Kyrkligt, borgligt eller?
Jag och min sambo har börjat prata om giftemål. Dock vill vi inte gifta oss kyrkligt då ingen av oss är ett dugg troende och at det då känns lite lögnaktigt att lova inför Gud. Inte heller borligt då det känns som att de bara är att skriva på ett papper och att själva vigseln bara tar några minuter.
Finns det något annat alternativ? Man kan ju inte direkt be prästen att inte prata så mycket om Gud=/ Hur tänkte/gjorde ni?
Man måste inte ha ett borgerligt bröllop i stadshuset. Vi hade ett borgerligt bröllop vid havet. Vigselförrättaren (en "vanlig", från kommunen) höll ett litet tal, en kompis läste en dikt, kören sjöng… Att de juridiska löftena är korta spelar ju ingen roll då. Vi läste dessutom upp egna löften till varann. Så det är bara att fråga en vigselförrättare om han eller hon ställer upp. I vår kommun behöver man inte betala nåt extra för att de ställer upp längre tid, men det kan nog vara så att man får betala en bensinkostnad ibland. Däremot gav vi vigselförrättaren en present som tack.
Varken min sambo eller jag är med i kyrkan så tänkte ha ett borgligt bröllop men på ett gammalt slott här i stan. Än vet vi inte hur vi vill ha själva cermonin men vi har gott om tid att fundera.
Tar tacksamt emot ideer 

Ställen som är populära:
- Hemma i trädgården
- Utomlands
- På ett gods
- På hotell
- Stranden
- Utomhus (till exempel en plats som betytt mycket för er)
- Sommarstugan
- Rådhus
- Parker
Vi gifte oss borgerligt och det gjorde vi vid havet. Det finns två färdiga varianter och även fast en var lite längre tyckte jag att båda var för korta och opersonliga. Därför hittade vi en egen vigselförättare via Inernet och han var alldeles underbar. Vi träffade honom innan och han hjälpte oss att hitta exakt vår vigselakt. Vi fick bestämma helt själv vad som skulle sägas och om vi inte skulle ha velat det fick vi också välja på flera varianter han hade eller delar av dem. Han var verkligen bra på att prata eftersom han var utbildad skådespelare mm. Vi valde honom för att han verkade vara en mycket fin människa (och det var han) och vi blev mycket nöjda.
Mvh Åsa