Annons:
Etikettbudget-kostnader
Läst 3607 ggr
[postmortum91]
2016-08-25 16:13

Budgetbröllop

Om man nu vill ha ett bröllop med gäster, mat och tårta men ändå hålla priset nere. Vad har ni för tips då?

Annons:
tlover
2016-08-25 16:23
#1

Vi hade grillparty och alla fick ta med eget att grilla. Det var jätteuppskattat och praktiskt. Det var särskilt passande eftersom vi har många med mat allergi i släkten

l'm back

Silent_Hill
2016-08-25 18:53
#2

Att göra så mycket som möjligt själv är ju alltid det billigaste och kolla eventuellt om det finns någon som kan hjälpa till. 

Istället för lokal kan man t.ex vara i någons trädgård eller på någon grillplats. Själva festen går ju att anordna som ett knytkalas om man vill.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

tlover
2016-08-25 20:32
#3

Att få hjälp med bröllopet istället för presenter är ju ett sätt att inte behöva göra allt själv. Min ena moster gjorde min klänning, min andra tårtan, min mamma lunchen, min syster fotade etc och vi hade ett ganska billigt bröllop

l'm back

Velinga1984
2016-08-27 11:58
#4

Vi kommer att ha fest i vår trädgård direkt efter en mycket privat och intim vigsel med endast vigselförrättaren, våra barn och två vittnen.. Vi kommer troligtvis stå grilltunna och tillbehör. Vad folk vill grilla får de ta med. 

Så mitt tips är att fundera på hur ni vill göra, ska ni servera mat eller ska ni ha knytkalas? Buffe är ofta billigt och kan göras själv.

Bjallstal
2016-08-28 21:29
#5

Mina föräldrar gjorde allt själva, eller ja deras föräldrar hjälpte till med att laga mat och baka tårta.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

OlgaMaria
2016-09-09 07:30
#6

Önska pengar i bröllopspresent :) T ex om man skulle vilja åka på bröllopsresa kan man önska sig pengar till det. Eller så önskar man sig bara pengar. Många ger gärna det i present på bröllop.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Elsa
2016-09-25 22:20
#7

Vi la typ 4000-5000 på mat, men hade kunnat klara oss på 2500-3000, blev såååå mycket mat över. Hade ca 50 gäster. Vi gjorde alltså allt själva. Dock inte allt från grunden. Svägerskan gjorde tårtan så vi betalar henne 800 för ingredienserna (dock inte för alla då hon ville bjuda på lite).

Önskade oss saker, men även pengar till bröllopsresan. Fick typ 8000:- :)


[Devya]
2017-01-07 08:40
#8

Det beror ju på vad man har för krav. Även om man vill ha ett budgetbröllop så kanske man ändå har vissa krav.

Vi försöker hålla ner en hel del kostnader. Vi vill dock ha en fin lokal och god mat. Det är uteslutet att vi själva fixar maten eller att vi har gäster att ta med sig grillmat (det är något helt oacceptabelt här och ingen skulle alls komma till bröllopet om de var tvungna att ta med sig egen mat). Jag fick höra att ett par hade bara typ "fried food" att många valde bort just det bröllopet på grund av det. Konstigt hur det fungerar här.

Jag ska fixa min egen makeup, hår, naglar och sen dekorationerna i festlokalen. Jag tänkte skaffa liite färska blommor och sen faktiskt tillverka egna av servetter och dekorera salen med hjälp av det samt en hel del lyktor och glasburkar med ljus i. Det kommer att vara ett "rustic wedding" så ju simplare det är desto bättre. Vi tänker inte ha live music eller DJ utan bara en spellista. Det är nu vår lilla plan hittills.

Vi funderar att fixa maten via en "food truck". De har en hel del erfarenhet av att servera på sådana här fester. Vi ska dit för att provsmaka maten senare. Det skulle bli billigt, bara 16 euro per person och då var det en hel del mat. Men får se hur gott det egentligen är. :)

Gaara
2017-01-09 19:46
#9

Vi har inte kommit så långt i planeringen än (Då bröllopet ska stå sommaren 2020) Men det vi tänkt oss är en relativt simpel middag bestående av potatissallad och någon form av kött och en sallad samt ett vegetariskt alternativ. Hemmagjort så klart. Problemet är ju bara att ha plats för att förvara all mat tills den ska ut. :P Vi vet inte ens vart vi ska vigas och ha festen. Vi har funderat över hemma i trädgården, men det är svårt att planera det då vi ännu inte har köpt hus. XD

Vi har under två års tid nu köpt marmelad av ett specifikt märke för att vi gillade formen på burkarna så mycket och tänkte knyta satinbandsrosetter runt dem och ha dem som värmeljushållare. Angående blommor så funtar jag på att satsa på att göra dem i crepepapper. Ska testa om några veckor då jag fått hem mitt pysselmaterial och se om jag kan ha handlag för det och tycka att det är kul. ;) Blir jag sjukt nöjd med blommorna jag gör efter lite träning så kommer jag definitivt göra min egen brudbukett i papp också. :) Naglar, smink och hår fixar jag enklast själv, aldrig gjort sånt någon annanstans så det känns som slöseri med pengar bara. ;) Bröllopstårta kanske vi kan få fästmannens syster att baka. Vi betalar då så klart för alla ingredienser hon behöver. :) Men känns lite tidigt att fråga henne om det redan nu. ;)

Bröllopsklänningen ska jag fråga en bekant om. Känner en skitduktig sömmerska men vet inte om hon kan göra en sådan jag vill ha ändå. Jag antar att hon kan, men jag vet inte än. ;) Den lär dock kunna bli dyr då jag misstänker att tyget som behövs kan vara dyrt, samt tiden det tar för själva jobbet. :)

Fotograf vet vi inte riktigt än. Har säkert någon gäst som är grym på att hantera en systemkamera men får fundera på det där. Blir så klart jätteglad för massa roliga bröllopsbilder fotade med diverse kameror och mobiler men vill så klart ha några lite finare bilder också på bara mig och mitt livs kärlek. :) Musik kommer bli någon spellista vi själva satt ihop. :)

[Devya]
2017-01-09 22:03
#10

#9  Njaa, ni ska nog kanske inte be en gäst att börja fotografera. Gästerna är ju där för att ta det lugnt och njuta. :) Så fundera lite till på den biten.

Annars verkar det som om ni har fina planer. Det går säkert jättefint då ni vet vad ni vill ha. :)

Måste dock säga att jag skulle inte orka ha en sådan fest hemma.  Jag skulle stressat ihjäl mig! :D

Gaara
2017-01-11 20:51
#11

#10 Gästerna är ju dock människor vi känner väl. Där vi vet att det finns folk som gillar att fota och som njuter av att göra det. :) Folk som antagligen skulle se det som en ära att få göra det. Vi kommer ju inte tvinga någon som inte vill. XD

Jag vill helst inte heller ha festen hemma. Mest för att jag antar att hela trädgården kommer bli helt nedtrampad. XD Men vi får se. Vi har ju som sagt inte ens ett hus än så det är ju inte satt att det blir ett trädgårdsbröllop eller ej. :)

[Nalaa]
2017-01-11 21:04
#12

Jag fick ett bra tips idag gällande bröllopstårtan! Om man beställer em bröllopstårta kan det ju bli ganska dyrt men man kan beställa vita prinsesstårtor istället och garnera själv om man vill pimpa till dem lite! Sen vill jag rekommendera Wish, superbilliga grejer och bra kvalitet! Finns allt från skor, kläder, dekorationer till inbjudningskort och pennor att texta fint med:-)

flocken
2017-02-28 16:06
#13

Vi beställde " planka" samt tårta på Coop. Det var den billigaste delen. Borgerlig vigsel ute på ön där vi har hus. De har ett föreningshus. 100 kr för den lokalen. Dricka i olika sorter. Ca 8000. Vi lämnade tillbaka en del ;) Min klänning ca 12000. Var inte meningen. Blev kär. Kläder till mannen. Jeans , skjorta väst, kavaj. Jeans shorts o piké till barnen. Hunden var ringbärare. Transport båtar både för gästerna o när jag skulle över. Blev ca 50.000

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
mollyt
2017-05-06 09:53
#14

Jag kommer inte ihåg exakt men jag trort at vi la budgeten på 50.000 kr varav min ring blev det dyraste (13.500kr tror jag). 

Vi hade borgerlig vigsel utomhus hos min svärfar och hans fru, så vackert med skog i vatten. Så lokalen betalade vi inget för - dock en milersättning för vigselförättaren som åkta ut till oss för vigseln. Svärfar hade fyllt 60 året innan och haft stort kalas och hade då köpt stora "partytält" som han sparat. Vi hyrde bord/stolar/porslin av ett sådant festbolag. Väldigt smidigt med leverans  av allt sådant och att vi bara staplade all disk i deras backar som de sedan kom och hämtade dagen därpå.

Vi lagade mycket av maten själv men köpte även in kallskuret och en del sådant från Ica Maxi. Vi hade buffé med blandad mat, så som kycklingspett, potatiskakor, sallader, kallskuret, såser och röror, ostar, frukt och lite smått och gott. Blev mycket mat över…

Bröllopstårtan hade en gammal klasskompis till mig gjort (hobbytårtdesigner). 

Ljudanläggning lyckades vi använda hushållets egna och en Spotify-spellista som vi gjort. Separata listor för bakgrundsljud under mingel/middag samt för festen efteråt. Vi hade låtit gästerna lägga till låtar i spellistan i förväg och valde att inte ha möjlighet att köa låtar eller vara där och "pilla" under festen då vi lämnade den inomhus för att slippa spring och hack med låtsnuttar.

[Nalaa]
2017-05-11 07:39
#15

Vi hade strax över 50 gäster och jag tror att det hela landade på 35 000 kronor (i alla fall mellan 30 000 och 40 000). Vi gjorde mycket själva, dock inte förrätt och varmrätt (catering 7600 kr totalt). Dessert och tårta stod våra mammor för. Lokalen gick på 2400 kronor. Kläder för hela familjen gick kanske på 5000 kronor… Smink och hår gick på 1000 kronor (bokade inte "brudmake up" eller "bruduppsättning" då det blir mycket dyrare)… Mycket småsummor tillkom i slutet, typ handling (kaffe, grädde, te, sockerbitar, Bullens varmkorv…)…

Annette
2017-06-18 09:41
#16

Varför planerar man ett bröllop i tre år? För oss räckte det med sex veckor från frieri till bröllop.

tlover
2017-06-18 11:00
#17

#16 Man kanske vill att vissa saker ska klaffa (tex vi ville helst bo i hus först så det är 2½ år mellan frieri och bröllop.)

l'm back

Annette
2017-06-18 11:09
#18

Är det inte bättre att leva i nuet? Man vet ju inte vad som hänt om tre år, man kanske inte ens lever. 

Jag vet en person som bokade bröllop flera år i förväg. När bröllopsdagen kom hade förhållandet tagit slut och brudgummen var en annan än den först tilltänkte.

tlover
2017-06-18 11:13
#19

#18 Vissa är ju "bara" förlovade resten av livet. Vi bokade ingen lokal då vi förlovade oss utan vi ville bland annat ha råd och helst bo i hus som sagt.

Ringarna var köpta flera år tidigare, vi visste inom ca ½år efter att vi blev ihop att vi skulle vara tillsammans resten av livet så det fick ta sin tid.

l'm back

[Devya]
2017-06-18 11:34
#20

#18  Vi alla är olika och det bör man kunna respektera. Vissa är väldigt säkra på att förhållandet kommer att hålla livet ut vilket är säkerligen en av orsakerna till att de vill gifta sig. Dumt att tänka sig att man måste gifta sig asap efter frieriet ifall nu förhållandet kanske tar slut om ett par år. Då bör man väl inte ens gifta sig, eller?Nu säger jag inte att det är din inställning men jag får sådana vibbar med tanke på de två sista meningarna i ditt inlägg. J

Visst kan vadsomhelst hända under ett par år, typ att man går isär eller att den ena dör eller något annat hemskt. Men det är ju inte ett sätt att leva heller, att tänka att allt kanske tar slut om ett par år. Finns inget fel i att planera ett par år på förhand. Värre om det sker väldigt snabbt (inom 6 veckor) om man nu vill bjuda in viktiga personer till sitt bröllop. De flesta kan ha redan bokat in semester och dylikt då. Vi skickade iväg inbjudningarna i april och det var redan för sent för många ( vi gifter oss i juli). Över 15 pers kan inte komma för de har redan bokat flyg och hotell då de ska iväg på semester. Vi borde ha skickat ut save the date kort förra året för att se till att de vi vill ska komma skulle ha möjlighet att komma.

Leva i nuet är väl en fin tanke men det fungerar kanske inte särskilt bra om man vill ha en lite större bröllopsfest. Vi skulle inte haft möjlighet till att hyra en festlokal 6 veckor före. Här är allt bokat flera månader på förhand och även flera år på vissa ställen (måste ställa sig i kö på visa ställen) och samma sak med bra catering, djs, band och så vidare. Sen har vi ju många som planerar sin semester flera månader på förhand. Det här beror väl på från person till person. Kanske man inte vill ha en stor fest och kanske man har festen bara där hemma hos sig men för oss är det inget alternative då över 80 personer ska komma (hade bjudit 100 pers och några av de som vi verkligen ville skulle komma kunde inte för de hade bokat flyg och allt redan).

Vi bor dock inte i Sverige utan i Belgien så det kanske är lite annorlunda här.

Annons:
Annette
2017-06-18 11:37
#21

Ja det är verkligen tur att folk är olika 🙂

Själv skulle jag aldrig planera i flera år. Är hellre flexibel och tar det som det blir, livet går ändå inte att styra i detalj 😉.

tlover
2017-06-18 11:40
#22

#21 Fast en del av planeringen kan ju vara tex att spara och det kan man göra i flera år eller hur?

Sen så finns det ju inget tvång att man måste börja planera bröllopet direkt efter förlovningen

l'm back

[Devya]
2017-06-18 11:49
#23

#21 Inte alla är så pass flexibel som du är. Min kille är inte det då det är en hel del människor som han vill bjuda.

Själv skulle jag inte ha något emot att skippa festen och hela grejen. Jag skulle nöja mig med att ha på mig jeans, boots, blazer och en vit skjorta för att sen vandra iväg till stadshuset med killen och två vittnen. :) Men jag fick kompromissa då min kille vill ha ett stort bröllop och det kan man inte planera endast 6 veckor på förhand. Vi har också ett par människor från andra länder som ska komma så då blir det ännu mer omöjligt att planera en fest på så kort tid (omöjligt för gästerna då).

Om jag skulle gift mig med mitt ex så skulle det behövts planerats ett par år på förhand för då skulle vi behövt ha haft två fester (en fest i vårt eget land och en till fest i Vietnam).

[Nalaa]
2017-06-20 09:45
#24

Min man friade efter dotterns födelse, när vi var på BB. 13 och en halv månad senare var det bröllop:-) Vi började såklart lite smått med planering ganska snart men den riktiga planeringen tog fart åtta månader innan bröllopet. Om man ska vara gammaldags så är det ju faktiskt så att förlovningen är en prövotid att se om man funkar ihop och vill leva resten av livet tillsammans:-p

Gaara
2017-06-29 15:00
#25

Well. Anledningen till att jag börjat planera redan är för att jag ser så mycket fram emot det, för att jag gärna delar upp kostnaden för dekorationer osv under åren så man slipper betala allt i en klumpsumma. :) Vi har ju dock inte planerat så mycket mer än klädsel, brudbukett, mat och dryck samt att vi skulle vilja ha ett trädgårdsbröllop. Men det enda som verkligen är spikat är datumet. Eftersom vi inte köpt hus än så vet vi ju varken hur eller vart vi kommer bo då. Och då är det svårt att planera helt för hur det ska dekoreras.

Jag har i alla fall ingen lust att gå runt och tänka att jag kanske är död den dagen. Sedan så är jag inte heller gammaldags och ser förlovningen som en prövotid för att se om man funkar ihop osv. Vi har ju bott ihop i två år redan så den biten vet jag om att vi klarar. ;) Vi ser förlovningen som ett tecken på vår kärlek och på att vi så småningom ska gifta oss med varandra. 

Alla är ju som sagt olika som tur är. :)

[Nalaa]
2017-06-29 18:41
#26

Jag och mannen hade varit tillsammans i elva år innan vi gifte oss, det var ju för att vi blev tillsammans när vi var 16. Vi förlovade oss för kanske… Fyra år sen och så gifte vi oss för några månader sen:-) Nej, vi såg inte heller det som en prövotid, den var liksom förbi sedan länge:-p

MagArne
2017-07-05 16:17
#27

Vigsel/fest i trädgård och be släkt och vänner att t.ex. baka tårta eller ordna något i matväg.

Om ingen bakar egen tårta kan man ju köpa hem standartårtor som kostar ca hälften mot finare bröllopstårtor. 

Ringar kan man t.ex. välja titanringar som är betydligt billigare än guld.

Sänk kraven så behöver det inte bli speciellt dyrt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: