Gästerna betala sin mat istället för presenter?
Jag och sambon vill ha ett riktigt enkelt bröllop. För oss kommer det bli rådhuset och inte riktiga bröllopskläder heller eller sånt som normalt hör till. Vi vill lägga pengarna på resan och inte är vi kyrkliga av oss heller så det är inte ett alternativ.
Helst skulle han gifta sig i smyg men vi har släktingar som skulle bli djupt upprörda över det och vi funderar lite på alternativ för att de ska få ta del av vår stund, för givetvis är det kul med en fest också, utan att det kostar en massa pengar.
Bröllopspresenter är för oss inget vi vill ha, eller skulle sakna om vi blev utan, så vi har tänkt oss att gästerna ska få betala sin mat istället för presenter men hur formulerar man det lite fint på inbjudan?
Tycker din idé är helt okej. Bättre att de får vara med o betala än att de inte får vara med!
Men ni kanske kan vara på en resturang då eller så? Så får de bara helt sonika betala sin nota? Eller ja jag vet ju inte hur ni tänkt.
Men i inbjudan kan ju stå:
Vår kärlek vill vi fira med Er kära vänner
släkten och alla sköna typer vi känner
Vi önskar oss därför inget mera
utan nöjet att med Er få dinera
Det kostar er en liten peng
Men det får ni i kärlek igen!
o sen nån liten text om vad det kommer kosta, om det nu är en satt meny så att ni vet det. :-)
Ja vi har väl funderat på restaurang. Det skulle väl röra sig om högst 20 personer inkl. mig och sambon då. Men det var en bra liten text du hade där. :) Den ska jag lägga till samlingarna så får vi se vad det blir.
ja lite det tänker har vi med haft. (vi har haft SÅÅÅ mycket olika idéer) Att man kan va på resturang så kan alla betala det de äter och dricker liksom. Det är ju najs om man inte ruinerar sig på det som ska va en finaste dagen i ens liv!
Om man vill gifta sig hemligt så tycker jag att man ska göra det… Det är ju erat bröllop, eller hur. Själv tycker jag att det känns ganska "sniket" att låta gästerna betala bröllopsmaten…
h00jff- ja det kan man ju tycka… men det beror lite på hur man gör. Har man bara intim ceremoni med närmsta familjerna, så tror jag de kan tycka det är helt okej att man betalar sin egen mat på resturangen efteråt? Är ju liksom ingen bröllopsfest på det sättet då. och de slipper köpa presenter som paret inte vill ha…
# 4. Då antar jag att det är minst lika "sniket" att förvänta sig bröllopspresenter också på sitt bröllop? Det är förhoppningsvis inte därför man gifter sig och i dagens läge fyller presenterna egentligen ingen funktion eftersom man för det mesta redan har en eller två uppsättningar av saker till det gemensamma hemmet.
Själv ser jag ingen skillnad i att be om att gästerna betalar sin egen mat, kuvertavgift som det så vackert kan heta på "seriösa" bröllop, istället för presenter eller som vissa gör, bidrag till bröllopsresan. Same same liksom.
Det anses inte vara god ton att låta gästerna betala för sig. Gäster betalar värdparet/brudpartet för! (Och nej man ska inte förvänta sig presenter heller, det är upp till gästerna om de vill ge något eller inte.)
Det är klart att man kan säja att brudparet tänker gå på resturang efteråt och att de som vill får hänga på och därmed också får betala sin egen nota. Men isåfall skall man INTE skriva detta på inbjudningskortet utan tar detta muntligt med de som kan tänkas vilja följa med.
Men ni gör givet vis som ni själva vill, det är eran dag och det är ni som bestämmer!! oavsett om det handlar om att gifta er i hemlighet, få gästerna att betala eller bjuda på varmkorv istället för på middag!!
Om vi vill gifta er i smyg så gör det!!!! strunta i vad släktningarna tycker för de har inte med saken att göra. Huvudsaken borde väl vara att ni gifter er, eller hur? Om ni inte gifter er så kan de ju inte heller gå på erat bröllop så de borde inte gnöla.
Man kan ha en fest, middag eller liknande för att fira att man har gift sig även om man gifter sig i hemlighet.
Det finns många sätt att göra en middag/fest billig utan att man för den skull måste ha gästerna till att betala den: man kan hålla det hemma, låna eller hyra en billig lokal. Man kan använda sig av chtering vilket är billigare än att äta på restaurang,man kan låta gästena ta för sig själva och på så sätt så slipper man kostnaderna för serveringspersonal. Man kan använda sig av sådan mat eler sådana tallrikar attt det inte blir särskillt mycket disk och bara sådan som går i diskmaskinen eller kan slängas. Man kan be några släktningar eller bekanta att ta hand om disk och städning så att man slipper bry sig om det. Man kan bjuda på billig mat eller hoppa över den och bjuda på fika eller snax i stället. Slopa alkoholen, den kostar bra mycket mer än vad tex läsk och alkoholfri cider gör och man kan ha väldigt roligt även utan alkohol.
Och det finns fler sätt att lösa det på, det är bara att låta fantasin flöda.
Ett förtydligande från mitt förra inlägg, om man bestämmer sig för att låta gästerna betala så ska detta givetvis stå på inbjudningskortet om man bestämmer sig för att ta upp restaurangbesöket där. Det jag menar är att ta själva restaurangbesöket muntligt, då blir det inte samma sak som att bjuda in till något och samtidigt kräva att de ska betala det.
Att önska sig bidrag till bröllopsresan är inte samma sak som att gästerna ska betala det som de är inbjudna till. Det är snarare ett sätt att visa vad man önskar sig i bröllopspreset, presis som att man kan lämna en önskelista på annat som eventuella gåvogivare kan ha som hjälp för att komma på vad de ska ge för något. Självklart så kan ni önska er bidrag till eran fest på samma sätt, men precis som alla andra gåvor så ska ni inte förvänta er att ni kommer att få just det och den summan som kalaset kostar, och heller inte kräva det.

Vi funderade åxå i dessa tankar när vi skulle gifta oss för ett år sedan men fick många kommentarer av närmsta släkten på detta. Håller med om att det känns lite sniket att be dem betala för festen/maten, det är mycket mer acceptabelt att be om bidrag till bröllopsresan vilket vi gjorde(vi fick faktiskt massor med bidrag till vår resa).
Grejen är ju den att om du ber dem betala för maten måste de ju göra det. Men de flesta kommer ändå känna sig "tvungna" eller så VILL de verkligen ge en fin present oavsett om ni har avbett er presenter. alltså "måste" de betala både mat och present. Ofta kostar det ändå en hel del för gästerna att gå på bröllop. Man måste kanske resa långt, betala hotell, och dessutom en present… så det kan ävne bli rätt dyrt för gästerna, även om man som brudpar självklart åker på den strörsta kostanden oavsett.
Nä, det där med bröllop och kostader är verkligne knepigt. Men mitt råd är att ni ändå betalar för festen, kanske med lite bidrag från er närmsta familj (mammor och pappor). Satsa på buffé som ni och familjen kan laga själva. Mycket billigare och faktiskt mycket trevligare och mindre stelt än ett restarangbesök. :-D Lycka till.
Jag vet inte riktigt vad ni har för familjer men de känns som mils avstånd från våra. Våra familjer skulle faktiskt lyssna på våra önskemål, det kan jag säga med 100% säkerhet, och inte köpa extra presenter och ditten och datten heller när vi faktiskt säger att det inte är önskvärt. Inte heller behöver de bo på hotell. Och vadå be mammor och pappor? Det kanske inte finns sådana närvarande som kan hjälpa till?
Jag ser fortfarande ingen skillnad i önskemål om hur presenterna man önskar sig ser ut, för det är det det handlar om. Brödrost, resebidrag eller nu kuvertavgift? Same same även fast det kanske, om man nu ska ha ett traditionellt bröllop (vilket jag tycker att jag klargjort i första inlägget inte är vad vi vill ha) är skillnad.
Hur som tackar jag återigen #1 för tipset på en bra formulering eftersom det trots allt var det jag bad om hjälp med och inget annat.
Vill ni diskutera frågan om gäster ska betala sin mat eller inte får ni gärna öppna en ny tråd om det och inte använda den här. För jag vill gärna ha den här tråden till vad den ursprungligen var tänkt för och inte behöva argumentera något jag inte vill argumentera (då hade jag ju öppnat en sådan tråd först?). Det känns inte aktuellt med att upplysa om vad som egentligen är brukligt heller eftersom vi återigen inte ska ha ett traditionellt bröllop. Jag ville ha tips på formuleringar och det vill jag fortfarande så kan vi låta tråden återgå till det tack?
Fast tack för tipsen om bufféer osv, vi har funderat på det men det är inte aktuellt i vårat fall.
Bra avsnoppat fröken Lindgren! På dom bara! :-)
Avsnoppat var det inte meningen att det skulle bli :) utan mer en önskan att tråden får behålla sin ursprungliga fråga och inte bli en diskussion om det felaktiga i att be gästerna betala sin mat istället för present. Det är en helt annan diskussion som jag inte känner hör hemma här med min frågeställning som var av helt annat slag. :)

Eeeeeh, ärligt talat, rubriken frågar ju precis det du senare säger att vi inte ska diskutera? Hmmm… Du kanske ska vara glad över att nån vill diskutera istället för att "avsnoppa". ;-)
#15 Nej, ni har snarare svårt att läsa om ni inte ser det självklara i mitt inlägg men får väl förtydliga då, ytterligare en gång.. Låt gå att rubriken säger en sak, det är väl inte alltid man kommer på något som säger exakt vad frågan sen är? Men nog svarar man väl ändå utefter vad inlägget säger?
Hur kan följande mening "så vi har tänkt oss att gästerna ska få betala sin mat istället för presenter men hur formulerar man det lite fint på inbjudan?" Den enda frågan i mitt första inlägg, som bestod av vår bakgrund till just den frågan och vårat beslut, bli ett Diskutera för och emot med att gästerna betalar sin mat? Två helt skilda frågor. Men visst, ni/du diskuterar rubriker, inte inlägget..

Vi ska gifta oss i sommar och har också haft liknande funderingar. Efter ha kollat upp en del restauranger så märkte vi att det blir dyrt att ha bröllopsmiddag på en restaurang. så om det känns jobbigt att be gästerna att typ lägga en 8-900 i kuvert kan man exempelvis kanske hyra en lokal i närheten av där ni bor, typ bygdegård eller liknande, och sen anlita en catering. På det viset kostar det kanske 2-300 per person och middagen blir lite mer anonym. Och självklart kan man be gästerna lägga kuvert istället för presenter, det är nog vanligare än man tror. Hoppas ni kommer på en lösning som passar just er

Jag har nyligen varit på bröllop och fick betala en "kuvertavgift" istället för bröllopspresent. Ärligt talat; jag tycker det är J#¤"%LIGT fult gjort. Funderade till och med på att inte gå pga detta. Jag har ingen lust att betala för att andra människor ska kunna gifta sig.Vad händer om "alla" tackar nej till bröllopet pga av detta? Ställs bröllopet in då för att brudparet inte har råd? Klarar de inte av det med sin egen budget borde de kanske tänka om?
Tyvärr ger det ett glåmigt skimmer över det hela och jag kommer, tyvärr, att se mina vänner som snåla efter det här… Mycket pga att jag vet att de tjänar bra med pengar och har föräldrar med bra arbeten och har det allmänt gott ställt.
Ett bröllop är inget som gästerna ska betala!
#18 Håller med dig. Det är helt OK att gifta sig utan att bjuda in en massa folk och det är helt OK att strunta i bröllopsfest, men jag tycker inte att det är OK att be gästerna betala.
#6 Vem har pratat om bröllopspresenter? Det var ju maten som diskuterades.
#5 Vadå presenter som inte brudparet vill ha?! För det första är det väl tanken som räknas och för det andra tror jag att de flesta köper något som står på brudparets önskelista.

#6 Jag tycker inte att det är sniket att önska sig presenter men det är absolut sniket att förvänta sig kostsamma presenter. Som #19 skriver så är det tanken som räknas och då behöver gåvan inte nödvändigtvis kosta något för att betyda något.
Det är det som jag tycker är skillnaden mellan ditt förslag och det andra. Förvisso önskar sig brudpar saker, och vissa fall dyra saker, men jag har aldrig hört talas om ett bröllop där man står i dörren och tar emot presenterna som biljett för att komma in, vilket liksom blir fallet om man begär pengar för maten.
Sedan säger man ju faktiskt med det hur mkt du tycker att alla ska ge i "present"i monitärt värde. Det utestänger ju den som inte har råd, vilket känns tråkigt för gästen, som kanske har större hjärta än plånbok och som gärna hade gett något betydelsefullt, men som inte KAN ge pengarna.
Därför tycker jag inte att det är jämförbart med en önskelista.

Jag håller helt med Er #19 och #20!
Då ska fattiga inte gifta sig med sin släkt närvarande då.. För dom kan inte bjuda vänner och släkt på middag. Låter nice.

#22 Man kan visst gifta sig med släkten närvarande. Det finns inget som säger att man måste ha fest efter för det. Och vill man att alla ska träffas efteråt ska behöver man ju inte göra det så stort då. Kaffe och kaka i goda vänners lag tex. Man behöver inte göra det mer kostsamt än man själv vill.