Platina vs 18k vitguld
Hej!
Jag har bestämt mig för en flätad ring som förlovningsring men kan inte riktigt komma fram till om jag vill ha i platina eller vitguld. Helst hade jag velat ha i palladium (gillar den mörkare färgen samt dess hållbarhet) men smeden som gör ringen arbetar inte med det materialet och kollar jag med andra smeder om de kan göra en liknande kommer den kosta mer än en i platina.
Det jag gillar med platina är att det bara är ett material, ingen blandning av olika metaller/guld osv = ändrar inte färg. Det är dessutom väldigt hållbart och lätt att putsa till hemifrån om den skulle bli repig. Men de är lite för vita för min smak.
Det jag gillar med vitgulden är priset, min ring kostar 2600 kr i 18k vitguld, 1800 i 14k och 4500 kr i platina. När jag söker på bilder på äldre vitguldsringar tycker jag om färgen på dessa - de går lite mer åt varmare/mörkare grå. Men jag är så rädd för att jag ska ångra mig i efterhand, att vitguldsringen blir för gul eller repig, och jag har inte hittat någon bild på en gammal flätad vitguldsring.
Jag vet att man kan lämna in ringen, men jag föredrar att ringen antingen är som platinan = underhållsfri, eller att ringen är tillräckligt fin i vitguld för att man inte ska behöva känna att man ska lämna in den.
Nu blev det kanske lite rörigt, men i alla fall. Hur upplever ni gamla vitguldsringar som inte lämnas in för behandling, blir de för gula till slut? Och när det kommer till 14k vs 18k, är det någon större skillnad enligt er?
Jag kan inte så jättemycket, men tänk på att i gamla ( beror väl på hur gammalt gammal är) ringar så hade man nickel i vitguldsringarna så att de skulle hålla sig vita, detta gör man inte längre. Kolla hos smeden om du får titta på en vitguldsring som inte är rhodinerad så du får se färgen. Den har samma färg rakt igenom, så inget lager som slits bort och måste underhållas.
Tack för svar :)