Annons:
Etiketttårta-efterrätter
Läst 5923 ggr
Solaika
2008-06-16 11:54

Tårtan!

Hej på er!

Jag sitter o funderar lite på detta med bröllopstårtan. Till sista maj gjorde jag min första bröllopstårta o jag har en beställning på en till slutet på augusti. Det är jätteroligt att få göra åt någon annan eftersom många tycker att det är en så viktig del av bröllopet.

Men jag funderar lite.. Hur tänker ni kring tårtan? Vad avgör hur ni vill att den ska se ut? Vill ni ha klassiska tårtor med rosor och brudpar eller något lite mer "udda"? En annorlunda färg kanske, eller något annat? Hur tänker ni kring smaken på tårtan? Ska den vara ensam dessert eller vill ni ha något mer?

Vad har ni för maxpris som ni skulle kunna tänka er att ge för en bröllopstårta?

Ös ur er alla tankar o funderingar, tips o trix. :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Wiemona
2008-06-16 14:52
#1

Jag tillhör de som tycker att tårta inte är det allra godaste på denna jord…Jag är inne på att modern och blivande svärmodern ska få göra tårtor istället för att köpa färdiga. Eftersom jag älskar cheesecake med björnbär eller hallon så blir det nog något i den stilen. Dekorationen blir nog ganska klassisk.

KickanLilja
2008-06-16 14:53
#2

Du kan kanske starta en tråd där alla får sätta in bilder på sina bröllopstårtor så får du kanske lite insperation=)

lisette
2008-06-16 15:06
#3

#1 oooh vad gott, kanske skulle frågat mor min om hon kunde gjort det till oss.

är inte heller mkt för tårta och helt ärligt så hade jag gärna skippat den delen. men en cheesecake hade ju inte varit hel fel.

Solaika
2008-06-16 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag är nog ganska fånigt traditionell när det kommer till bröllop. Det ska lixom vara tårta. MEN, det ska vara en god tårta. Jag som håller på mycket med tårtor måste ju säga att det går att göra en tårta som är RIKTIGT god. Jag använder i princip aldrig bara sylt o tex vaniljkräm. Klart att man inte tycker om tårta om det är det enda man har smakat =P Jag tycker tex att lime och kokos är helt underbart gott i tårta. Det är en frisk och lätt kombination som inte alls blir så mastig som en väldigt söt tårta.

Sen kommer det allt mer en ny variant där man har en liten topptårta med brudpar tex. Och sen cupcakes eller små bakelser till gästerna. Då i samma eller liknande smak som topptårtan. Jag som inte är nån höjdare på Cupcakes tycker ju att det låter lite jobbigt mycket småpill. Men är man bra på det o man lyckas så är det ju jättegott :)

Vad säger ni om priset på en tårta? Vad kan skulle ni kunna tänka er att ge som max?

Ni får jättegärna lägga in bilder på just er tårta. Vore kul att se :) Såhär såg tårtan jag gjorde ut.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

KickanLilja
2008-06-16 18:04
#5

#4 Vilken fin tårta! Den skulle jag inte tacka nej till!

lisette
2008-06-16 18:12
#6

#4 vad fin!

var bor du?? ;)

Annons:
Solaika
2008-06-16 19:17
#7

#5 Tack :)

#6 Tack :) Jag bor i Eskilstuna

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

CarolineJ
2008-06-16 21:41
#8

Solaika dina tårtor är såååå fina!

När jag gifter mig så har jag nu bestämt att det bli massor med tårtor. Det blir 55 st 3-våningstårtor…… men dom ska bara vara 10x10 cm stora tihi.

Och dom kommer j inte vara så instabila så det kommer ju inte behövas ställningar till våningarna.

Jag har faktiskt redan provbakat, lägger upp bilder nästa gång.

HannaM
2008-06-16 22:45
#9

Jag önskade mig chokladfontän men fick ingen så det fick bli chokladmoussetårta istället

Solaika
2008-06-17 00:42
#10

Tack Caroline :D

Oj, du skaffar dig jobb du ;) EN tårta är jobbig nog att täcka o greja med =P Små är dessutom knivigare ;) Ser fram emot bilder då :)

Hanna, en fin chokladmousse är ju underbart så det låter inte helt fel ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

EmmaG
2008-06-18 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vi hade en udda tårta när vi gifte oss. Formad som en draksvans. 1200:- för ca 80-90 pers.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Illercafe
2008-06-20 09:59
#12

#4 Jättefin.
Jag tänkte se om man kunde få figuren där uppe tvärtom så att det är mannen som håller fast bruden, så tänkte jag inte berätta för sambon utan det får han upptäcka när det är dax att äta tårtan

Solaika
2008-06-20 11:41
#13

#12 Jag har inte sett nån sån tyvärr. Men maila till Kakburken och/eller Tårtdecor o fråga vetja :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Illercafe
2008-06-21 17:30
#14

Tack det ska jag göra… skulle vara så kul o se gubbens min :0)

werner
2008-09-27 04:43
#15

otroligt vackra rosor du fixat till tårtan du la ut bild på..

lotta83
2008-09-27 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

här är våran bröloppstårta

Solaika
2008-09-28 06:10
#17

#15 Tack :) Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran själv för jag fick hjälp att göra dem. Jag har bara bundit ihop dem med bladen.

#16 Härliga färgkombinationer :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-09-28 22:59
#18

#15 helheten gjorde blomman :)

Solaika
2008-09-30 12:32
#19

:) Ja, de passade väldigt bra på tårtan :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-09-30 16:37
#20

Skulle vilja lära mig att arbeta med dekorationer till tårtor så man inte sitter dagen förre som ett pucko och gör igelkottar för det är det enda man kan :S

Annons:
Solaika
2008-10-09 00:49
#21

haha.. Beroende på vilken typ av massa man använder så kan man göra dekorationerna lååångt innan de ska ligga på en tårta. Många gånger måste jag göra grejerna i god tid för att de ska hinna torka.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
2008-10-09 00:57
#22

Typ SP eller vilken massa kan man behandla så?

Solaika
2008-10-10 00:06
#23

SP funkar.. men det stelnar ju inte helt. Jag använder FP men även modelling paste fungerar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Lottasbk
2011-07-20 12:15
#24

Jag har ett bra tips för de som bor i Halmstad/Halland och vill ha en vacker och dessutom glutenfri tårta. Sockerdrömmen har precis det du önskar!

Upp till toppen
Annons: