Annons:
Etikettövrigt
Läst 3599 ggr
lisette
7/8/08, 1:46 PM

kostnad för att byta namn?

Annons:
lisette
7/8/08, 1:46 PM
#1

jahaja. det blev tomt det där…

lisette
7/8/08, 1:51 PM
#2

kostar det 1500:- för 3 personer att byta till gemensamt nybildat efternamn, eller det är 1500:-/ person?

se här

jag var säker på att man betalade 1500 för allihopa, så uppfattar jag texten på sidan.

[jenkass]
7/8/08, 8:10 PM
#3

jo det fattar jag det som oxå.

"Efternamnsärende för ensam sökande eller en familj* med barn under 18 år […] *Med familj avser vi på PRV makar eller registrerade partners"

lisette
7/8/08, 8:45 PM
#4

jag mailade och fick till svar:

Hej!

Tack för ditt brev.

Barnet behöver inte vara med, då ni kan ändra efter åt hos Skatteverket utan avgift.

Det finns tre möjligheter för er vuxna att ändra på efternamnet:

1-Om ni skickar in ansökan nu innan ni gifter er, då blir avgiften 3000:- för er två .

2-Om ni ansöker som gifta par efter vigseln, då kostar det 1500:- , då är det viktigt att ni behåller era nuvarande efternamn vid vigseln.

3- Om en av er ansöker till oss ( avgiften är 1500:-) och den andra kan ta det nya namnet hos skatteverket avgiftsfritt vid vigseln eller efter vigseln.

 Den som ansöker till oss blir då ensam ursprungstagare och  får då ensamrätt på namnet.

Det tar ca 3 månader innan det är klart när det gäller nybildat efternamn.

Ylva-Li
7/10/08, 2:42 AM
#5

Eek! Det där har jag inte ens tänkt på. O.o Hur fungerar det? Man skickar in papper efter att man har gift sig? Vilket namn man tar?
Eller vänta nu.. ni tar ett helt nytt namn? *förvirrad*

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

EmmaG
7/10/08, 11:37 AM
#6

#5 Du ska gifta dig & byta namn?
När ni hämtar papper om hindersprövning så bör ni få om efternamnbyte med (om inte, så fråga efter det)
Sen kan ni lämna in både hindersprövning & efternamnbyte samtidigt.

Antingen så tar ni hans, ditt eget eller ett annat efternamn :-) Eller så behåller ni era egna!
(Tar ni ett annat, beroende på vilket det är så kommer det nog prövas först)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
lisette
7/10/08, 1:08 PM
#7

#5 vi ska ta ett helt nytt namn. därför måste vib ehålla våra egna eftr bröllopet. gäller väl att skicka in det så fort som möjlig, annars blir det aldrig gjort.

AlbaStiffler
7/10/08, 1:49 PM
#8

Tänk på att OM om ni byter namn så måste ni se till att ändra namnet på passet (och biljetterna) om ni beställt bröllopsresa.

:-) Annars kan man lätt fastna nånstans i tullen! :-)

Ylva-Li
7/10/08, 2:57 PM
#9

#6 Aaah, tack! Jo, är förlovad och vi ska gifta oss, bara inte bestämt när än. Men inte allt för långt in i framtiden iaf.
Kommer ta hans efternamn. Pust.. att det var så mycket jobb. :D

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Hoppfull
7/12/08, 1:34 PM
#10

Om du "bara" ska ta hans namn (eller tvärtom) behöver du bara skriva det på blanketten, inget krångligt alls och helt gratis. Det är bara om man tar ett nytt namn som det blir extra bökigt :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ylva-Li
7/12/08, 2:20 PM
#11

Aho! Så när jag byter ut mitt efternamn till hans så kostar det inget? Det lät ju lite lättare. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

linasvovvar
7/12/08, 3:44 PM
#12

Nyfiken….vad ska ni ha för efternamn ???

Hoppfull
7/12/08, 5:54 PM
#13

Nix pix, det kostar ingenting. Du får en sådan blankett (annars be om en) där du skriver att du byter och till vilket namn… det är förtryckta rutor osv. Plättlätt och gratis :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
lisette
7/12/08, 6:04 PM
#14

#12 kan jag berätta för dig när vi ses i nästa vecka.. ;) det är namnet på vår gård ivf. =)

linasvovvar
7/12/08, 6:05 PM
#15

#14 Men åhhhhh måste jag vänta så länge ???

lisette
7/12/08, 6:09 PM
#16

japp :D om du inte är på msn… ;)

Upp till toppen
Annons: