Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1863 ggr
CarolineJ
2/4/08, 9:01 PM

Er budget

Får det verkligen kosta vad det vill?

Ni som planerar: Vad har ni satt för budget?

Ni som är gifta: Vad blev det ungefär?

Budgeten gäller allt ifrån vigselringar och bröllopsresa till catering och skor.

Annons:
EmmaG
2/4/08, 9:11 PM
#1

Vårt gick på cirkus 30 tusen.
Hade vi haft några tiotusentals lappar till så vet jag precis vad jag hade velat lagt dom på..
Men är bägge 21 år så har man inte hur mkt pengar som helst ;-)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CarolineJ
2/4/08, 9:39 PM
#2

Vårt hamnar runt 100 000 inklusive allt. Det är därför vi börjar planera redan nu, 1 1/2 år innan. Så vi sprider ut kostnaderna.

CarolineJ
2/4/08, 9:42 PM
#3

Det blir en hel del snålande på andra nöjen hehe men det är värt det. Sen blir det ett lån när det närmar sig. Men vi vill inte låna allt för mycket, det ska gå att betala tillbaka på max 2 år. Man vill liksom inte börja sitt äktenskap med en massa skulder

lisette
2/5/08, 9:58 PM
#4

fast, är det verkligen värt att ta lån för att ha ett bröllop?

mina planer på ett ev bröllop är att vi ska hålla till på IP här i byn. där finns möjlighet att ha under tak, där finns dansbana och bar. supermysigt!

vi är ca 70 pers, så det lär kosta ändå.

CarolineJ
2/5/08, 11:08 PM
#5

ja jag tycker att det är värt att ta lån. jag är en sån riktigt flickflicka hehe när det gäller bröllop. har drömt om detta sen jag va liten så pengar ska inte stå ivägen. det blir ju inget lyxbröllop men jag får det jag drömt om :)

EmmaG
2/5/08, 11:50 PM
#6

Vi tog oxå ett lån på 50 tusen. 20 av dessa gick till en ny dator direkt. En hel del gick till andra saker vi unnande oss oxå..
Med den avbetalningsplanen vi har idag dröjer det 4 år innan det lånet är borta för oss (men den planen är oxå grundad på bara makens lön eftersom mitt jobb inte ger ngn lön ännu)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
lisette
2/6/08, 12:06 AM
#7

#5 lyxbröllop? jisses för mig hade 100 räckt långt. men jag har inte heller så höga pretationer.

huvudsaken för mig är att fira den stora stunden med de jag vill ha nära mig. sen får de faktiskt ta att man inte har så fett med pengar. =)

CarolineJ
2/6/08, 12:10 AM
#8

det dyraste för oss blir bröllopsresan, vigselringarna och såklart maten (förrätt, huvudrätt och tårta för 40 pers) ca 800:- per person med mat och dryck

lisette
2/6/08, 12:24 AM
#9

var bär resan av då?

CarolineJ
2/6/08, 12:31 AM
#10

Rundresa i Italien. Sicilien, Rom, Florens, Venedig, Gardasjön och Milano.

lisette
2/6/08, 1:32 AM
#11

ojoj vad najs!! direkt efter bröllopet eller?

CarolineJ
2/6/08, 1:45 AM
#12

Det har vi inte bestämt än men jag kan tänka mig några dagar efter bröllopet.

EmmaG
2/6/08, 12:12 PM
#13

#8 800:-/person!? Shit..
Vårt gick gissningsvis på 300:-/person & vi va 78 st allt som allt + serveringspersonalen så 85 då.

Jaja, alla vill & kan vi lägga olika mycket på ett bröllop så.. =)

Det dyraste för oss va helt klart maten/tårtan. Våra vigeslringar var en väldigt liten summa av bröllopet, föredlen med titan ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
AnnaLundin
2/6/08, 11:54 PM
#14

Vi körde lowbudget…

Min klänning kostade runt tusenlappen. Maken använde en kostym han redan hade. VI gifte oss borgerligt, med bara min svägerskas familj på plats. Och de var där bara för att svågern är f.d yrkesfotograf, så vi fick 8 rullar foton och behövde bara betala framkallningen… Och när de ändå var där så fick de ju vara vittnen också.

Vi åt en fantastiskt middag på tu man hand (nåja, första barnet var naturligtvis med, hon var 9 månader då…) och övernattade på hotellet där vi var, sen åkte vi en kort "bilsemester", dvs dit näsan pekade, men hemåt. En till hotellövernattning blev det innan vi var hemma.

Vår ekonomi var hårt ansträngd just vid tiden för vårt bröllop, men jag tror inte det hade blivit annorlunda om vi hade haft gott om pengar. Jag ville ha det så här ändå… Tycker det blev jättebra!

Tror att vi klarade oss en bit under 10.000 inklusive allt.

CarolineJ
2/7/08, 12:04 AM
#15

#14 Ungefär så gifte min mamma också sig fast med lite mer familj, tror vi blev tio pers. Det var hur mysigt som helst, ingen stress.

CarolineJ
2/7/08, 12:05 AM
#16

Emellanåt önskar jag också att vi kunde ha det lite mindre men min pojkväns "nära" familj är i princip hela hans släkt så där var ingen man kunde utesluta hehe.

vanessa
2/7/08, 11:20 PM
#17

Vår budget var ganska låg. För vi lät oss sponsras :-). Så istället för en massa presenter när vi gift oss, fick familj och vänner bidra till bröllopsdagen.

Mamma köpte klänningen. Som inte var så dyr. Min bror köpte bröllopstårtan, med vår design. Mina svärföräldrar betalade maten och kom med det alkoholhaltiga. En vännina betalade och gjorde bordspyntet. Vänninans mamma som varit florist betalade och fixade brudbuketten. Min man betalade min ring som han även designade. Diamanten i den fick jag från mammas förlovningsring som hon hade fått från pappa. Men då pappa gått bort, tyvärr, så var det väldigt passande sätt att ha honom med mig. För alltid.

En vännina sjöng, och sedan var det massa andra saker som folk gav oss som drog ner priset på bröllopet. Supersponsrat. Och alldeles underbart. Vi betalade för buss från kyrka till festlokal. Fast fick resan billigare genom kontakter. Lokalen kostade 1000 kronor. Vi fick hyra glas, porslin och bestick samt lite stolar. Vet inte sammanlagt pris, men några tusen blev det. Varav min man la ut det mesta. För ringdesign och så, samt kostym. Som han fick insydd så den passade av en skräddare som är vän till honom. Slips och skjorta fick han av min bror. Jisses, vi använde nog alla kontakter vi kunde :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

lisette
2/8/08, 12:52 AM
#18

kontakter är bra!

linasvovvar
2/8/08, 9:53 AM
#19

Vårt bröllop gick på ca 130

CarolineJ
2/8/08, 8:11 PM
#20

130 kronor? hehe  *skojar* Hur många gäster hade ni?

Annons:
linasvovvar
2/9/08, 12:49 PM
#21

 kul haha ha ha vi hade ca 70 gäster

CarolineJ
2/9/08, 2:54 PM
#22

Cool

Mona22
2/13/08, 5:18 PM
#23

vårat kostade ca 2000 med allt. då borgeligt Flört

lägger de stora pengarna på en villa istället. det är för mer än en dag Oskyldig

Lotski
2/13/08, 6:09 PM
#24

vi har lagt en budget på 50:000 kr får se om det räcker

AusaBausa
2/14/08, 8:58 PM
#25

tror vi la ca:40:000kr o då fick vi sponsring m en del från våra föräldrar.

TantAlma
2/16/08, 1:02 AM
#26

Jag inte räknat in resan, klänning fick jag låna faktiskt så det kom jag undan med. Det gick väl på en 20 tusen med 45 gäster….

Det är upp till var och en vad det vill betala. För vår del tyckte vi att vi kunde lägga det på hemmet vi skulle bygga upp. Bor man redan ihop så kanske man känner det annolunda.

didis
2/20/08, 2:56 PM
#27

Det får kosta vad det vill - nu har vi varit sambo i 19 år och nästa år - till 20årsjubiléet - skall vi gifta oss!

Makens 40-årsfest kostade ca 35.000 för 70 pers för något år sedan så vi har en ungefärlig prisuppfattning.

Fördelen med att inte gifta sig som 20-åring är ju att ekonomin är betydligt bättre.

Annons:
Hanasa
2/21/08, 3:22 PM
#28

Vi ska försöka hålla oss under 80.000:- + "sponsring". Vi har diskuterat igenom noga huruvida vi behöver något eller ej. Kom fram till att vi har allt vi behöver så varför då ta emot en massa brödrostar och hushållsassistenter?! :-D Så istället kommer vi ta ut en kuvertavgift som får gå till sponsringen! Hade tänkt åka utomlands en vecka här i vår då vi tänkte gifta oss redan i maj och jag ville vara lite "solbrun" på bröllopsdagen, men vi har ändrat oss och kommer gifta oss i slutet av sommaren istället och ställer därför in resan och kommer istället åka på 2-veckors bröllopsresa sen i höst! *yes*

Telefonkontakt
2/24/08, 1:25 AM
#29

vi har väl lagt och kommer att lägga själva inkl ringar ca 6500. lagom dyrt, mamma och pappa betalar resan. det dyra har varit min kjol och skor :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AlbaStiffler
2/28/08, 2:14 PM
#30

Vi kommer hamna på kanske 80 000 räknar vi med och då har vi ändå snålat och kör hemlagad buffé tex.

Några av de stora utgifterna är:

Kläder: min klänning 4000,
min killes hyrda kläder (men han har köpt skjorta, slips, skor i denna summa) 4000

Blommor 1800 kr för brudbukett, hårblommor, tärnbukett och krosage.

Ringar 15 000 (specialdesignade).

Bröllopsresa till Thailand direkt efter: 35 000kr

Finskor till mig + reservskor ifall jag får skoskav 1500kr

Hårfärgning, klippning och uppsättning, 2-3000 kanske

Sprit och vin: 3-5000kr

Mat sponsar föräldrarna våra nästan allt med.

Pynt, ljus, marschaller, prylar, dukar 5000kr

Tårta 40kr/bit*60= 2500 ungefär.

Lokal 2000kr

Underkläder 1500kr

mm mm mm  *hjälp*

EmmaG
2/28/08, 2:31 PM
#31

Det är rätt bra att skriva upp en sån lista för att se vart alla pengar springer iväg..

För oss såg det ungefär ut såhär;

Brudens utstyrsel;
Klänning - 5000:-
Underkläder - 200:-
Skor - 400:-
Halsband (custom made) - 400:-

Brudgummens utstyrsel;
Frackcoat, hyrd - 1500:-
Skor - 500

Ringar - ca 3500:-

Blommor;
Min "brudbukett" - 120:-
Tackblommor - 300:-
Dekoration kyrka & festlokal - 1000:-

Festlokal - 400:-

Håret, färgning, klippning, uppsättning, ca 3-3500:-

Mat, förrätt, huvudrätt, efterrätt, tårta, 90personer - ca 20 000:-

Servetter, 100st med eget tryck - 1000:-

Bordstapet, både duk & dekoration - 300:-

"Bröllopsresa" (en natt på hotell) - 3000:-

Trycksaker (inbjudning, vigselprogram, festhäfte) - 800:-

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CarolineJ
2/29/08, 4:18 AM
#32

Jätte bra med listor!

Pimu
4/9/09, 12:34 AM
#33

Ja .. håller me ovanstående ..

.. de innebär för mig att jag inte kommer att ha råd att gifta mig, på ett bra tag framöver ..

.. men kommer nog att spara in mkt på maten .. har en svärmor som älskar att laga mat,  hennes karl o min sambo (men han ska inte göra mat) o hans morbror är kockar .. Glad

.. men har spanat in min klänning o den kommer att bli specialsydd

Niini
4/9/09, 6:38 PM
#34

Vi ska väl försök landa där kring 10 000 euro (about 109 000 kronor)

Annons:
AlbaStiffler
4/9/09, 8:56 PM
#35

På det där bröllopsprogrammet som går på tv nu där släkten ordnar festen åt brudparet (Vårt bröllop i era händer) så säger de väl att ett snittbröllop kostar 120 000, har jag för mig. Tycker jag låter mycket. Men å andra sidan finns det väl en del somhar gigantiska bröllop som därmed drar upp snittet.

darkisen
4/14/09, 5:08 PM
#36

Från början tänkte vi ha ett litet och billigt bröllop med några gäster och en budget på ungefär 10 000- 20 000. Men nu är vi uppe i 50 gäster och en budget på 50 000- 70 000, vad hände liksomSkrattandeSkrattande

chokladfudge
4/16/09, 2:38 PM
#37

Jag har inte exakt koll på vad det hamnade på, men runt 40000kr. Vi hade mer pengar att spendera men hade inget att spendera de på, vi fick det vi ville ändå så varför lägga ut mer .

Bröllopsresan fick vi i bröllopspresent av mamma och pappa, en tredagars häst- och vagntur med övernattning i vagnen.:-)

menhir
6/4/09, 7:05 PM
#38

Vi har inte riktigt räknat efter vad det landade på.

Någonstans runt 60-70.000 kanske för 100 gäster, då bjöd vi på allt.

Fördelen, som skrevs ovan, med att gifta sig i mogen ålder är att ekonomin är en helt annan än när man var ung. Då, när barnen var små, var 50.000 en gigantisk summa.

chokladfudge
6/8/09, 12:16 PM
#39

#38 Eller så gifter man sig innan man skaffar barn som kostar pengar;-) Har man jobb och bor hemma eller samman med någon så går det fort att spara ihop 50.000

menhir
6/8/09, 12:42 PM
#40

#39

Men om man är en så oromantisk själ som jag finns det ingen anledning att gifta sig innan man skaffat barn :-)

Dessutom skaffade vi oss barn som ganska unga och hade taskig ekonomi då också.

Men om man kunde planera sitt liv in i minsta detalj vore det förståss önskvärt att gifta sig strax innan man fick de planerade barnen, när båda var färdigutbildade och hade jobat några år, karriärerna på väg uppåt, långresorna gjorda och huset renoverat.

Sällan blir livet dock som planerat, ibland sämre, ofta bättre :-)

Quiila
6/17/09, 8:27 PM
#41

Vi kommer nog hamna någonstans runt 40-60.000 skulle jag tippa på.
Vi kommer bara att bjuda våra närmsta så vi blir nog runt 30 stycken skulle jag tro.
Vi kommer lägga mest pengar på ringarna, maten och kläderna

~Quila Roze~

Annons:
Frida
6/18/09, 11:00 AM
#42

Vårt landade på precis 10.109 kr. Vilket inkluderade ringar (som motsvarar större delar av hela kostnaden), ny skjorta till maken, mönster, fodertyg och tråd till min klänning (resten hade jag redan) samt mat och dricka på restaurang för fyra personer.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: