Annons:
Etikettallmän-planering-checklista
Läst 3954 ggr
mollyt
2014-03-30 19:42

Någon som planerar bröllop 2015?

Någon annan som planerar? :) Stort? Litet? Utomhus? Årstid? :)

Annons:
Honestyisdead
2014-04-22 09:36
#1

Jag :)

Utomhus i vänerns skärgård. Det är en plats vi åker till varje år. 

Man får ju hoppas att vädret blir bra. Annats finns möjlighet till att vara inne. Men det är ute det är vackert. 

Blir endast närmaste familjen så det blir litet. Blur första juni om allt går som planerat.

mollyt
2014-04-23 12:24
#2

Vad roligt med fler som går i bröllopsplaner #1

Vilka räknar ni till närmaste familjen? Vi vill också ha ett litet bröllop med våra närmaste, men jag kan tycka att det är svårt att veta var man drar gränsen. Kommer ni ha mat/fest i skärgården också eller blir det bara vigsel?

Honestyisdead
2014-04-23 12:29
#3

Våra föräldrar, syskon och deras partners. Kommer finnas möjlighet för närmaste vänner att komma och bo där också, fast jag tvivlar på att så många är sugna. Är nämligen utedass ;)

Vi kommer att äta också och ha en liten fest där. Sedan blir det kanske en fest för vänner när man kommer hem.

mollyt
2014-04-23 12:33
#4

#3 haha, utedass som är så trevligt! :D

Vi har rätt stora släkter både min sambo och jag, men vill bara ha de närmaste närvarande och lite av våra vänner. Själv känner jag att jag hellre har fler barndomsvänner än fler fastrar/mostrar och så vidare. 

Kommer ni att laga egen mat?

Vi har pratat om att gifta oss ute hos min sambos pappa som bor fint vid vattnet. Men ännu inget bestämt! :)

Honestyisdead
2014-04-23 12:36
#5

4 Ja det blir till att laga den själv. Jag är kock och han riktigt bra på matlagning :)

Kom på att hans sida av släkten är lite större. Jag har typ bara mamma, pappa och bror. Men det är möjligt att hans farbröder med familjer också bjuds. 

Låter som ett mysigt ställe :)

mollyt
2014-04-23 14:20
#6

Haha men dåså #5 då förstår jag att ni vill laga maten själv! :D Då får man det precis som man vill ha!

Ja, men det är såklart lite tråkigt om det regnar… När tänker ni gifta er, vilken månad alltså? Kommer ni ha något "partytält" eller liknande eller hoppas ni på fint väder? 😉

Annons:
Honestyisdead
2014-04-23 14:43
#7

Vi hoppas på första juni. Regnar det är vi i festlokalen som finns i stugbyn :)

Honestyisdead
2014-04-23 14:44
#8

Vad vill du ha på dig? Traditionell klänning?

mollyt
2014-04-23 14:51
#9

Jag tänkte på det där med vädret häromdagen då de pratade om bröllop på Nyhetsmorgon på Tv4 - då var det någon som sa att det ofta inte gjorde så mycket om det regnade - för då tyckte gästerna så synd om brudparet att de var mer mån om att göra deras dag fantastisk. Haha! 

Jag vill ha en ganska traditionell klänning, med (vit) spets och trekvartsärm :) Vad vill du ha #8?

Honestyisdead
2014-04-23 14:53
#10

Jag vill ha en svart och vit. Gärna a linje kjol och korsettliknande överdel.

CelsiusT
2014-04-23 15:32
#11

Vi har lite lösa funderingar på att gifta oss nästa sommar. Men inget som är bestämt än. Velar med det mesta så känns som om det aldrig kommer bli av.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
2014-04-23 20:51
#12

Det låter jättesnyggt #10 Har du sett någon bild på det som du fått inspiration ifrån eller har du kommit på det själv?

#11 Vad roligt! Vad velar ni inför? :)

Honestyisdead
2014-04-23 20:52
#13

12 har alltid gillat svart och vitt. Så jag googlade på det och fann mycket snyggt :)

Annons:
CelsiusT
2014-04-24 12:05
#14

#12 Hehe… allt. Allt ifrån gästlista, plats, kostnad, stor fest eller inte, mat som ska serveras. Dvs när/var/hur helt enkelt. Det enda vi vet är att det blir borgerligt. Annars ligger vi på väldigt olika plan, sambon vill ha stor brakfest med alla släktingar och alla vänner. Själv vill ja ha något enkelt med hyfsat liten bjudning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
2014-04-24 17:18
#15

#14 skönt att höra det inte bara är vi som har lite svårt att bestämma oss! Haha! Vi har bestämt borglig vigsel. Sedan är vi ganska överens om en mindre vigsel - men jag har en större vänskapskrets än vad min sambo har, så jag har svårt att beskära ner bland mina närmaste vänner - för min sambo tycker att det känns jobbigt om jag har betydligt fler "egna" vänner vid vigseln än vad han kommer ha. Men släkten är vi överens om hur vi ska beskära ner. 

Men det kommer troligen(!) att bli en privat vigsel utan någon hyrd lokal eller så, men med middag/tårta och så vidare. Hur det blir med festen är vi inte heller på det klara med! Haha! Men jag tänker att mycket av den där planeringen kommer när vi satt ett datum. Nu när det hänger lite i luften så känns det inte så bråttom att bestämma sig heller…

Honestyisdead
2014-04-24 17:25
#16

Mollyt vad ska ni ha för mat?

CelsiusT
2014-04-24 17:34
#17

#15 Hehe… Här har vi sambon som bestämt inte vill skära ner alls på gästlistan, hela världen ska vara med. Och jag som inte fattar varför vi ska ha gäster alls 🤪

Sen har vi ju båda två så otroligt svårt för det där med att bestämma datum och planera för framtiden. Så känns som om vi aldrig kommer boka ett datum. Känns som det hade passat oss så mycket bättre att ringa ner till stadshuset, få en tid, åka dit och skriva på papperna och okej kanske kunde vi bjuda närmaste släkten på tårta (men då är vi där igen, var drar man gränsen.. den måste ju komma och den och den och den… *suck*).

Skulle vilja ha en egen gård med egen lada eller åtminstone ett hus. Då kunde man gift sig i trädgården och ha bjudning i ladan (med typ en enkel tårta, eller kanske lite plockmat eller så).

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
2014-04-24 18:03
#18

#16 Vi har inte bestämt det heller riktigt, men vi har pratat om lite plockmat/buffé-aktigt, laga en del själv och kanske beställa typ kallskuret osv som serveras. Vi har annat som vi vill lägga pengar på (flytt och spara inför våra planer att försöka bli med barn sen), så vi kommer försöka hålla nere kostnader. Då känns det ganska prisvärt att laga egen mat! :) Vad kommer ni att äta? :)

#17 Haha! Då är mitt förslag att ni skriver upp alla månader på varsin liten lapp, viker ihop och lägger i en skål. Sedan så skriver ni ner dagar (1-31) på en annan lapp och lägger i en annan skål. Sen drar ni varsin - vips så har ni ett bestämt datum! :D Om ni bestämt en viss årstid så kan ni ju anpassa lapp-valmöjligheterna efter det!

Jag förstår dig precis! Vi har lite lösa planer än så länge om att gifta oss i trädgården hos min sambos pappa som bor väldigt fint i ett hus vid vattnet.

CelsiusT
2014-04-24 18:08
#19

#18 Jag är lite småsugen på att vara i svärmors trädgård och ev deras lada om det skulle bli dåligt väder. Men jag vet inte… Njää… Känns inte jätteromantiskt eller kul det heller. Tycker alltid det blåser när man är där.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
2014-04-24 18:14
#20

#18 har inte pratat om det ännu :P Vi kommer ju bara a en vanlig spis att laga på. Men vi blir ju inte jättemånga så det ska nog gå vägen. Ska fundera lite :P

Annons:
mollyt
2014-04-24 18:22
#21

Tycker att det låter lite romantiskt med en lada #19, haha! Jag tänkte om man dukade upp med långbord och så vidare. Kan säkert bli jättemysigt! Men jag vet inte, det kanske doftar?

#20 Om man har tillgång till ugn kan man ju värma efterhand? Alternativt äta kall mat. Eller vette tusan, ni som ska vara ute och mysa i skärgården kanske kan grilla och bara mysa om ni vill det! Vem säger att man inte kan äta typ grillat när man gifter sig? :D

Det enda som egentligen är viktigt för mig vid bröllopet är att få ha bröllopsklänning och tårtan. Sen är plats, årstid, mat, musik och så vidare egentligen ingenting som jag känner att jag har speciella önskemål om. Är öppen för det mesta!

Honestyisdead
2014-04-24 18:25
#22

Ja grillat var bannemig ingen dum ide! Men då gäller det ju verkligen att det inte regnar :P

Tårtan är som tur är inte viktig för mig. Men en svart och vit hade ine varit fel ;)

CelsiusT
2014-04-24 18:25
#23

#21 Nej har inte varit djur där på många herrans år så möjligtvis att det luktar lite från bilmeck, men nej det är nog ingen fara med det. 

Sambon vill ha grillat ;P Men tycker det låter lite dyrt om man ska vara många? Men ska man bara ha några stycken med så är det toppen tänker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
2014-04-24 18:30
#24

23 Ja det kan nog bli både dyrt och svårt om man blir många tyvärr :(

CelsiusT
2014-04-24 18:34
#25

Vi var 20 st på svärfars 50-års kalas. Då stod jag och sambon för grillningen. Vi köpte fläskytterfilé och kycklingfilé (och något mer vill jag minnas) och skar ner i bitar, la i marinad och grillade sedan bitarna. Det serverades på fat så folk fick gå och hämta vid ett bord vid sidan om där det också fanns potatissallad och bröd. På bordet fanns flera stora skålar med vanlig sallad. Det var mycket uppskattat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mollyt
2014-04-25 10:38
#26

Det lät väldigt trevligt #25! Och om man grillar i bitar sådär som du beskriver så kan man grilla annat, typ majs och svamp och så vidare. Kan bli lite som grillspett fast kanske även utan sjävla spett-pinnen. Så kan gästerna plocka ihop mat på tallriken sen. Har man mer av sallad och annat tillbehör (kanske paj och bröd) så kanske man inte behöver servera stora mängder med kött. En nackdel är väl som sagt vädret och att det är svårt att förbereda - då behöver man ha någon som står och grillar :( Lagar man paj och annat småplock kan man förbereda mycket av det innan.

CelsiusT
2014-04-25 21:45
#27

#26 Jo det är ju det, det tar lite tid det där med grillningen. Men det beror ju också på hur man lägger upp det. Någon kanske grillar medan man har paketöppning och lite lekar. Men som sagt, det passar nog bäst om man är ganska få och inte har så stor fest. Tror jag iaf.

Gör man plockmat/buffémat så kan man ju förbereda allt under några dagar innan och bara ta fram när det är dags. Sån mat serveras ju ofta kall dessutom. Mycket smidigare så sett.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
mollyt
2014-04-26 16:27
#28

Ja, visst är det så! Att det flyter på smidigt har ju sin fördel! :P

Honestyisdead
2014-06-13 15:38
#29

Ändrade planer.  Det blir i hemstaden så vi kan bjuda äldre släktingar också.

Nu velar vi mellan rådhus eller kyrkan. Det blir i maj.

mollyt
2014-06-22 11:39
#30

Vad roligt #29 Kul med lite släktingar! 🙂 Vi valde mellan 1 maj och 6 juni … och det blir 6 juni för vår del, precis ett år efter förlovningen! ❤️

Honestyisdead
2014-06-22 12:11
#31

Vi har satt 16 maj.

mollyt
2014-06-22 13:06
#32

Roligt att ni satt ett datum #31 🙂 Är det något speciellt med just 16 maj eller passade det bara bra för er?

Honestyisdead
2014-06-22 13:34
#33

Det passar bra :) Vi förlovade oss långfredagen.  Men jag tycker det är finare och varmare i mitten på maj.

mollyt
2014-06-22 14:02
#34

#33 maj är en jättefin vårmånad tycker jag!

Annons:
Honestyisdead
2014-06-22 14:19
#35

🙂

Upp till toppen
Annons: