Medlem i svenska kyrkan
Om man vill gifta sig i kyrkan, måste då båda mannen och kvinnan vara med i svenska kyrkan eller räcker det att en av dom är det?
jag är inte helt säkert men jag tror det
tror vad? Jag frågar två frågor.

Det räcker med att den ena är med.
Själv trodde jag att man gick ur kyrkan om man inte konfirmerades men så var det inte. Jag konfirmerades nämligen inte.
Är man döpt så är man med.
Jag är inte döpt, men killen är det. Så då ska vi kunna ha ett kyrkbröllop i framtiden :P

Det har väl inte ens något med dopet att göra. Du är med i kyrkan om du inte gått ur den. Fram tills för 2-3 år sen (var det väl) så blev alla som föddes i sverige automatiskt medlemmar i svenska kyrkan såvidare du inte bad om annat. Så har man inte skriftligen själv gått ur så är man med. Man kan se om man är med på deklarationen… :)
Tror dessutom att ingen behöver vara medlem i kyrkan för att man ska få gifta sig där, skillnaden är bara att du då får betala en avgift till kyrkan, typ 2-3000kr om jag inte minns fel.

tidigare var det väl så att man var tvungen att vara konfirmerad för att få gifta sig i kyrkan?
sen får man väl betala mer när man ska begravas med har jag för mig om man inteä r medlem i svenska kyrkan.
#5 Det är bara begravningsavgiften som dras från mig, ingen kyrkoskatt. Alltså blir man inte automatisk medlem i svenska kyrkan bara för man föds i Sverige. Jag har inte gått ur, har bara aldrig varit med :)

#7> Skulle nog faktiskt tro att du isf haft en förälder som inte satt med dig (tagit ur dig ur kyrkan) för jag är övertygad om att det gick automatiskt förr… Eller så gjorde de en miss på dig. Du har inte annan religion? isf kanske det är därför?
#6> Begravningsavgiften betalar du ju ändå, så jag tror inte man behöver betala mer när man dör… begravningsavgiften kommer du aldrig ifrån vad jag förstått… :) Sjukt nog diffar begravningsavgiften från län till län så vissa betalar flera tusen mer än andra… surt.

Bara en parantes, själv gick jag ur för 2-3 år sen då jag är ateist, så det kändes rätt mysko att sen gifta sig i kyrkan med en riktig präst. Kändes lite som hyckleri att stå där framme och lova något inför "gud", för lyssnar man på vad prästen säger så gifter man ju sig mer eller mindre med honom likaväl som med sin snubbe. men men…
För vår del hade vi inte så värst mycket val iom att vi gifte oss i en liten kustby på våren. Alltså kunde man inte vara ute pga vädret. Så kyrkan kändes ändå som en vacker och andlig plats, och då kom ju prästen på köpet… hehehe… Annars hade jag definitivt gift mig borgerligt! Men å andra sidan, jag blundar inte för kulturen, det är ju faktiskt rätt kulturellt fint och traditionellt att gifta sig i en kyrka, så man får stå ut med lite "gudsdravel"… hehehe…

Prästen jag pratade med förra veckan när jag bokade kyrka, sa att dopet var "ingången" i svenska kyrkan. Är man döpt så är man med i kyrkan tills man går ur.
Men självklart kan alla gifta sig där men som någon skrev så blir det en avgift.
Men det räcker dock att bara ena parten är med i kyrkan.
Jag och johannes kommer gifta oss i en kyrka som ingen av oss är skrivna i så där kommer också bli en avgift, den kommer dock inte vi stå för utan det blir församlingen som vi står skrivna i.
#8 Båda mina föräldrar är med i kyrkan. Men jag har aldrig varit det! Så dom har inte tagit ur mig ur kyrkan. Och nej jag har inte ngn annan religion.

#11> Mysko… :)
#10> Dopet är ingången i det kristna livet, dvs även svenska kyrkan. Förr i tiden (tills för några år sedan) föddes man in i svenska kyrkan, oavsett om man var döpt eller inte. Numer blir man medlem när man döps eller konfirmeras (men för att konfirmeras måste man nog åxå döpas först elelr i samband med konfirmationen).

1996 tog de bort att man föddes in i svenska kyrkan. *googlat*

http://www.uturkyrkan.se/vad-sker/
Hittade en lite konstig sida om medlemskapets vara eller icke vara… *s* Där står det lite om vad det innebär mer praktiskt att vara medlem eller inte.
Varken jag eller min bror föddes in i kyrkan, och vi båda är födda före 1996.
Men nu fick jag veta att mamma inte är med i svenska kyrkan. Så då måste det blivigt automatiskt att vi inte heller blev det. För varken mamma eller pappa har tagit oss ur det. Vi har bara inte varit med alls. Vi har alltså aldrig betalt kyrkoavgift.

hmm jag har heller aldrig betalt något. jaja alla lagändringar åt sidan nu. Det lättaste är att ringa sin församling och fråga om man är med eller inte.
Kanske har missat något i tråden hera, men vet du säkert om du är med eller inte? :o)
Ja, jag har kollat upp det :)

#16> Du ser det enklast i deklarationen! :) Är det bara begravningsavgiften (eller vad den kallas) så är du inte medlem… annars är du medlem…

ah det visste jag inte :o)

Så här är det:
Det räcker att den ena parten ur brudparet är medlem i Svenska kyrkan för att få gifta sig där.
From 1/1 1996 får man själv begära inträde i Svenska kyrkan, innan dess blev man det automatiskt om föräldrarna var medlemmar.
//Annette, kyrkvaktmästare

Tack Anette! Då vet vi :o)

#20 o genom att döpa sig så blir man medlem i kyrkan?

#20> Jepp…
#20 Det stämmer fortfarande inte in på mig och min bror. Vi blev INTE automatiskt med i svenska kyrkan vid vår födsel.

Ska kolla med min blivande svärmor som är präst. känns som alla man pratar med säger olika. nu irriterar jag mig på att jag inte får veta hur det ligger till haha, hur många ändringar kan där vara?

Jo det stämmer Hera för hon skrev om föräldrarna är medlemmar, vilket din mamma inte är. Då måste man döpas in i medlemskapet… mina pojkar har fått döpa sig för att få bli konfirmerade, jag är inte medlem, deras pappa är medlem men de blev alltså inte medlemmar automatiskt. De är födda -90 och -92
Jag mejlade en präst och frågade efter en diskussion i skolan för något år sedan men han kunde inte heller redogöra för reglerna, fniss fniss :)
Oavsett vilket så räcker det att den ena parten är medlem för att få gifta sig gratis, annars får man ändå men då kostar det om jag fattat det rätt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja, men då stämmer det dådå;) Och det är bra att det räcker med att en av oss är med :)