Annons:
Etikettbröllopet
Läst 659 ggr
LAK
8/15/16, 4:39 PM

Att bestämma bröllopstyp

Hej!

Jag och min sambo vill gifta oss men vi vet inte hur. Han har bara varit på ett bröllop och vet inte vad det finns för alternativ och jag har gift mig en gång och vill helst inte ha en stor baluns…samtidigt vill jag inte (och inte han heller) exkludera familj, släktingar och vänner. Hur i hela friden ska man gå tillväga för att hitta det rätta bröllopet för oss båda? Helst så ska det inte kosta något heller eller vara traditionellt för jag gillar inte det klassiska bröllopet. Samtidigt vill vi fira att vi gifter oss såklart men jag tror inte någon av de som blir bjudna skulle tycka det var kul heller att sitta vid ett långbord och glo på oss.

Vad finns det för alternativa bröllop att inspireras av? I vilken ände börjar vi planera?

Annons:
Silent_Hill
8/18/16, 11:40 AM
#1

Det bästa med bröllop är ju att det finns oändligt med möjligheter där endast fantasin sätter gränsen. Dock dom enda platser där själva vigseln är helt gratis är i kyrkan och i kommunens vigselrum. Ska man ha en annan plats så kostar det oftast en slant då vigselförättaren måste ta sig dit. 

Börja först och främst med att tänka ut vart ni vill gifta er. Finns det någon plats som ni gillar och kan tänka er att ha ert bröllop? 

Vill man inte ha bröllopsmiddag så kan man ju ha någon annan aktivitet eller helt enkelt ha en fest där man mer minglar och "leker" (frågesport, kubb, sätta svansen på åsnan osv Ja, du fattar 😉 ) Som sagt möjligheterna är oändliga även där och det finns inga direkta regler hur ett bröllop kan gå till. Huvudsaken är att ni blir nöjda med er dag.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Åsa S
8/18/16, 12:52 PM
#2

Du bestämmer helt själv. Jag gifte mig i kyrkan, hade en fin grön klänning och hade flätat mitt hår själv (hade ingen make up) och min man hade en finare kostym + jag hade en enkel vit brudbukett som inte kostade så mycket. Vi bjöd de släktingar vi hade mest kontakt med inte alla. Det var många barn med och vi skrev valfri klädsel på inbjudningskorten. Hade en liten buffe efteråt på hembygdsgården bredvid kyrkan och ungarna kunde springa mellan stugorna på gräsmattan och ha det kul. Vårat bröllop kostade inte så mycket men vi bjöd på allt, det var viktigare tyckte vi att alla vi ville skulle vara där än att ha en dyr klänning, betala för make up etc.

OlgaMaria
8/18/16, 2:56 PM
#3

Har ni bestämt när ni vill gifta er? Årstiden är ju avgörande. På sommaren kan man vara ute t ex. Ett alternativ är att gifta sig borgerligt och sen ha en egen fest med en egenkomponerad liten "vigsel-ceremoni" som ni själva utformar. Då slipper ni ordna med vigselförrättare. Hur många vill ni bjuda ungefär? En liten fest med tårta och kaffe i princip kan räcka om ni så vill. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
8/18/16, 3:04 PM
#4

Förresten, om ni vill kan ni överraska alla gästerna med att det är ett bröllop. Ni måste bara hitta på en bra anledning att lura alla att komma. T ex födelsedagsfest eller något… Om man skickar en fin inbjudan med sista dag att anmäla om man kommer tar folk det mer på allvar. Sen överraskar ni med en vigselceremoni. Det kan bli väldigt festligt och roligt, samtidigt som man toppar folks förväntningar på festen då de inte förväntat sig detta. Bara ett alternativ. Dock kan folk känna att de inte fått chans att köpa bröllopsgåva. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NatasjaHemby
8/19/16, 6:08 PM
#5

Fastna inte i att det måste vara en viss "typ" av bröllop utan tänk bara på hur ni vill ha det. Hämta inspiration från olika håll och plocka ut det ni gillar. 

Knytkalas är ett bra alternativ om man vill kunna bjuda en del gäster utan att kostnaden stiger. Känner ni någon som har exempelvis en lada, stort vardagsrum, väl tilltaget partytält eller någon annan lämplig plats att vara på så går kanske även det att ordna billigt. Gillar även #4 idé om överraskningsbröllop. Det kan säkert ge en härligt avslappnad feststämning.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: