Annons:
Etikettövrigt
Läst 3273 ggr
Soleii
12/25/15, 6:13 PM

Måste man bjuda respektive?

Hej allihopa,

jag och sambon sitter för fullt med gästlistan och jag tycker att det är så svårt! Jag har en ganska stor släkt med många kusiner. Vi vill gärna hålla nere gästantalet lite - om jag skulle bjuda alla mina kusiner med respektive skulle vi med min sambos gäster bli långt över 100 pers och det vill inte jag. Jag har redan valt att inte bjuda alla mina kusiner utan bara de jag varit närmst under livet, vilket jag tror mig veta att alla kommer ha förståelse för (vissa har jag inte pratat med på typ 15 år). 

En sak som däremot är svårt är det här med respektive. Vi ligger fortfarande på fler personer på gästlistan än vad jag känner att vi vill, och en anledning till det är folks respektive. I många fall är det så att den vi vill bjuda har en respektive som vi antingen aldrig har träffat, eller en respektive som vi träffat kanske en gång och på sin höjd hälsat på. Spontant känner jag inte för att ta bort andra gäster till förmån för folk som jag nästan aldrig träffat, samtidigt är det kanske dålig kutym att inte bjuda med respektive, särskilt om de har varit tillsammans länge. 

Hur tänker ni kring sådant? Erfarenheter, tankar? Är det ok att inte bjuda med respektive? Kanske om de är förlovade eller gifta liksom, jag vet inte?

Annons:
Elsa
1/3/16, 11:11 PM
#1

Jag kommer inte bjuda någon av mina kusiner på min pappas sida, dels för att jag inte blivit bjuden på deras bröllop och vi ses aldrig. Kommer dock bjuda mina fastrar & min farbror. Bjuder mina två kusiner på min mammas sida då vi umgås ofta och dom är underåriga så det är också en anledning haha ;) min sambo har 6 syskon och alla har respektive, och 8 syskonbarn, så vi blir många redan med dom. 

Dock har vi inte så jättemycket kompisar som vi känner att vi vill bjuda, vilket kan vara skönt en gång som denna haha. Men bjuder de som har respektive. Just nu har vi 74 st som vi vill bjuda, alla utom en har en respektive.


Niini
1/24/16, 12:12 PM
#2

Det anses som direkt ful att inte bjuda båda i ett etablerat par. Och ja, jag kan säga att jag hade nog blivit rätt sur om inte maken varit medbjuden bara för att han inte träffat brudparet tidigare. Se dom inte som en belastning, se det istället som en chans att äntligen få träffas :)

Soleii
2/13/16, 11:25 PM
#3

#2 tack! Alltså i ärlighetens namn hade jag nog själv tyckt att det vore märkligt om jag råkat ut för det :p men bra att höra från någon annan ändå. Då är det bara att jobba vidare med gästlistan :)

Upp till toppen
Annons: