Annons:
Etikettbudget-kostnader
Läst 2317 ggr
Silent_Hill
2016-09-06 10:44

Kuvertavgift/knytkalas

Vad anser ni om bröllop som tar ut en kuvertavgift eller anordnar knytkalas? Skulle ni tycka det är snålt eller är det inga konstigheter för dig? Skulle du gå på ett sånt bröllop?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Velinga1984
2016-09-06 16:41
#1

Jadu, vi ska delvis ha knytkalas. Det vill säga att gästerna tar med sig det dom vill grilla, resten står vi för.  Så om vi nu får gästerna som inte vill köpa med sig något att grilla så kan de ändå äta sig mätta på tillbehören samt tårtan efteråt ;) 

Så jag tycker inte att det är snålt, däremot skulle det aldrig falla mig in att ta kuvertavgift. Vi trycker dock ner kostnader så mycket som möjligt, och kommer ha liknande trädgårdsfest hemma hos oss.  Att lägga massor av pengar på en dag är inget vi har lust till, därför är även klänningsbudgeten på runt 5 000 kr.  Fotografen kostar 3500 kr så vi hoppas att totala kostnaden landar på max 40´ inkluderat alkoholen på kvällen/natten.

Åsa S
2016-09-08 22:40
#2

Kuvertavgift gillar jag inte urfånigt att bjuda nån och sedan kräva att den ska betala för det, då är det bättre anpassa bröllopet efter budgeten eller spara pengar ett år ifall man vill ha nån slags storslaget kändisbröllop. Knytkalas är bättre då kan gästen bidra efter förmåga.

OlgaMaria
2016-09-09 07:23
#3

Kuvertavgift är ganska vanligt i vissa andra länder, och väldigt ovanligt här, vad jag förstått. Har alltid tyckt att det vore så löjligt med kuvertavgift men nu när man är lite mer vuxen och man har pengar men kanske inte så mycket tid och ork så hade det känts lättare med kuvertavgift jämfört med knytkalas. Verkar så krångligt också på ett bröllop att folk ska ta med det de själva vill grilla. Tänker logistiken kring att alla ska få sitt eget grillat och sen äta just det. Vi hade däremot tårt-knytkalas på vårt bröllop. Det var framför allt vår svärmor som frågade runt bland folk som hon tänkte skulle vilja baka. Och min syster gjorde en lite bröllopsaktig tårta i våningar. Kom massor med tårtor i alla fall av alla de slag vilket vi tyckte var kul. Hade 250 personer på den delen av festen (ca 200 på middagen). Dock måste det ju finnas kylmöjligheter utöver det vanliga för att förvara så mycket tårtor och det fanns det i vår lokal. Något som däremot inte är ovanligt eller konstigt är att önska sig pengar i present. Kanske till något specifikt (bröllopsresa, gemensam säng eller något). Det kan man ju tänka på att man kanske kan få in lite av budgeten i efterhand.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2016-09-09 07:37
#4

Vi hade knytkalas då alla fick ta med sig eget att grilla. Vi hade grillkol, grillar och lita allt möjligt som skulle kunna behövas. Jättepraktiskt då vi har många med allergier eller liknande i släkten så att komma på nått som alla skulle kunna äta skulle vara omöjligt.

Alla älskade det.

#3 angående det möjliga problemet som #3 tog upp så hade vi inte det. Vi hade så att efter en viss tid fick folk grilla då dom ville, under tiden fanns lekar och liknande som inte alla behövde vara på samtidigt (tex tipspromenad).

Det som alla satt ner för var istället bröllopstårtan (en moster gjorde det som en del i bröllopspresenten) och efter vigseln innan de flesta kom så hade vi lunch som vi bjöd på (bland annat paj som min mamma gjorde, jag gjorde lite olika sallader m.m) så tid att sitta ner allihopa fanns ändå

l'm back

Gaara
2016-09-14 19:53
#5

Knytkalas skulle jag inte ha något emot men en kuvertavgift är jag helt emot. Känns jättefult att bjuda in folk som måste betala för sig. Man vill ju att alla man bjuder ska ha råd att komma och det är ju ens nära och kära, inte kunder som betalar för att få gå på festen.

Kalli
2016-09-27 23:07
#6

Är väl tvärtemot då och har inget emot kuvertavgift, jag vill gärna vara med och fira mina vänners bröllop och måste jag bidra med en slant för att de ens ska ha möjlighet att bjuda flera än bara närmaste familjen så gör jag gärna det. Däremot tycker jag att det ska vara inom rimliga gränser. Jag har bara varit på ett bröllop med kuvertavgift och om jag inte minns helt fel kostade det 200:- och självklart bad de inte om några presenter. Hade de velat ha 500 kr, bjudit på muffins och pengarna bekostat en 20.000 kr dyr klänning hade jag kanske tyckt annorlunda. Å andra sidan har jag lånar ut pengar för att en vän skulle få den perfekta klänningen även om sen var över budget. Min åsikt är att bröllopet är för brudparet men om någon absolut inte har råd gissar jag att brudparet är medveten om detta (om det är någon nära) och man kan göra ett undantag. De människorna kanske också har förståelse om brudparet inte har massor med pengar men ändå vill fira sin dag med nära och kära.

Annons:
Elsa
2016-09-28 12:14
#7

Som de ovan säger, så känner jag med. Knytkalas är helt okej och det skulle jag tycka var roligt om jag själv blev bjuden på bröllop. Kuvertavgift däremot, njääe. Skulle inte kännas bra att bjuda gäster och så ska dom betala för maten. Då får man prioritera om tycker jag! Vi önskade oss pengar till bröllopsresa, ingen tyckte det var konstigt. Hade vi haft knapert med pengar efter bröllopet hade vi nog "lånat" lite av den kassan.


[Devya]
2016-10-03 18:07
#8

Jag tycker mest om då det i inbjudningarna står något i likhet med att de har allt de behöver redan men en slant uppskattas stort. Att det ska finnas en obligatorisk kuvertavgift känns lite konstigt, för det är väl det ni syftar på, att man helt enkelt måste betala, eller?

Knytkalas är jag totalt emot om jag är fullständigt ärlig, då stannar jag hellre hemma. Jag skulle själv aldrig ordna något sådant för det känns som ett större besvär än att ordna catering. :)

Niini
2016-12-12 10:35
#9

Jag tycker kuvertavgift är helt ok, men då ska man inte kräva att få present utöver.. Väldigt många önskar ju sig bidrag till bröllopsresan, hemmet etc. På vilket sätt är det egentligen skillnad från kuvertavgift tänker jag? Pengar som pengar ;)

Åsa S
2016-12-12 12:30
#10

#9 Kuvertavgift är en bestämd summa och ibland kan den vara hög ibland uppåt 1000kr eller mer, när det gäller present/bidrag till bröllopsresa så kan man ge efter sin pengaförmåga. Har man inga pengar kan man även ge i form av tid ex. ett visst antal barnpassningstillfällen ifall brudparet har barn. Måste gästerna betala för att få komma på festen exkluderar ofta därmed  alla släktingar/vänner med dålig ekonomi. Vad är viktigast en flott fest som man egentligen inte har råd med och lyxen är viktigare än att alla inbjudna kan komma? eller att alla man vill ska vara med på festen och fira att något stort har hänt och därmed anpassar budgeten efter det? Det får man välja helt själv.

Niini
2016-12-12 12:55
#11

över 1000 kr  😮 herreguud.. nej då är det nog att ta i..

cissi_1993
2017-01-30 21:25
#12

jag tycker det är bra med kuvertavgift det innebär ju att alla kan komma däremot börjar den bli 400-500kr då har man ordnat ett för stort bröllop 300kr och nedåt är mer axeptabelt men så fort man tar ut kuvertavgift säger man ju ifrån sig sina presenter. håller själv på att planera ett bröllop och där blir det nog kuvertavgift men tänkte mej något i stil med 150kr.  tycker inte att kuvertavgiften ska överstiga matkostnaderna klänning osv. ska man betala själv.

Upp till toppen
Annons: