Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1333 ggr
mariatingsund
2008-06-04 16:02

ni som inte är gifta

vad får er att förbli bara sambor istället för äkta par?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
[jenkass]
2008-06-04 20:10
#1

jag röstade annat då jag tycker vi är för unga, 20 vs 21 . sedan har vi "bara" varit tillsammans i 2 år. sedan är jag inte den som vill fria utan det är upp till honom :)

didis
2008-06-05 15:56
#2

Nu skall vi förvisso gifta oss men det har dröjt 20 år…

Så länge man inte har barn tillsammans ser jag ingen anledning alls att gifta sig, juridiskt kan man lösa arv etc ändå.

Av alla våra bekanta är det väldigt få som har gift sig - trots stabila förhållanden och trots barn. Kanske rör jag mig i konstiga kretsar men mitt intryck är att äktenskapet har förlorat "status", de som trots allt gifter sig gör det främst av juridiska skäl eller för att ha en stor fest.

mariatingsund
2008-06-05 18:24
#3

för egen del är jag nöjd som sambo, men det finns ibland möten med människor då jag hemskt gärna skulle vilja säga "min man" i stället för "min sambo" Jag vet faktiskt inte vad det beror på, samhörigheten kanske skulle kännas mer inför just främmande människor, inte som om de skulle bry sig, det är bara en känsla jag har. Jag kan ju inte längre säga "min kille" som kändes ju rätt när jag var yngre.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AlbaStiffler
2008-06-06 20:32
#4

#2> Förlorat status skulle jag nog inte hålla med om. Kanske i vissa kretsar, men annars är väl trenden senaste 5 åren att allt fler gifter sig och prioriterar riktiga bröllop…

Tror det där med status följer de olika generationerna, vissa generationer gifte sig inte som en sorts revolt mot "samhället", för att inte göra som sina föräldrar gjorde. Min generation (slutet på 70 talet och framåt, tror jag har lite annan syn på äktenskapet… tror jag iaf…

Solaika
2008-06-07 00:08
#5

Jag har en trög karl >< Han tycker det är stort och läskigt. Jag skulle gärna redan vara gift. Men det kommer. Vi tar det i hans takt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

CarolineJ
2008-06-07 16:56
#6

#5 Bra inställning! En hel del tjejer jag träffat väntar inte. När en av dom fick veta att partnern inte riktigt var för bröllop så stack hon.

Det gäller att jobba liksom. Många män ändrar sig säkert. Just när det gäller det "läskiga" så tror inte jag det rör sig om att inte vilja utan mer att det är något han inte redo för än.

Annons:
Solaika
2008-06-08 14:14
#7

Precis. Han är allmänt lite rädd för den vuxna framtiden. Alltså är det bättre att det får komma i hans takt så han är redo för varje steg. Annars tror jag risken är stor att man biter sig själv i svansen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anna77
2008-06-08 22:51
#8

Jag och min sambo har varit ihop i sex månader bara men hoppas vi kommer att gifta oss längre fram….Kyss

[Emmelo]
2008-06-08 23:29
#9

Jag och min sambo har vart tillsammans i 7år i sommar, jag är snart 22år och han 27 så egentligen är de kanske lite tidigt enligt en del men men… jag har friat och han har svarat JA! Skrattande så snart så..Jätte stolt och lycklig är jag..=)

CarolineJ
2008-06-09 00:29
#10

#9 Grattis!! ni blev tillsammans när du var väldigt ung. men det betyder ju inte att man inte kan träffa den rätte då. jag träffade min fästman när jag var 16 och han va 20 men nu 5 år snare så planerar vi för fullt. :o)

Niini
2008-08-06 23:38
#11

Pengarna.. Har nyss köpt lägenhet och vill vänta med bröllopet tills vi har råd att orda det bröllop vi vill ha *längtar*

Upp till toppen
Annons: