Annons:
Etikettklädsel-skor
Läst 4898 ggr
Chan
2010-01-05 17:10

Klädsel vid litet bröllop

Vad kan bruden ha på sig vid en pytteliten vigsel?

Det är brudparet, prästen och 2 vittnen som närvarar. Ingen middag/mottagning efteråt utan endast en ren vigselakt. Brudparet bilar iväg på en liten weekend direkt efteråt.

Annons:
Niini
2010-01-06 14:30
#1

En enkel vit klänning eller vita byxor/fin ljus top skulle jag föreslå :) Beror också på lite vilken årstid och var man ska ha vigseln :)

BlackWingedAngel
2010-01-06 20:35
#2

Om det nu är seder och brukar du undrar över så skulle jag säga kjol eller klänning när det är kyrklig vigsel. Knälångt brukar passande vid liten (förmiddags)vigsel. Skrev med förmiddag eftersom man brukar ha enklare vigslar på förmiddagen och de som ska ha fest och dans efter börjar senare.

Sedan är mitt hetast tips på ett förmiddagsbröllop: Brudhatt! Kort slöja fungerar naturligtvis också, men hatt är så mycket snyggare och fräckare om du frågar mig. Skulle jag haft ett enklare bröllop så skulle jag aldrig tvekat. :)

Chan
2010-01-07 15:03
#3

Tackar för tips! Vigseln är i mitten/slutet av mars, så jag vill inte vara för avklädd. Har hittat en knälång klänning med tylliknande armbågelång ärm. Hatt vågar jag inte ha, känns lite för modernt för mig. Kör med en enkel blomma i håret, ingen slöja.

Ska man be vittnena att ha något särskilt på sig?

BlackWingedAngel
2010-01-07 17:47
#4

#3 Har du några åsikter om vad de har på sig så kan du ju framföra önskemål. De ska ju åtminstone inte vara mer uppklädda än er som brudparet.

Hatt är inte modernt, eller för den delen bundet till någon särskild tid. Man har haft hatt på bröllop i flera hundra år, men numera ser inte alla hattar likadan ut, utan man kan välja en modell som passar ens eget huvud. Jag hade en brudhatt på en visning och fick en tjej som skulle gifta sig att tänka om.

Här är ett ex på en mer klassisk hatt om man inte vill vara så modern.

BlackWingedAngel
2010-01-07 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fick inte med bilden innan.

Chan
2010-01-07 20:13
#6

Modern eller inte, men jag kikar dagligen på bröllopsbilder (har gjort det regelbundet i ett års tid) och har inte sett en enda brud med hatt. Det är betydligt vanligare med slöja eller enbart en fin håruppsättning.

Annons:
BlackWingedAngel
2010-01-09 11:09
#7

#6 Jo det klart att det är vanligare. Det var därför jag tipsade om det; För många har aldrig insett hur snyggt det är eftersom de inte ser det någon annanstans.

Det är ju vanligare med långklänning än med kort också, men man måste ju inte alltid göra det som är vanligast. ;) Sedan passar ju olika saker till olika typer av kläder. Ihop med de ärmlösa klänningarna som är moderna nu så kan hatt bli för tungt. Däremot är det ju ganska vanligt med det som på eng kallas headpiece (tror man bara kallar dem hårdekorationer på svenska) när man inte har slöja.

Upp till toppen
Annons: