programmet i kyrkan?
en vän till oss ska sjunga/spela världens vackraste låt i kyrkan.
men hur går en vigsel till egentligen? när har man uppträdanden?
någon som kan stapla upp ungefär hur en vigsel går till? kommer inte ihåg då jag varit på två vigslar och båda ggrna bölat… ;)

För ett par år sen så sjöng jag på mina halsystrars pappas bröllop och det hela gick till så här.
Ca två veckor innan ringde dom mig och frågade om jag ville sjunga. Sen var det bara att öva och öva för i kyrkan fanns det bara tid till att repa igenom det en-två gånger innan det var dags. Först va alla inblandade med i kyrkan dagen innan och gick igenom hela vigseln.
Paret valde att först gifta sig och sist skulle jag sjunga. Jag tror att det passade väldigt bra så att man inte avbryter vigseln.
Så dom gifte sig och sen stod dom kvar medan jag sjöng och då fick alla möjlighet att fotografera medan dom stod vid altaret. Annars har ju dom ryggen emot hela tiden under själva vigseln.

men burkar man inte spela psalmer mitt i vigslen?

Mycket möjligt, det vet jag inte. Dom jag sjöng för valde bort psalmer över huvudtaget. Jag sjöng "Tro" (Marie Fredriksson)

Vi FICK inte välja bort psalmer, vår prsät menade att de hör till om man gifter sig i kyrkan. Så vi valde 2 lite enklare psalmer. Sen hade vi 3 egna sånger. Så här såg det ungefär ut för oss (minns inte allt):
- Vi gick in under mendelsons ingångsmarsch.
- Sen tror jag prällen sa något välkomnande.
- Sen sjöng man en psalm.
- Sen spelade våra 2 musiker en akustisk variant av metallicas Nothing Else matters på gitarr och piano samt sång.
- Sen viges vi och min man grät när han försökte säga sin mening. hahaha… jag själv var så glad att munnen nådde öronen. Värsta glädjekicken.
- Sen spelade våra musiker en lugn omkomponerad variant av Kiss: I was made for loving You baby… på gitarr och med sång.
- Sen pratade prällen lite till om äktenskapet
- Sen sjöng vi sista psalmen
- Sen har jag för mig att prällen sjöng nån bön från 1400-talet…
- Sen tillslut spelade musikerna utgångsmarschen, Bach, Air on a g-string på gitarr och piano. Vi stod kvar och lyssnade några minuter, sedan gick vi ut.
- Väl vid utgången tände vi ett ljus var för varann vid ljuskronan som brukar stå vid utgångarna. Och min man tände ett för sin morfar som hade cancer (men som idag blivit friskförklarad, jippi). Sen kutade vi ut, och runt kyrkan och in i sakristian där prällen väntade.
- Gästerna gick ut och ca 5 min senare gick vi ut i lugn och ro den stora utgången igen och blev dränkta i ris. Funkade skitbra.
det hela tror jag tog 45 minuter, dvs lite längre än jag trott, men alldeles lagom lång. Gällande musiken så sa vår prälle att musikerna ska stå vända lite mot oss, och inte mot "publiken". de spelar trots allt för oss. Vi själva vände bara lite försiktigt på oss mot musikerna under sången och stod alltså INTE mot publiken. Det hade nog varit lite jobbigt att stå och titta ut på dem just då, man har rätt mycket i huvet just då och det räcker nog som det är… hehehe.

Det stämmer att man måste ha minst 2 psalmer eller lovsånger när man har kyrkligt..
Så här stod de i vårt vigselprogram;
- Ingångsmarsch
- Inledningsord (Prästen talar)
- Lovsång
- Bibelläsning (av marskalken)
- Vigseltal (av prästen)
- Lovsång
- Vigselakt
- Lovsång
- Förbön (av prsäten)
- Utgångsmarsch
Vi hade alltså inget uppträdande (vi ville, men tyvärr gick de inte att lösa) Men de är bara att snacka med prästen & se när han tycker at det passar bäst att peta in ett uppträdande..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

vi ska ju inte träffa prästen förrän i sltuet på juli. jag vill ha det fixat typ nuuu.

Vi tog slutdetaljerna först dagen innan bröllopet.
När vi träffade prästen, kanske ne månad innan, så berättade han mest typ det som #4 skrev och att vi kunde lägga in egen musik tex efter vigseln. Vi ville dock ha 2 sånger + utmarsch och detta tog vi med kantorn några dagar innan bröllopet.

#5 det kan ju inte stämma helt eftersom vi inte hade nån psalm.
Men det kanske är från kyrka till kyrka eller präst till präst.

#7 så kantorn spelade, ni hade ingen egen?

#9> Jo, vi hade egna musikanter, min kusin och hans kompis. Men kantorn spelade orgeln på ingångsmarschen samt på psalmerna. Sen spelade våra musiker de andra 2 sångerna + utgångsmarschen. Förstår att du fattade fel, lite syftfel kanske.
Vi tog detaljerna med kantorn så denna skulle veta vad som gäller osv.

#8 Det ska va minst 2 psalmer. Det är de som gäller. Bortser prästen ifrån detta kan man säga att det är en form av tjänstefel (Inte grovt kanske, haha men ändock *S*)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

jo, jag minnst att det står i det där häftet man får åxå…
Var just hos min präst och i våran kyrka och vi fick helt lämna bort psalmer. Mycket trevligt.. Dock har vi problem att välja sång att vandra in till då vi bara har tillgång till en gitarr…

med gitarr kan man ju spela mycket vackert… som sagt, våra musiker spelade Bach, air on a g-string på piano och gitarr, det var jättevackert. Allt beror på hur duktig gitarristen är ju… :)
min mammas präst tyckte inte att de gjorde något att inte välja nån psalm, hon sa att "de e ni som ska gifta er ni bestämmer" :)