Annons:
Etikettbröllopet
Läst 1035 ggr
alicetrött
10/8/16, 12:12 PM

Borglig vigsel hur funkar det?

Jag och min partner fundera på att gifta oss men helt ärligt tycker vi båda att det bara känns jobbigt och besvärligt och det är inget vi ser fram emot. Vi vill bara få det gjort men allt som förväntas från omgivningen känns bara så jobbigt. Vi har ju varit på några vänners storslagna bröllop och så vill vi verkligen inte ha det.

Vi vill helst gifta oss utan att någon vet om det och absolut inte i någon kyrka. Går det? Jag har hört att man måste ha två vittnenmed. Vi måste alltså tala om det för två personer och ha med dem när vi gifter oss? Kan det inte bara vara en vigselförrättare och vi bara?

Vi undrar också om man måste ha vigselringar eller kan man gifta sig ändå? Hur billigt kan man komma undan med att gifta sig? Kostar det ändå någon tusenlapp även om vi bara vill få det gjort.

Säkert underliga frågor enligt många som tycker att det ska vara en stor dag osv men hoppas någon kan svara.

Annons:
parsley
10/8/16, 12:24 PM
#1

Kontakta kommunen där ni bor. De är ansvariga för borglig vigsel. Man behöver inte ta med egna vittnen, utan det kan vigselförrättaren ordna med.  Gifter man sig t ex i kommunhuset, så kan två tjänstemän som jobbar där vara vittnen. Det går även att gifta sig enkelt i kyrkan om man vill, med präst och vittnen.

LaSadie
10/8/16, 12:35 PM
#2

Man kan söka på kommunens hemsida. Antingen så kostar det pengar om vigselförrättare måste åka någonstans eller så är det gratis om det sker på stadshuset

Silent_Hill
10/8/16, 12:45 PM
#3

Gifter ni er borgligt så behövs inga ringar om ni inte vill ha det. Och som tidigare har sagt så är det gratis att gifta sig i stadshuset så det behöver inte kosta någonting Glad

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Åsa S
10/8/16, 12:52 PM
#4

Man behöver ju inte ha ett storslaget bröllop bara för man gifter sig i kyrkan. Man kan ha en enkel klänning och en enkel blomma i handen + några enstaka vänner även om man gifter sig i kyrkan. Jag hade en ljusgrön klänning.

Har varit på borgerligt bröllop i stadshuset bruden hade en påkostad vi bröllopsklänning i amerikanskt stuk och vanlig brudbukett sedan fick vi alla stå i kö och vänta på att kön av brudpar skulle betas av sedan gick vi in i ett rum och vigseln var över på några minuter och sedan fick man några minuter på att fota och sedan ut för då skulle nästa brudpar in.  Kände inte speciellt högtidligt och speciellt.

alicetrött
10/9/16, 11:37 AM
#5

Tackar! Det låter bra

oh-la
10/10/16, 3:37 PM
#6

Vi gifte oss borgerligt med våra två vänner som enda bjudna 70 mil från alla för att förhindra att någon skulle kunna dyka upp. Eftersom vi gifte oss på annan ort fick vi betala 500 kr till den kommunen då vi inte är skrivna där. Vissa kommuner är det gratis oavsett. Jag var jättenöjd. Vi sa ja uppe på fjället vid en sjö. Hade vi inga vittnen kunde det fixas av kommunen där två tjänstemän vittnade. Vittnen krävs alltid. Tog typ 5 minuter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: