Hur är det nu med ringarna?
Är det så att man har en sten på förlovningsringen och en slät vigselring eller tvärtom? :P Enligt tradition :P

Enligt tradition så är det förlovningsringen som är den dyrbara. detta varierar dock från land till land. Men vanligast idag är att vigselringen är den "fina" så att säga.

min vgselring är betydligt snyggare=)… men båda är utan stenar, inte min grej

Tror faktiskt att #1 har fel. har för mig att jag läst nån gång att i USA är traditionen att förlovningsringen är den med diamanten. Där är det även brukligt att den kostar lika mycket som 3 månadslöner, sjukt nog. Fatta vilken stor diamant man skulle få för det!!!
I Sverige tror jag dock det stod att förr i tiden var vigselringen den med diamanten. Varför minns jag inte…
Jag har min diamant på vigselringen, men detta är endast av praktiska skäl då vi gjorde ringarna som ett "set" (de passar ihop) och då den smala ringen (med diamanten) är bräckligare så fick det bli vigselringen, då man bör ha den andra ringen först för att "stötta upp" den tunna.

Det finns massor med traditioner från bara Sverige som säger olika. Och alla är traditioner eftersom de är flera hundra år gamla. Vi kan båda ha rätt.
Det jag har hört och läst är i så fall från en tradition. Den härstammar från 1700-talet då förlovningsringen skulle försörja bruden om mannen dog. Alltså var den den mest dyrbara.

#4> Kan så vara att vi båda har rätt. Men det låter ju ändå lite underligt, för mannen bör väl inte ha någon "försörjningsskyldighet" innan de gift sig, alltså borde det vara vigselringen som var den dyrbara?
Sen var det väl morgongåvan som brukade vara det som skulle försörja kvinnan om mannen dog? kanske ringen åxå, men främst morgongåvan?
jaja, vad vet jag… lite kul med seder iaf!

Ja man blir lite vilsen i traditionsskogen hehe. Men ja det är främst morgongåvan som isåfall ska försörja kvinnan. Förr var förlovning ett löfte om äktenskap det är det ju inte idag. Så mannen kanske visade sin rikedom med en dyrbar förlovningsring. Men personligen så tycker jag också att det borde vara vigselringen som är den fina så att säga. och så kommer det vara för mig och Johannes när vi gifter oss nästa år.
Släng nu inte ut en massa pengar på dyra flashiga ringar…. Priset avgör inte hur mycket man älskar varandra….
Det paret som kommenterade våra ringa för 15 år sedan och tyckte de var pluttiga är inte längre tillsammans… De kom inte ens till altaret….
Så var förnuftiga när det gäller vad saker och ting ska kosta.
i all väl menig
Alma
hehe jag vill inte ha nått dyrt, men man vill ju att ringarna ska se ut på rätt sätt :P
Slät förlovnings och sten på vigsel..