barn på bröllop?
jag är väldigt kluven till det här med barn på bröllop.
i kyrkan vill jag givetvis ha med barnen. men på festen efteråt. hmmm nej tack.
men bryr sig verkligen 6 årignar om att vara med vid vigslen?

Vår släkt består av många barn så vi kommer arrangera lite barnaktiviteter så vi andra kan vara lite mer fria.
i en del av trädgården kommer vi ha framme godisbord, bollspel och pyssel bord. då kan barnen så gott som underhålla sig själva.
men många idag väljer barnfria bröllop och skriver det då vänligt i inbjudningarna ex; "…lämna de små söta hemma"
en kompis till mig som gifte sig hade bar/klubb-tema från 50-talet och då skrev dom helt enkelt "Åldersgräns 18" på sina inbjudningar.
När vi gifte oss bjöd vi ca 50pers. och då ha deras barn också skulle inte fungera varken penga- eller platsmässigt. Alltså inga barn med…men våra 3 barn var med av den enkla anledningen att våra stående barnvakter var bjudna;-D. Funkade SUPER bra. Förutom vissa fadäser i kyrkan..(ngn sparkade på sina snälla tysta storabröder bara för o få igång dem men oj så de höll masken!) på festen hade vi bäddat ett rum brevid köket och tagit m massa leksaker o pennor och dyl.tror tom teve o video. De roade sig kungligt m oss o varandra samt var kökspersonalen underbara…plötsligt mitt i allt satt mannen som serverade o läste saga för minstan! Härligt!
Det negativa OM det är negativt;-D var att under själva vigseln så var man ju inte lika koncentrerad då man kollade så barnen skulle sköta sig och så vi vart ju inte så nervösa!
Ångrar inte för ett ögonblick att mina barn var med. De var då 2, 6 och 8 år

Måste bara säga vilken vacker brudklänning!

har man bröllop med tillhörande fest tycker jag faktiskt att föräldrarna ska få koppla av. det är svårt att göra det när man har barn med sig.
#9 TACK!
ja den var helt underbar, provade den som nr:2 o föll direkt men fortsatte prova säkert 20 till men ingen slog den! Den var "min"!
Vi åkte tom på bröllopsresa UTAN barnen i en hel vecka!!! Lilltjejen på 2 var halva veckan hos mormor o andra halvan hos farmor. Grabbarna på 8 o 6 bodde hela veckan hos min syster o kusinerna. En lillsemester för dem! Det va rså skönt o komma iväg o bara få njuta ihop själva. Vi hade aldrig varit utan dem mer än ngn dag innan o kommer int egöra det igen utan det var en engångsgrej men oj så vi njöt!
Tycker vi är rätt okej föräldrar ändå ;-D
man kan ju aldrig tvinga folk o bjuda ens barn på ett bröllop! Står en fritt o stanna hemma då!

#16 Det gjorde ni rätt i! 
Klart man "ska" va ensam på sin bröllopsresa.

när vi gifte oss bjöd vi barnen till dom som hade och sen var det upp till dom att bestämma om dom ville få en kväll utan barnen och roa sig eller om dom ville ha med sina små. Dom flesta valde att ta med dom och dom hade otroligt roligt ihop. Men det gör man ju som man vill, vi gifte oss 21:a juli och hade en stor del av festen utomhus i en stor folketshuspark så det fanns massa utrymme att härja på.
jag kommer ha barn på mitt bröllop, för vi har nyligen fått barn då oxå

Vi hade barn, dock bjöd vi lååångt ifrån alla gästernas småbarn.
Endast mina syskonbarn + 2 av makens kusinbarn.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Det låter lagom.

#28 hur väljer man ut vilka barn som ska komma då?
det hade blivit värsta rabaldert i våra familjer om man börjat särskilja barnen…

Så sant, så sant. vilken tur att (dock många barn som kommer) barnen som kommer på vårt är alla över 7 år gamla, dom förstår då i alla fall när man säger till dom hehe.

Var inte alls svårt att välja vilka barn som skulle komma för oss. Och vad vi vet var det inget som sa ett knyst om saken heller..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Vi hade int ebjudit in några barn på vår fest, men min syster kunde inte fixa barnvakt till sina 3 barn (under 6 år) så vi gör ett undantag för dessa. Sen fattade inte ett par vår inbjudan utan har anmält även sitt ena barn (på 4 år) och vi har inte mage att säga att vi har "barnfritt" nu när min systers barn är med… Men men, nu får det vara så… Det är väl helt ok ändå, men lite surt när man vill ha barnfritt…

vilken ålder räknas som barn? på vårt bröllop så kommer det "barn" under 18 år, och de är några runt 15 och den yngsta är mellanstadieåldern och han behöver man inte passa upp på direkt.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#34 barn räknar jag de som behöver "passning" av föräldrarna eller som inte har så lätt för att sitta still och vara tyst när man bör(fast det gäller ju även vuxna ibland, att de inte fattar när de ska hålla tyst;-)

över 15 hade jag nog satt som gräns för ett bröllop hos oss.

vi hade barn med på vår bröllop. både våra egna, och andras. tycker att det är upp till varochen att bestämma om man vill ta med dom eller inte. man vill ju inte att de vuxna ska stanna hemma, bara för att de har problem att ordna barnvakt.
och sedan brukar ju alla föräldrar vara duktiga nog att hålla redan på sina egna barn, plus att dom brukar låta bli att dricka när barnen är med, och går hem lagom till att alla andra börjar festandet på allvar. och nuså äter ju inte barnen så mycket, om det nu är maten man tänker på. men visst, man kanske vill ha en seriös, allvarlig fest, då kanske barn inte är ok..?
Ja precis# 37det är upp till var och en och bestämma hur man vill ha sitt bröllop och sin bröllopsfest och med eller utan barn…det är det som är så kul när man planerar att den dagen ska bara vara hur VI vill ha det! Häftigt!
Därför är det också kul o höra andra berätta hur de gjort/ska göra och hur de funderar runt sina beslut.

Om jag har skaffat barn innan bröllop så ska dom få följa med på festen, om dom vill, jag menar. Ingen ska ju känna sig utanför?

Vi har själva inga barn, men min sambos kusiner har väldigt många, i olika åldersgrupper… jag har även vänner med barn i olika åldrar…
Vi har som sagt inga barn, vi är helt enkelt inte särsilt barnkära och har valt bort barn i vårat gemensamma liv.
Vi skulle helst inte ha barn på vigseln alls… kommer folk att bli bittra då, tro?
Vi har än så länge valt att försöka ha ett "lunchbröllop" som utspelar sig mitt på dagen, inte blir så långdraget, men ändå vackert. Ganska lagom… men inte kan man be folk att lämna sina små söta barn hemma en lördageftermiddag?
…Då får det liksom vara så att vi kör ett kvällsbröllop i sådana fall, va?
Det är ett litet dilemma…
Ena sekunden tycker vi att vi har en superb idé och planerar efter den, och sedan är det något som kommer ivägen…

Helt ärligt, klart kan folk bli bittra. men dom borde inte bli det. det är ju ert bröllop.

Jag ser inget konstigt i att porta barnen på bröllop, ert bröllop ska ingen annan ha åsikter om. Se ert bröllop som en stor ego-tripp där ingen har rätt att ifrågasätta något
Vi ska definitivt inte ha några barn på vårt bröllop!

..fan vad svårt det är, hörni…
jag vill ju varken ha bittra släktingar eller kolikiga spädbarn eller busiga sötnosar omkringspringandes, ramlandes och gråtandes.
..och jag önskar innerligt att jag vore sådär bullerby-artat barnkär, och bara älskade alla aspekter med barn.

Jag gifte mig för 3 veckor sen nu. Nyss hemkommen igår från bröllopsresan. :)
Vi hade 4 barn på bröllopet, barn som inte kunnat få barnvakt och som var under 6 år. Måste faktiskt säga att dessa barn aldrig syntes. under middagen märkte jag dem aldrig. hade förberett en myshörna till dem i ett grannrum där de kunde leka, pyssal och kolla på film. Sen när dansen började dansade ungarna åxå bäst de kunde tills de såg i kors och fick gå hem. Rätt underhållande faktiskt.
Så från att ha vart mycket skeptsk mot barn på festen så måste jag säga att det inte märktes och alltså inte gjorde något. Men det är såklart upp till föräldrarna.
En liten kul parantes. hade köpt varsina godispåsar till dem. En av pojkarna på 5 år kom fram till mig och frågade "måste man dela med sig?", varpå jag svarade "absolut inte, detta är bara ditt godis". Han svarade då lite surt "hmmm, det var ju det jag sa till mamma, att man inte alls behövde dela med sig". Senare under kvällen berättade jag detta för mamman hans som sa att hon hade sagt till honom att bjuda om nån ville ha… hahaha.

En sak till. SKIPPA allt vad heter söta brudnäbbar!!!
Våran 5 åriga söta brudnäbb (systerns barn) grävde sig i näsan och stoppade fynden rakt i munnen när vi gick nerför altargången. Dessutom gick hon halvfart (mot prästen som gick först) så vi fick fösa henne framför oss. Visst, supersött och minnesvärt. Men kanske inte alltid det man tänkt sig! hehehe

haha vilken trevlig syn då… =) vad föräldrarna måste ha skämts.
berätta nu om ditt bröllop då!

vi kommer har barn på bröllopet men skulle aldrig få för mig att ha med barn i själva följet hehe. jag vill inte ha några näspetar-historier hehe
hade dottern i följet men hon gick in tillsammans med min syster som var tärna…gick bra! Inget näspelande men sparkar mot hennes 2 bröder när de satt vid altarringen…