Hur funkar det egentligen
Vi satt och pratade om det här med bröllop och jag måste erkänna att jag har noll koll.
Om man nu väljer att gifta sig i kyrka t.ex. Vilka steg måste man gå? Vart börjar man? Måste man även registrera giftemålet borgerligt också?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Nu har ju jag och sambon inte kommit så långt i vår planering än men det vi har gjort är att boka kyrka. Prästen som är min blivande svärmor kommer hjälpa oss med saker som ska göras men vad jag förstått så registreras man eller vad man ska säga när man skickar in hindersprövningen. fast jag kan ha helt fel.

man behöver väl alltid hindersprövan för att man ska se om det finns hinder för vigseln. man kanske är släkt, fast man inte vet om det?

Man börjar med att skriva ut eller beställa hem blanketter från skatteverkets hemsida. Hinderprövning är ett måste och sen ev. en blankett för efternamn. Hindersprövningen fyller man i och skickar till skattekontoret. Vill man ta ett helt nytt efternamn är det lite mer jobb, man ska få det godkänt.. mer om det finns på skatteverkets hemsida.
När man sen fått svaret på hinderprövningen (kan ta flera veckor men för oss tog det 4 dagar) kan man börja boka präst, festlokal, skicka inbjudan.. allt det där jobbiga och underbara!
Det viktigaste av allt! Hindersprövningen och ev. namnbyte ges till prästen innan eller vid vigseln annars är vigseln inte giltig!
Lycka till!
Aha! Så när väl hindersprövan är godkänd (kan inte tro nåt annat i det här fallet iaf. ;) Maken är ju inte ens från samma land! *skrattar*) så är det bara att tuta och köra?
Så man behöver inte gå någon annanstans efteråt och registrera när man varit i kyrkan?
Förvirrad då det är lite annat här nere i Tyskland. Här om man väljer kyrka så registrerar man också borgerligt, samma dag eller dagen före kyrkan tror jag.
Vi gör det lätt för oss och tar hans namn. ;) Något mina barn säkerligen kommer hata mig för. :D
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Nu vet ju jag bara hur det fungerar i Sverige tyvärr. Men prata med nån på skattekontoret så hjälper de dig säkert. I Sverige är det präst/ vigselförrättare som sköter registreringen då de får din godkända hindersprövning i samband med vigseln. Smidigt då man har liiite annat att tänka på 
Glöm inte namnbytesblanketten om du byter till hans namn.

Är Sverige eller Tyskland ditt hemland? *Nyvaken och trög
Önskar dig stort lycka till! Du har mycket roligt framför dig :)
(Det sämsta med att gifta sig är att man inte längre har det kvar att drömma om. Tänk alla klänningar man inte har provat
trots att man plöjde igenom ett par..)

Alltså, hindersprövningen är bara giltig i 3 månader sen måste man ansöka på nytt.
Och bor du i en sån stad & ska gifta dig sommartid där kyrkor & festlokaler ni funderar är väldigt populära gäller det att va ute i ett år i förtid!
Har aldrig hört talas om att man skulle vänta med att boka lokaler etc förräns hinderprövningen är klar. Det hinner man verkligen inte vänta på!
Ja menar.. Inbjudningarna bör ju skickas typ 2½-3 mån innan bröllopet tex..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Även om man har ett litet bröllop krävs det mer planering än vad man tror :-)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken