Bröllop iFokus

Bröllop

Etikettkulturchock-krock
Läst 5725 ggr
navel
0

Kan man ha ett lunchbröllop?

Vi har inte världens största budget, och vi vill undvika fylla (några bekanta dricker ganska friskt) och pinsamma tal.

Vi vill även undvika ett överdrivet dilemma med placering, så vi funderade på ett lunchbröllop ( går ganska snabbt, ingen större alkoholnärvaro nödvändig mer än dne obligatoriska skumpan) och … typ "Gående bord".

Alltså, om man håller själva "Ätandet" till en café-lokal, med många mindre bord utställda här och var så måste ju folk i vilket fall röra på sig, och då mingla och sätta sig lite var de vill.

Vi har inget problem med att de kanske inte skulle vilja umgås familjer emellan.. det är en enorm "kulturskillnad" mellan våra familjer, nämligen, de skulle nog ha ganska svårt för varann.

Men frågan är om allt detta funkar att genomföra i praktiken?

Tacksam för tips, svar och utbyte av erfarenheter.

CarolineJ
0

Visst kan det gå! Men hur fort vill du ha det "överstökat" är det verkligen bara över en lunch, typ två timar eller är det att du har valt just den tidpunkten. Folk kan ju vänta sig mer.

Men det hade ju varit en rolig idé att typ i inbjudningarna börja med "Vi bjuder på lunch" Det blir säkert jättebra

Wiemona
0

Håller med Caroline, lägg "ribban" redan i inbjudan och hinta gärna släktens skvallertanter om hur ni har tänkt er…

navel
0

tack så mycket för era råd och tips. Glad

[Chakra]
0

En sak som jag tänker på när jag läser ditt inlägg…

Det är er dag, och låt den få vara det! Tänk inte för mycket på de som kommer och om de passar ihop med mera.Ta inte ansvar för dom! Det är mitt råd!
Nju av dagen!

navel
0

Tack Chakra.

Vi kanske fokuserar lite för mycket på de andra.. vi tom ändrade datum för att det vi ville ha inte föll några av dem i smaken…

Jag lutar i hemlighet lite åt ett tropiskt bröllop, bara resa långt bort, ha få av de närmaste närvarande i ett litet paradis.

lisette
0

#5 men det är ju egentligen inte så konstigt att ni gör så..

man VILL ju ha med alla de som betyder ngt, måste man ändra datum… ja då gör man kanske det.

men det SKA man ju inte behöva göra egentligen. det är ju DE som borde rubba sina planer för att få vara med på ERT bröllop…

navel
0

#6.ja, det är knepigt.. dock handlade det inte om att de hade andra planer, utan att de (2 pers ) tyckte att det vore osmakligt att fira något överhuvudtaget den 7/7-07, med tanke på Terrorattentatet i London, och att jag och min blivande man skulle få finna oss i att någon av dem ( de var 2) då skulle resa sig upp och säga några ord för de drabbade i London.

Varken jag eller min man känner någon som omkom i London, och vi har inga kopplingar till England öht.

Och eftersom jag inte ville få mitt bröllop kopplat till att minnas den tragedin så valde jag ovilligt och…ja, bittert, måste medges, att byta datum.

CarolineJ
0

#7 tråkigt att dom gjorde så. jag bodde faktiskt i london när detta hände (fem minuter från edgware road där den ena bomben gick av) så jag känner mig ju lite "drabbad" men inte ens jag hade velat att den tragedin skulle vara en del av mitt bröllop. fast jag hade inte ändrat datum (så vida det inte va mina föräldrar eller något). dom hade helt enkelt inte fått komma. det är inte dom som bestämmer.

lisette
0

men jisses, så kan de väl inte tänka? vi var på bröllop den 11/9 o där var ingen som ens nämde det.

navel
0

#8, #9 , ja, det blev ett stort smolk i bägaren, och jag är fortfarande rätt bitter ( fast jag jobbar på att släppa det..men jag är nog tyvärr rätt seg..)Flört

Jag försöker se det från den ljusa sidan: att nu har vi mer tid att planera och spara ytterligare.. så det förde ju någonting gott med sig också..

Wiemona
1

Varför vill man ta upp sådana tråkigheter på en glädjens dag som ett bröllop! Självisk att ta sig den rätten på någon annans stora dag. Acceptera inte sånt fler gånger. Då kan de stanna hemma och sörja…Varje dag händer tråkigheter och terror i olika former över hela klotet, då skulle varje fest ha sorgestunder i så fall…

CarolineJ
0

kunde inte sagt det bättre än #11