Annons:
Etikettbröllopet
Läst 3196 ggr
Niini
2009-07-21 13:38

Två bröllop för oss?

Vi tänker så det knakar! Datumet för bröllopet bestämde vi (preliminärt) i mars. Desvärre står det sig på en tisdag (24 maj)…

För nån dag sen kom vi på idén att gifta oss borgerligt på en underbar brygga den 24:e och den som har möjlighet att komma så får mer än gärna komma då. Sen skulle vi ha en "fuskvigsel", d.v.s. en präst kommer och välsignar oss på samma ställe som vi förlovade oss på helgen efter (28 maj) och då också ha ännu en bröllopsfest för dom som inte kunde komma mitt i veckan.

Vad tycker ni om detta, låter det helt dumt eller skulle det faktiskt vara en möjlighet? Vad tror ni gästerna skulle säga/tycka om det?

Annons:
BlackWingedAngel
2009-07-22 03:44
#1

Det är naturligtvis individuellt, men eftersom du frågar om åsikter, så måste jag nog spontant säga att det låter väldigt onödigt. Varför inte bara ha själva vigseln på helgen?

Om man tillhör olika religioner och vill välsignas av båda, kan jag möjligen förstå syftet med två ceremonier, men annars känns det helt meningslöst. Jag hade nog tyckt att det kändes fånigt som gäst att komma på ett låtsasbröllop, när paret redan var gifta.

Prioriterar man datumet framför att ha sina gäster med vid vigseln så känns det som att man lika gärna kan ordna en fest i helgen efter för att fira det som hänt, men att göra det till någon typ av teaterföreställning för att visa gästerna vad de missade, känns främmande.

Niini
2009-07-22 10:44
#2

#1 Tack för det, bra att få höra vad utomstående tycker. Själva ser vi säkert inte så klart eftersom vi desperat försöker hitta en lösning. Tisdagen eftersom vi väldigt gärna vill ha det på årsdagen. Och visst skulle vi kunna gifta oss "för oss själva", problemet är ju att största delen av släkten skulle bli rätt sura om de missar det. O många har sagt att de inte tänker/kan komma mott i veckan.

Men kanske borde man chansa att ta tisdagen och den som inte tar sig tid att komma får man anta inte bryr sig tillräckligt. Om man skulle ta vigsel ca kl. 16 borde ju de flesta hinna hem från jobbet..

Yarrow
2009-07-22 11:10
#3

Jag tycker ni ska ha bröllopet när ni vill! Ifall folk säger att dom inte tänker komma mitt i veckan får de väl skylla sig själva eller?

Det är ju Er dag, inte deras. :)

nyborjare08
2009-07-22 13:26
#4

Ni kan ju ha vigseln i veckan och sedan bara en fest på helgen? Det är ju inte ovanligt att man gör så. Trevligt med fler tillfällen att få ha brudklänningen på sig, eller hur? Flört

 

 

Niini
2009-07-22 15:36
#5

#3 Jo, så är det väl nog. Men sura släktingar är inte heller kul o ha att göra med ;)

#4 Absolut ;)

BlackWingedAngel
2009-07-22 15:41
#6

#4 Det var det jag föreslog också i första inlägget. :)

#2 Ang tid skulle jag vilja hävda att 16:00 är väldigt tidigt om man nu VILL att gästerna ska hinna. Hantverkare slutar ju vanligtvis vid fyra eftersom de börjar före sju på morgonen, men jag känner ingen kontorsarbetande person som inte slutar mellan 17-18:00. Men t.o.m de som slutar fyra (och särskilt hantverkare då) skulle behöva hem och duscha, byta kläder och hinna fram. Du känner ju självklart din släkt bäst, men bland min släkt och mina vänner hade det inte varit någon förvärvsarbetande eller studerande som skulle kunnat komma så tidigt.

Annons:
Niini
2009-07-22 16:37
#7

#6 Man kan ju dock inte lägga det för sent heller eftersom det är arbetsdag igen dagen efter. Annars har nog de flesta sk. flextid så de kan variera sig lite och ta nån timme plus här och minus där. Verkar nog som vi får fortsätta fundera fram och tillbaka på olika alternativ ;)

nyborjare08
2009-07-22 16:44
#8

Min kollega gifte sig på ishotellet och då var det bara hon och hennes man där. Någon vecka senare hade de fest/middag för närmaste familjen och på sommaren nåt halvår efteråt ordnade de bröllopsfest för övrig släkt och vänner. Hon var extra glad att få ha klänningen på sig tre gånger! Skrattande

Med lite framförhållning bör väl de flesta kunna planera in flex/semester/skiftbyte eller dylikt för en så viktig händelse som en vigsel tycker jag. Och om de ändå inte kan komma då så kanske de kan komma till den senare festen? Ni kanske kan ha ett "uppsamlingsheat" och planera in festen såpass långt efteråt så ni kan fånga upp de som inte kan komma på vigseln?

 

 

chokladfudge
2009-09-04 15:53
#9

#7 en "normal" vigsel tar inte särskillt lång tid, ni kan gott ha den på kvällen utan att det blir för sent att ta sig upp dagen efter.

Upp till toppen
Annons: