Annons:
Etikettegna-erfarenheter
Läst 6164 ggr
lisette
2/7/08, 12:59 AM

överraskningsbröllop

hur hade era närmsta reagerat om ni överraskt dem med att gifta er. utan någons vetskap?

jag personligen hade aldrg gjort detta mot mina föräldrar. de hde velat se mig gifta mig och blivit sjukt besvikna om de inte fått reda på ngt.

Annons:
EmmaG
2/7/08, 12:00 PM
#1

Mina systrar, hans systrar + mamma hade verkligen blivit så ledsna över att inte fått vara med.
Och själv så skulle jag inte vilja göra det heller utan alla mina nära & kära

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CarolineJ
2/7/08, 12:42 PM
#2

Nä samma här. Hade inte gjort det mot min mamma.

lisette
2/7/08, 12:57 PM
#3

eller pappa. det är ändå han som ska lämna bort en"

jag är enda dottern, så det är nog oxå speciellt.

CarolineJ
2/7/08, 1:10 PM
#4

har ingen pappa i min värld hehe så jag är mammas flicka. oj, jag har inte ens tänkt på vem som ska lämna bort mig menjag antar att det blir mammas fästman. han har varit som en pappa i fem år nu

EmmaG
2/7/08, 1:48 PM
#5

#3 Det är absolut ingen svensk tradition utan en amerikansk.
Svenska kyrkan är helt emot denna sed (även om de flesta präster går med på sånna önskemål idag)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CarolineJ
2/7/08, 1:52 PM
#6

Jag tycker dock att det är en fin tradition.

Annons:
EmmaG
2/7/08, 2:02 PM
#7

Jag lägger inte i någon åsikt i att pappan lämnar bort dottern - för jag skiter i vicket.
Ville bara förtydliga att detta är ytterligare en amerikansk sed som kommit hit. Och inte -som många verkar tro - en svensk tradition.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

lisette
2/8/08, 12:50 AM
#8

varför är svenska kyrkan HELT emot detta? har varit på två bröllop där fadern lämnade bort sin dotter.

EmmaG
2/8/08, 11:55 AM
#9

För att det symboliserar just precis det - att fadern lämnar bort sin dotter. Att fadern väljer hennes make etc..
Detta stöttar inte Svenska kyrkan

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

lisette
2/8/08, 12:58 PM
#10

men gud. så tycker nog inte en enda människa som gör detta i sverige! har aldrig hört det du skriver ens.

det är ju gammalt att fadern väljer maken.

EmmaG
2/8/08, 1:09 PM
#11

Gå in och fråga samma fråga på Bröllopstorget eller Gamman så kommer du få samma svar som jag gav dig.
På BT finns det en tråd som heter Fråga prästerna..Kanhända att det redan står där

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2/8/08, 1:13 PM
#12

Tillägg; Kyrkan vill att paret ska gå in tillsammans för att betona att dom är jämbördiga varandra

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[SharpMissy]
2/8/08, 6:21 PM
#13

Samma sak med bröllopskyssen. You may now kiss the bride. Det är inte heller en svensk tradition. Däremot är det svenskt att man, när man står på kyrktrappan på väg ut, kysser varandra när riset haglar över en.

Annons:
lisette
2/8/08, 11:11 PM
#14

fast, jag är ju lite amerikansk nörd så jag lär väl be prällen om det… ;=)

TantAlma
2/10/08, 7:47 AM
#15

Min vännina bjöd in till hennes och sambons gemensamt 30 års kalas och min magkänsla sa att nu skulle de slå till. Hon förnekande det, men den var så stark att jag köpte en födelsedagspresent och en bröllops present och skrev ett tal till min allra bästa vän Skrattande.

Så jag reagerade endå glatt kan jag säga.

Vi träffades i en lokal och fick gå på tipsrunda som ledde till kyrkan.Skrattande

TantAlma
2/10/08, 4:17 PM
#16

Min far tog mig till altaret och jag är gift i svenska kyrkan min präst såg det som vårat önskemål. Vi fick kyssas i kyrkan på prästens order…. OCh på kyrktrappan :-) Men det är förståss 15 år sedan.

Min syster funderar på att be sin mamma lämna över henne…vår pappa har gått bort.

Jag såg att bröllopstorget skrivit så, men i allmänhet brukar inte präster lägga sig i hur man vill ha det själv.

Använd fågelfrön istället för ris, riset sväller i de små fåglarnas magar och ni kan tänka er hur de mår sen.

Man kan be sina gäster göra det eller göra i ordning små påsar själv och dela ut…….

TantAlma
2/10/08, 4:22 PM
#17

En annan kompis åkte ner till Turkiet på semester och kom hem gift, hon höll det hemligt. Hennes pappa tyckte inte om det och det fick hon veta. Till den grad att det var en av många orsaker till att det äktenskapet inte varade.

Så gör inte så om ni är pappas flickor… Hemlis

Alma

CarolineJ
2/10/08, 4:30 PM
#18

bra tips om det med riset. värt att tänka på

EmmaG
2/10/08, 4:53 PM
#19

Och det med riset är bara en myt =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CarolineJ
2/10/08, 4:59 PM
#20

hmm var kan man kollat upp vad som är fakta och myt. vill ju vara säker. men ska jag va ärlig så låter det logiskt eftersom ris sväller.

Annons:
AusaBausa
2/10/08, 9:58 PM
#21

min syster, mina o min mans föräldrar hade ALDRIG förlåtit oss om vi gift oss helt utan dem men tyckt det var en kul grej om vi överraskat dem m ett bröllop o de var bjudna

TantAlma
2/11/08, 10:51 PM
#22

Nej det är inte lätt för dem som ska utanför men, när det gäller bröllopet så ska ju brudparet fira som de vill, inte som andra tycker att man ska göra. Så glöm inte bort vad ni önskar….. Skrattande.

Men visst kan man var tillmötesgående och ta tips… Men det är er dag….

alma

Hoppfull
2/12/08, 12:52 PM
#23

Jag har varit gift tidigare och då var föräldrar och syskon bjudna. Nu har jag en "ny" sambo (sedan tio år :) och vi funderar på att gifta oss (även han har varit gift innan med släkten närvarande osv). Egentligen mest för det juridiska då jag har två barn sedan innan och vi har ett gemensamt. Visst är det mysigt och romantiskt med, men vi har det redan mysigt och romantiskt.

Därför lutar det denna gång åt att det blir diskret vigsel med en vanlig fest med kompisarna efteråt. Jag gillar inte det där högtravande med bordsplacering, uppstyltade kläder och stelheten som lätt blir vid en bröllopsfest.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mona22
2/13/08, 5:14 PM
#24

vi gifte oss utan att säga något. min lillesyster och hennes kille + en av våra kompisar var med. vi gifte oss borgeligt.ringde sedan våra föräldrar och mina blev superglada då de verkligen hoppades att det skulle ske. man får väl gifta om sig om några år, i kyrkan Räcka ut tungan

är inte så mycket för stora bröllop utan tyckte bara det var dags att sluta leva i synd  Flört

Johannes
2/19/08, 3:03 PM
#25

Min familj hade inte gillat det.

Upp till toppen
Annons: