

Men så är jag ingen fullblodsromantiker heller och ser giftermål mest som en bra anledning att ha fest (å så den juridiska biten förståss).

Annons:
Upp till toppen
Annons: