Annons:
Etikettegna-erfarenheter
Läst 1741 ggr
AlbaStiffler
5/7/08, 11:10 AM

Sparbössan

Ett litet tips jag har till er som planerar bröllop. Glöm inte bröllopsresan åxå. Vi bestämde oss för att åka direkt efter bröllopet för att få ett riktigt avstamp och för att det verkligen skulle bli av. Så det blev 2 v i Thailand, resan var det första i bröllopsväg vi bokade efter kyrkan bokats. :) Resan beställdes ca ett halvår innan vi reste. 

Det slog oss dock rätt snart att det kostar multum att gifta sig så vi började fundera på hur vi skulle klara av bröllopsresan, dvs fickpengar. Löningen kom först i slutet av bröllopsresan så från bröllopet och lönerna innan det gick direkt till själva bröllopet.

Så vi skaffade en stor sparbössa. i den slängde vi dagligne i samtliga mynt och mindre sedlar. Mest 20-lappar, en del 50-lappar, och några 100-lappar. Vi "fick" även lite oväntade pengar, typ 3000kr(försäkringspengar) och alla "bonuspengar" (såna som man inte märker att man saknar) hamnade i sparbössan. Efter ett halvår hade vi sparat ihop hela 10 000 bara på pengar vi inte märkt att vi saknat, dessa växlades in till Bath.

Utöver detta önskade vi oss pengar till bröllpsresan istället för presenter på bröllopet. Vi fick in ungefär 7000 spänn. Så vi hade helt enkelt en rätt välställd bröllopsresa vilket kändes skönt. Det kostar ändå att resa och man vill inte snåla när man väl är där.

Ungefär 1/3-del av pengarna gick till mat. 1/3 del på nöjen typ båtresor, taxi och sådant. sista 1/3-delen gick till shopping (mycket kläder, typ t-shirts och shorts, men även 2 handsydda kostymer och 6 handsydda skjortor).

Annons:
CarolineJ
5/7/08, 12:09 PM
#1

jättebra förslag. tror jag ska sätta fram en glasburk till tior först och främst eftersom vi har ett år på oss. Men blir det nog en burk för sedlar sen.

lisette
5/7/08, 3:10 PM
#2

#1 ett tips, ta en 1,5 l colaflaska istället. där går tiorna ner precis o du måste ta i sönder flaskan när du ska få ut pengarna!

AlbaStiffler
5/7/08, 3:12 PM
#3

En flaska blir några tusen åxå! :)

CarolineJ
5/7/08, 5:21 PM
#4

oooh vad bra. eftersom jag är ett dekorationsfreak så ska jag sätta mig och dekorera en flaska nu hehe

lisette
5/7/08, 9:59 PM
#5

#3 många tusen faktiskt, det blir ju snabbt pengar av dem och de tar inte så stor plats i flaskan!

#4 det är en rolig idé..

Johannes
6/3/08, 10:46 PM
#6

Caroline du får sätta in en bild på din burk hehe. den är väldigt fin.

Dock inga pengar i än hehe

Annons:
CarolineJ
6/8/08, 9:27 PM
#7

Nu ligger där slantar i burken tihi

Upp till toppen
Annons: