Annons:
Etiketttraditioner-seder
Läst 4093 ggr
[jenkass]
2008-04-15 16:59

Förlovning

Jag är lite nyfiken på hur det gick till när du o din partner förlovade er. Var det rent spontant eller på något romantiskt vis? Berätta =)

Annons:
CarolineJ
2008-04-15 20:23
#1

Kopierade från min "Om mig"-tråd

Redan efter ett halvår förlovade vi oss. Johannes planerade allt själv. vi hade båda bestämt att vi skulle förlova oss och tillsammans tittade vi ut ringar. Sen skötte han resten, jag fick inte veta något.

På morgonen den 27 september hämtade han mig (jag var bara 17 så jag bodde såklart hos mina föräldrar) han sa till mig att packa en väska för en övernattning.

Efter en fika och lite shopping hamnade vi på Mäster Johan Hotel på Gamla Väster i Malmö. Jag väntade otåligt i lobbyn medan han "fixade lite" när vi sen kom in i vår svit så hade han lagt rosblad på sängen, gjort ett hjärta av rosor och lagt våra ringar på vars en sida av hjärtat. Sen gick han ner på ett knä och friade.

En helt underbar förlovning med många kyssar, mycket roomservice och ett stort JA

AusaBausa
2008-04-16 23:53
#2

bestämde ihop, köpte ringar ihop, förlova oss på 1 års dagen vi träffades, den 12 juli, väntade då vårt första barn som föddes den 2 augusti. Förlovningsdagen: picknick under förlovningslinden i en slottspark i närheten myyyysigt!! sen middag på kvällen i stan..

Ylva-Li
2008-04-17 16:47
#3

Jag och min A förlovade oss också rätt fort. Vi blev tillsammans i höstas och förlovade oss nu 2/4. (Fast vi har varit vänner i över 2 år.)
Vi hade dock pratat om det länge, men han kände sig lite rädd. Ett stort steg trots allt att ta. Men så en eftermiddag slängde han sig på knä i sängen och bad om min hand.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

AlbaStiffler
2008-04-17 18:21
#4

Jag friade till min kille. Visste att han var lite sugen på att själv fråga, men jag överraskade genom att "hinna först". Hade släpat upp honom till Kebnekaise på hans första fjällvandring. Till saken hör att han hade vänster hand i bandage och därför fick vandra försiktigt, endast dagsturer. Dagen innan hade vi gått en dagstur fram och tillbaka till Tarfala (sten-/klippdal).

Hur som helst, dag 2 på fjällsemestern hade jag spanat in en vacker Seite (stort klippblock) vid en vacker fors där jag skulle fria - ungefär 8 km från kebne fjällstation. Enkel promanad på nån timme. Ungefär 1h promanad från fjällstationen kolapsade min sambo på stigen av sitt knä, som plötsligt svullnade upp och blev obrukbart (tydligen hade han snedbelastat knäna iom bandagerade handen som han inte fick slå till igen när man kröp bland stenarna dagen innan.) Så mitt på stigen låg han i ett mjukt ris-snår. Min plan var saboterad. :-(

Efter att vi tagit igen oss en halvtimme, fikat lite och funderat hur vi skulle få hem honom så friade jag. Och en tårögd och överraskad kille sa ja och vart jättelycklig. Hade köpt en gigantisk aluminiumring för typ 50 spänn (ploj) som gick på hans svullna finger (köpte nya när bandaget var avtaget 2 månader senare). Sen fick jag springa iväg kanske en km innan jag tillslut hittade en  halvrutten trädgren (det var långt ovan trädgränsen) som jag kunde tillverka en käpp av. Sen gav jag honom stöd tillbaka till fjällstationen, tror det tog 3 timmar hem. Väl på stationen firade vi med pommac och frystorkad spageti carbonara - rena rama lyxen efter den persen. Dagen hem flög vi helikopter hem. han kunde inte gå på 1 månad, stackarn…hahaha. men romatinskt och minnesvärt blev det iaf!

Lotski
2008-04-20 19:15
#5

vi hade inte planerat att vi skulle förlova oss.

men det började med att gubben sa att vi skulle ner på stan och fixa lite saker, sen när vi hade parkerat bilen då frågade han bara mig så där vill du förlova dig med mig. det var det ända och sen provade vi ringar. sen vara vi bara förlovade.

lisette
2008-04-20 21:53
#6

julaftonsmorgon hos våra vänner. jag fick gå ut o hämta bullarna i bilen som han glömt. när jag kom in fanns bara en kartong med te kvar. i kartongen låg en ask med två ringar.

men sen nu på skottdagen frågade jag honom om han ville gifta sig med mig.

Annons:
skrollan
2008-04-26 16:42
#7

#6 vad fick d för svar då? :)

flamingooo
2008-06-04 00:34
#8

jag är visserligen inte förlovad men min sambo har frågat ett par gånger… en gång gjorde han fin middag, en på semestern och nån gång när vi vatt på guldfynd och kollat smycken… jätte sött var gång men han får vänta lite till

Johannes
2008-06-04 21:07
#9

#1 förklarar hur jag gjorde Cool

Niini
2008-08-06 23:48
#10

Började diskutera redan efter 6 månader om vi skulle förlova oss på 1-årsdagen. Sambon tyckte det var för tidigt så på vår 1-årsdag bestämde vi oss för att förlova oss på 1½-årsdagen. Köpte ringaran ca 1 vecka före och på dagen D stack vi ut till en villa, lagade mat och umgicks på tu man hand :) på kvällen i solnedgången (och blåsten) trädda vi ringarna på varandras finger <3

Hela storyn kring förlovningen kan ni läsa här.

HannaM
2008-08-07 14:06
#11

Jag var hemma på permission från psyket när han friade i vårat kök=) Han hade tydligen lite större planer (hade spanat in nån klippa utomhus) men jag var så sugen på att åka hem så jag tvärvägrade åka någonannanstans=P Dagen efter blev jag utskriven i alla fall. Bättre lyckopiller är svårt att få tag på.

Upp till toppen
Annons: