Annons:
Etikettbröllopet
Läst 3860 ggr
whiteangel2
9/12/13, 10:17 AM

Istället för bröllopsfest

Har ni några förslag på vad man skulle kunna göra istället för att ha en vanlig bröllopsfest? Något som inte för dyrt men ändå gör att man får chansen att träffa sina gäster istället för att bara ha en kyrklig vigsel.

Marre

Annons:
Disturbed-Angel
2/11/14, 1:00 AM
#1

Sent svar kanske. Men kaffe och bulle i kyrkas lokaler kan man ha efter vigseln.

mollyt
3/1/14, 5:23 PM
#2

Det beror väl lite på om man vill ha en kyrklig eller borglig vigsel tänker jag. Sen kan man väl ha olika "teman" i så fall om du vill ha "aktiviteter" istället för en mer traditionell fest :)

CelsiusT
4/24/14, 5:40 PM
#3

Vad är en traditionell fest då?

Har en kompis som gifte sig i kyrkan och dom bjöd på tårta i kyrkans lokaler. Sen på kvällen så var det brakfest med alkohol och dom hade dukat upp ett litet bord med lite mat på (sånt som man kan stå och äta, mest lite plock och lite chips o så för att man ska få något att knapra på).

Annars en annan kompis hade nog mer traditionellt, fast inte i kyrkan. Gifte sig i trädgården på en herrgård, middagsbjudning på övervåningen. Tårta till efterrätt. Folk som höll tal någon framförde en sång osv. Tipspromenad, lektajm. Sen paketöppning. Sen fri dans/fri aktivitet i samma lokal som tidigare var middagslokal (fast dom hade klantigt nog glömt att fixa med musik/dj, men det löste sig ändå tack vare att folk hade spotify i mobilen som kunde kopplas till ljudanläggningen som tidigare använts vid middagens tal).

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
4/24/14, 5:57 PM
#4

#3 Det kanske inte finns någon "traditionell fest" egentligen… Men än att det blir dans efter tårtan liksom. Hehe! Jag själv skulle inte vilja ha någon röjar-fest på mitt bröllop. Får gärna serveras alkohol men kanske inte någon fri bar direkt. Men det är ju personligt!

Jag vet några som har haft en separat fest, liksom veckan efter bröllopet, och då bjudit "alla som vill komma". Men att deras vigsel bara var med familj och några få barndomsvänner.

CelsiusT
4/24/14, 6:01 PM
#5

#4 Skulle inte heller vilja ha röjarfest, men det är väl för att jag inte gillar sådana fester alls. Det här paret gillar sådana fester så dom hade liksom tårta och firande dagtid med släkt och vänner, sen fick vänner kommer på "efterfesten" på kvällen och röja med musik, fri bar och tilltugg hela kvällen/natten. Och faktum var att båda parens bröllop slutade i alkohol och röjarfest.

Vet egentligen inte riktigt vad jag själv skulle vilja ha. Lite tårta och sen kan folk åka hem, får man göra så? Hehe.. Börjar nog bli gammal tant nu, men tycker oftast det räcker. Hehe… Men vi har många långväga gäster och sambon tycker det är trevligt med partaj. Dom kan väl festa så kan jag gå hem med bäbisen och lägga mig, nee.. Men som sagt, sambon och jag har nog inte samma bild av det här med bröllop.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
4/24/14, 6:18 PM
#6

#5 Då kan man väl göra något mellanting - att ses ganska tidigt så att det blir naturligt att bryta upp tidigt. Sedan om din man och några vill festa vidare så kan de väl göra det. Så kan du gå och lägga dig när du blir trött :D

Jag är inte heller någon party-tjej längre! Har känt senaste åren att jag blivit gammal, om jag varit ute och gått på klubb har jag typ gäspat och längtat hem innan klockan blivit 23.

Annons:
CelsiusT
4/24/14, 6:23 PM
#7

#6 Men ehm… ska jag sova på bröllopsnatten när sambon kommer hem sent och är dragen? Njae.. Känns inte som någon hit ;P Det är ju verkligen en dag man ska avsluta tillsammans. Tror inte sambon hade velat vara kvar och festa om han vet att jag går hem och lägger mig. Knappt att han vill det i dagsläget och på bröllopsnatten vill han få gå till sängs tillsammans och mysa, det är iaf så det låter när han pratar om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
4/25/14, 10:34 AM
#8

Vilken tur, för det är väl så det ska vara #7 🙂 Då är ni i alla fall överens om det! Hehe! Om han vill ha sen festa-hela-natten-fest så kanske han kan ha det på sin svensexa om han vill ha en sådan? På så vis kan ha få fira ordentligt att ni ska gifta er, men att bröllopsfesten kanske blir lite lugnare och lite mysigare?

CelsiusT
4/25/14, 9:46 PM
#9

#8 Bra förslag. Ska föreslå det ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: