Annons:
Etikettklädsel-skor
Läst 3719 ggr
ElinKee
2009-05-11 10:54

Nu har vi börjat planeringen!

Nu ska vi gifta oss och vi är så glada båda två. Ingen av oss är med i svenska kyrkan så vi ska inte ha en religiös ceremoni. Vi har bestämt att jag inte ska ha en vit klänning. Jag frågade min sambo om han hade något förslag på en färg som är snygg och som jag passar i, han svarade aprikos! Jag är inte ens säker på hur den ser ut, och känns det inte lite väl 80tal? Jag har mina misstankar om att han sa den färgen för att hans favorit blomma är lilja och den finns i en färg som man kanske skulle kunna kalla aprikos. Vad har ni sätt för snygga färger på klänningar förutom vitt?

Annons:
Frida
2009-05-11 13:19
#1

Aprikos var ett intressant färgval måste jag säga. Kan ju vara snyggt om man passar i det men jag tycker att det är en svår färg. Det finns ju inte längre några hämningar vad gäller färg på brudklänningen. Har luskat ut att årets mode är tydligen en vit klänning med detaljer i avvikande färg. Annars kan man ju alltid ta tag i en gammal tradition och gifta sig i svart som man gjorde innan. Svart är ju dessutom så snyggt.
En annan färgfavorit för mig är mörkrött, det livar upp det hela lite. Jag är heller inte mycket för (krit)vitt så min klänning blir i elfenbensvitt med mörkröda detaljer i ryggen och lite över bysten. Känner lite att jag hakar på en trend just med det upplägget men tyget för det hela köptes in förra sommaren så jag var kanske lite av en sierska då. Å andra sidan visste jag inte att sambon skulle ge med sig så snart Flört

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ElinKee
2009-05-11 13:45
#2

Hej! Jag tror inte att jag passar i aprikos, mitt röda i hudtonen skulle nog plockas upp lite för mycket. Det låter ju faktiskt riktigt snyggt att ha mönster i en annan färg och då kan man ju slå till på lite knalligare. Ska du sy din egna klänning eller har du några tips på vart jag kan spana in några som inte enbart har klassiska vita? Såg att du hade svarat i en annan tråd, och undrar på ett ungefär hur din vigselring ser ut?

Frida
2009-05-11 14:56
#3

Ja jag ska sy klänningen själv, min mor köpte två underbara tyger i thaisiden med respektive färg när hon var i Peking förra året. Givetvis har hon inte en aning om vad jag ska ha dem till Oskyldig 

Hittade en massa roliga klänningar på brudklanningar.com, du kan ju titta lite där och se om du hittar något som du gillar. Annars är det ju alltid kul att göra en bildsökning på Google. Det ger en väldans massa bilder på olika klänningar (mest helvita men med roliga skärningar).

Våra ringar finns nästan längst ner i tråden Förlovningsringar.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ElinKee
2009-05-27 10:30
#4

Det är jätte roligt att planera men samtidigt sorgligt när man inser vilka (ekonomiska) begränsningar det finns. Vi är lyckligt lottade med stora släkter, men det gör tyvärr att det inte finns möjlighet att bjuda alla vänner man vill. Sen får man ju känna av "bjuder man den så måste man bjuda den" och då har det blivit att vi inte bjudit många vänner över huvudtaget.

menhir
2009-06-03 17:30
#5

Fördelen med en borgerlig ceremoni är att man kan utforma den som man vill!

Vi hade en jättebra vigselförrättare som höll tal, maken sjöng "min älskling du är som en ros" och församlingen sjöng Ferlins "I folkviseton" ="kärleken är…"). Tog ca 20-25 min och det var lagom, vi var ca 100 pers så det fanns inte sittplatser.

Aprikos är en knepig klänningsfärg, kansek är det lättare att hitta blommor i den färgen?

Själv vill jag slå ett slag för vinrött! Jag hade vinröd klänning och bukett i vitt,grönt och guld.

chokladfudge
2009-06-04 13:06
#6

#5 Beroende på vigselförrättare så kan man även utforma en kyrklig cermoni som man vill. Visst finns det vissa saker som måste vara med, men de måste även finnas med i en borgelig cermoni. Däremot så kan jag tänka mig att folk tycker att en del saker bör vara med i i kyrklig vigsel, men det är ju en annan sak.

Annons:
menhir
2009-06-04 13:59
#7

#5

i den borgerliga ceremonin är det 30 sek som är obligatoriskt ("tager du…").

En kyrkovigsel är en gudstjänst och följer liturgiska regler med bibelcitat, bön, ett visst antal psalmer etc.

Det finns ett utrymme att lägga till men inte att dra ifrån, då blir det helt enkelt ingen gudstjänst. Man kan således lägga till solosånger men inte ta bort tex psalmer som församlingen skall sjunga.

BlackWingedAngel
2009-06-04 22:10
#8

menhir; Jag tror att ditt svar snarare var riktat till #6.

Men precis som menhir säger så kan du INTE utforma en kyrkogvigsel precis hur du vill. Om jag inte missminner mig så är tre psalmer för församligen vanligast men två av dem är ett måste för ceremonin ska vara godkänd.

chokladfudge
2009-06-08 12:08
#9

nej, man måste faktiskt inte ha det upplagt som en gudstjänst bara för att man är i kyrkan även om det är vanligast att göra så. För att få göra på annat sätt så måste man komma överens med vigselförrättaren så att den accepterar det och skicka in en speciell ansökan för att få kyrkans godkännande. Man kanske inte kan få dem att acceptera att man gör precis som man vill, men man kan faktiskt ändra en hel del. Jag tycker dock att du har en poäng,för om man inte vill att det ska vara någonting alls med gud så bör man inte heller viga sig i en kyrka, och vill man skala av allt traditionella så måste man vara noga i sitt val av vigselförrättare så att denne accepterar det och av kyrka så att de godkänner att man får använda kyrkan för en sådan vigsel. Det är med andra ord mycket lättare att ändra i en borgelig vigsel, men det är inte möjligt att göra det i en kyrklig.

När vi gifte oss så skrev jag en egen vigselakt, i och för sig ett hopplock av två st befintliga och en modifiering så att den skulle passa mig och det faktum att vi fick varsin vigselring, men ändå. Våran vigselförrätare var inte ens präst i sv kyrkan men fick ändå godkännande av dem att genomföra vigseln.

#8 Det finns inget måste på antalet psalmer i en kyrklig vigsel även om det finns rekomendationer.

ElinKee
2009-06-08 23:40
#10

Nu har jag hittat tyg till klänningen, det är champagnefärg, men vill man så kan man nog lyckas få den till att skifta lite i aprikost. Om man verkligen vill. 

Vi ska ha en borgerlig ceremoni. Så det blir vigsel, mat och fest i samma lokal. Känns mycket praktiskt att slippa tänka på att man ska slussa runt folk.

chokladfudge
2009-06-09 12:20
#11

#10 Härligt med champangefärgat. Skönt att du har hittat det du vill ha.

Upp till toppen
Annons: