Bröllop iFokus

Bröllop

Etikett: egna-erfarenheter
Läst 5721 ggr
AlbaStiffler
0

Fånigt om överraskningar på bröllopsdagen

Kom på mig med att låta lite väl neggo i tråden "Pinsamt eller roligt på bröllop" och tänkte jag skulle förklara lite hur hjärnan på den bruden kan funka innan bröllopet.

För det första har man ju lagt en hiskelig mängd pengar på att ordna denna fest, så man vill verkligen inte att den ska "misslyckas" och att något ska gå fel. Det är SÅÅÅÅÅ lätt att glömma något.

Dessutom är man superstressad och har fullt upp med att komma ihåg allting; har jag nån som hämtar tårtan, kommer fotografen i tid, kommer min morsa sköta det hon lovat fixa, kommer jag passa i klänningen??? osv osv. För min del gick det åt många komihåg-lappar, både till mig och som jag delade ut till de berörda.

Men det jag ville komma fram till, är hur det kan kännas att bli överraskad. jag råkade själv av en tillfällighet, ca 2 veckor innan bröllopet få reda på att någon höll på att planera en överraskning angående vår dukning på vår fest. Detta kom fram samma kväll som jag stressad satt och vek servetter. jag hade lagt ner timmar med att söka på internet efter en vacker servettvikning, jag hade provvikt och testat säkert 2 timmar. Sedan hade jag och blivande mannen jagat runt på stan i 3 affärer innan vi hittade rätt servetter och köpt dem för 600kr har jag för mig. Så när jag väl skulle börja vika yttrar en liten fågel (min mamma som lovat att inte skvallra till mig) att jag kanske inte skulle lägga så mycket tid på mina servetter för "det var någon annan som tänkt överraska oss på den fronten". jag höll ju på att smälla av där mitt i stressen och började tokgråta. Fick mer eller mindre panik och grät hela kvällen, för hade de lagt sig i mina servetter så hade de såklart även en överraskning på övriga dukningen. Jag reagerade fånigt, jag vet, men man gör så när man är stressad och har kontrollbehov samt sina egna fantasier om hur man vill ha det. Vi hade ju trots allt planerat i flera månader vid denna stund.

Så jag ringde upp mina syster och bad henne snoka reda på VEM som hade hand om "överraskningen" och vad den i detalj bestod i. Och sen att hon skulle avstyra dessa, för jag ville inte ha några överraskningar. jag såg framtför mig hur jag dagen innan bröllopet tillsammans med släkten skulle pynta festlokalen och får se "överraskningen", som jag fasade över inte alls skulle vara i min smak. Anade att om jag fick denna överraskning dagen innan så skulle jag börjat gråta som värsta babyn och därmed verkat otacksam till släkten som förberett överraskningen, och som säkert bara velat gott.

Hur som helst återkom syster med besked om att min blivande mans släkt (systrar och mamma) förberedde överraskningen, som bestod i blomdekorationer, brudbåge (blommor i båge över våra huvuden), samt servetter. Nu bröt jag ännu mer ihop, där jag satt med mina halvvikna servetter, mina planer som antagligen skulle gå i krasch och kanske med blommor jag inte gillade. *suckar* Visst, det kanske låter som ett litet problem, men just i denna stund kunde jag slitit huvudet av mina blivande släktingar för att de istället inte bara frågade mig: "Är det ok om vi fixar blommor och servetter, vad kan du tänkas vilja ha?". mina egna blomplaner gick alltså även dessa i stöpet.

Lite fräckt fick jag syster att ta ett allvarligt snack med svärsläkten om att "vi säkert inte ville ha denna överraskning" (utan att avslöja att vi visste om vad som var på G). Fick även min blivande man att ringa upp sin mamma och luska lite och samtidigt berätta om våra egna blom- och servettplaner. lite lugnare blev jag efter några dagar så jag vek helt enkelt klart mina egna servetter och fixade mina blommor, det var faktiskt mitt bröllop… hehehe…

Väl på bröllopet visade det sig att de precis som vi anat hade fixat servetter med tryck på (våra namn, datum i guldtryck), jättefina. Så vi fick helt enkelt ha dubbla uppsättningar servetter. De hade även fixat en brudbåge men som tur var skippat resterande blomsterarrangemang. Brudbågen var iaf jättefin så den var jag nöjd med i efterhand. Men just det där att inte veta, och släppa kontrollen för en överraskning man kanske inte vill ha är skitsvårt när det handlar om bröllop.

Om ni planerar överraskningar, se till att bruden/brudgumen verkligen vill ha dem… ett litet tips bara, som blev en uppsats!

CarolineJ
0

Tycker absolut inte att du reagerade fel!

Gud nåde den som planerar något utan min vetskap när mitt bröllop närmar sig.

Spratt som jag tycker är mer okej är saker som inte rör bröllopet. och det är något som brudparet inte ska få reda på förräns allt är över. typ när dom kommer hem eller liknande.

Då hade jag kunnat skratta av det men just när det rör bröllopet eller festen, nä fy….

[jenkass]
0

sen beror det på hur såpass "seriöst" bröllop man har oxå tycker jag.. en del kan ju bara vilja ha de närmaste vännerna/familjen och en bröllopsceremoni hemma.. inte allt detta spektakel med att köpa nytt porslin m.m. Men i #1 situation förstår och håller jag med till fullo!

AlbaStiffler
0

:-)