Annons:
Etikettbröllopet
Läst 4461 ggr
Red-Lady
2009-02-25 11:03

Snälla ni lite hjälp

Min dotter skall gifta sig nu i sommar. Jag tänkte att jag skall sy sådana här små påsar som man skall ha ris i. Nu undrar jag skall man sy sådana till alla båda till man och kvinna.

Annons:
ClarasMamma
2009-02-25 11:14
#1

Du kan sy rosa till tjejerna och blå till killarna hihihi…

Nej jag vet inte hur du ska göra mamma.. kanske sy så det finns så kan man lägga det i n korg, så får folket ta om dom vill?? man vet inte det kanske är några som har med sej gammal frukt och kastar på oss..

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Red-Lady
2009-02-25 11:37
#2

#1#

Eller gammla ägg Haha hoho hihi

Dimmah
2009-02-28 00:51
#3

hej.

ska själv gifta mig till sommaren. och då ska vi ha rosenblad till de vuxna och såpbubblor till de små i stället för ris. då kan man välja färgen på bladen efter temat på bröllopet. vi ska ha rosa, vit och silver och då blir det rosa rosenblad.

annars kan man göra så att man köper sånt typ som är vanligt för sådana påsar (tyg affärerna brukar veta) och så klipper man ut runda bitar ( ca 15cm diametern). sen syr du på ett siden band längs sidorna. efter det så lägger du en liten hög med ris på varje bit. lämna ca 7cm fritt längs kantern. sen kupar du handen och lägger påsen där, tar ett grepp precis över gräset och knyter ett siden band runt..

Om ni inte har någon temafärg så går alla sorts vita bra. blanda vitt och guld så blir det elegant på samma gång.

dock så borde du kolla upp vad det skulle kosta att göra olika påsar och sen kolla om det kanske är billigare att köpa färdiga och i stället kanske satsa på att tex göra en väska till din dotter som hon kan behålla som minne resten av livet.

hoppas jag inte är för påflugen nu.

många kramar Dimmah/Caroline Hallberg

AlbaStiffler
2009-02-28 18:31
#4

#3> Tänk på att såpbubblor kan ge fläckar på era kläder om de spräcks tex på en vit brudklänning… Samma sak gäller kanske även rosenblad om de är för fuktiga/färgade.

Red-Lady
2009-02-28 18:39
#5

Tack snäll för era tips Det var jätte snällt av er Ha det gott vi hörs

Dimmah
2009-03-01 22:29
#6

om du köper såpbubblor från en bröllopsbutik så ska det enligt dom inte bli fläckar.

Annons:
Jenynna
2009-03-22 17:18
#7

Varför inte syntetiska rosblad (som någon tärna får samla ihop sedan). Eller blomknoppar av några fina blommor…eller fågelfrön…hihi

chokladfudge
2009-03-23 16:46
#8

Faktum är att om gästerna vill kasta något på brudparet så är det upp till dem att införskaffa det. Det ligger inte på dig. Visst kan det vara trevligt om du fixar något, men min åsikt är att du gör dig jobb i onödan.

Jenynna
2009-05-22 13:36
#9

Eller det borde deras toastmaster (om de har en) fixa.

Hur gick det?

idalotta
2009-05-23 18:58
#10

man ska inte kasta ris över huvudtaget, fåglarna äter dem & blir sjuka av riset sväller i magen. finn ett annat alternativ.

Ida

Medarbetare på Florist

BlackWingedAngel
2009-05-23 22:49
#11

#10 Enligt Sveriges Ornitologiska förening finns det INGET fall där fågeln dött av uppsvällt ris i magen.

idalotta
2009-05-24 11:46
#12

dom blir iallafall sjuka & får ont i magen. det är allmänt käönnt nuförtiden att det rekomenderas att inte kasta ris.

Ida

Medarbetare på Florist

idalotta
2009-05-24 11:50
#13

tänk själv om dom trycker i sig 20 risgrynskorn som sedan sväller till dubbla storleken i magen? resten kan du ju räkna ut själv.

Ida

Medarbetare på Florist

Annons:
BlackWingedAngel
2009-05-24 15:04
#14

#13 Faktum är att många småfåglar har en kost som består av ris och gryn, och deras matsmältningssystem är gjort för att bryta ner det. Ris är ju en faktiskt en naturlig råvara.

Det du kallar "allmänt kännt" är dessutom snarare en diskussion fram och tillbaka kring vad som faktiskt är en uppkommen myt eller inte. Och enligt dem som studerar fåglar är detta uppenbarligen inget problem.

Om du själv studerat motsatsen borde du nog kontakta dem så de får möjlighet att kartlägga detta fenomen.

idalotta
2009-05-24 15:31
#15

även om man som du påstår inte vet om det stämmer eller inte kanske det är dumt att riskera att dom blir sjuka & får ont när det finns alternativ?

Ida

Medarbetare på Florist

BlackWingedAngel
2009-05-24 16:30
#16

#15 Det faktum att det inte finns några dokumenterade fall av detta, trots den livliga diskussionen kring, är ju en väldigt stark indikation på att problemet inte finns. Faktum är att vi skulle ju kunna hitta på en mängd myter om saker som potentiellt skulle kunnar vara farliga, men utan NÅGOT fall där det faktiskt bevisligen varit skadligt, brukar man ju snarare se det som just en myt. (Åtminstone när det gäller annat)

Det faktum att det det tillhör kosten för många fåglar är ju ytterligare en viktig del, i avgörandet om vilka slutledningar man kan göra.

Sedan ifrågasatte jag egentligen enbart att du talade om fåglarnas ont i magen som ett faktum och en sanning när så inte är fallet. Och hade du verkligen vetat det med säkerhet så rapportera det till ornitologerna då, så att dessa nya fakta kan nå folk.

Inga fall är också en typ av bevis.

I övrigt tycker jag att om du nu är så mån om att folk ska använda sig av andra alternativ, så ge exempel på sådana och övertala folk på så sätt då. Det är ju bättre än att hävda saker som sanningar, när det inte finns några vetenskapliga belägg för dem.

idalotta
2009-05-25 00:25
#17

blomblad av diverse blommor eller små blommor man nypt av från stjälken.

bröllopsris finns här http://www.romance.se/index.aspx?type=Product&Lang=sweden&PId=1013901&PPC=61291

sesamfrön

finns speciella såpbubblor som inte ger fläckar på kläder

Ida

Medarbetare på Florist

BlackWingedAngel
2009-05-25 02:45
#18

#17 Konstruktiva förslag gillas alltid. Tyckte att de hjärtformade bröllopsrisen var jättefina! Har aldrig sett sådana förut. :)

Upp till toppen
Annons: