Annons:
Etiketttraditioner-seder
Läst 11116 ggr
Silent_Hill
8/21/16, 8:56 PM

En eller två ringar?

I sverige förr var det vanligt att mannen bara hade en ring, dvs båda hade förlovningsring men bara kvinnan fick en vigselring.

Medan i USA är det tvärtom där kvinnan endast får en förlovningsring men båda får vigselringar, vilket en del tagit efter även i Sverige. 

Så hur gjorde ni? Har ni båda två ringar var eller har den ena två ringar och den andra en ring?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Maria
8/21/16, 9:00 PM
#1

Jag gifte mig 1983 och då var det bara jag som "fick" vigselring. Jag tror inte ens jag hade hört talas om något annat då.

Så jag har två likadana ringar och min man har en, som han aldrig använder😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lojs
8/21/16, 9:19 PM
#2

För oss var det naturligt att båda skulle ha likadant, så vi har båda två ringar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Agafia
8/21/16, 9:20 PM
#3

Båda hade förlovningsring , bara jag som fick en till ring vid vigseln.

[rumelle]
8/21/16, 9:22 PM
#4

Min man är från Kanada, så vi blandade lite. Först när vi förlovade oss fick jag en ring av honom. Men jag köpte senare en "temporär" ring till honom eftersom vi kom överens om att det vore trevligt om han också hade en ring. Då hade vi distansförhållande så vi kunde inte köpa ringar tillsammans. När vi senare flyttade ihop köpte vi matchande ringar. Min man byttea ut sin temporära ring, som nu ligger i en fin ask. Jag satte min första förlovningsring på höger hand eftersom den har sådan form att den inte sitter så bra på samma finger som en annan ring. Sen fick jag en till ring när vi gifte oss. 
Alltså: jag har tre ringar och min man har två ringar, men han använder bara en.

Åsa S
8/21/16, 9:56 PM
#5

Vi hade varsinn förlovningsring i palladium och sedan fick båda vigselringar i guld, vi har bara vigselringen på oss.

Kyllan56
8/21/16, 10:43 PM
#6

När jag gifte mig 1980, hade båda förlovningsring och  bara jag vigselring.

Min mamma som kommer från Tyskland råkade ut för missförstånd. I Tyskland har båda förlovningsringen på höger ringfinger och när de gifter sig flyttar de över sin ring på vänster ringfinger. När kvinnan - vet inte om det gäller män också - så tar kvinnan mannens ring och sätter på sitt ringfinger, så då har hon två ringar.  

Min mamma hade två släta ringar på vänster ringfinger, när hon åkte hem tillTyskland började människor beklaga sorgen. Om det är så idag vet jag inte. Men förlovning på höger och gift på vänster var kotum iaf på sjuttiotalet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
tlover
8/22/16, 7:58 AM
#7

Jag har två (förlovningsring och vigselring) och min man en (förlovningsring). Gifta 2011. Varken han eller jag såg någon anledning att kopiera USA hela tiden. Vi gick tillsammans upp för altargången och det var inget "nu får du kyssa bruden" (även om vi kysstes men jag var ingen ägodel som gavs bort)

l'm back

Surpan
8/22/16, 8:12 AM
#8

#7 Jag tycker också att den svenska traditionen är vackrare. :) Jag är för övrigt sambo.

/Surpan

Anna
8/22/16, 9:40 AM
#9

Min fästman är amerikan och därför blir det på amerikanskt vis för oss. När han friade fick jag en diamantring, så nu under förlovningen är det bara jag som bär ring. När vi gifter oss får båda en vigselring. Vi kommer antagligen gifta oss i USA, så det känns mest naturligt att göra så.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

citytjejen
8/22/16, 6:01 PM
#10

Vi har en ring var, och det är vigselringarna.  Hans är smal och slät och min är lite bredare med en rad av briljanter. Vi förlovade oss inte, utan gifte oss "direkt". Jag tycker dessutom att det är snyggast med bara en ring istället för två 🙂

/Christina

Bjallstal
8/25/16, 10:41 AM
#11

Nu är jag inte gift än, men jag och sambon pratar en hel del om det. Han är från England så han har andra traditioner. Ringmässigt kommer vi att köra enligt hans traditioner, men jag tänker köpa honom en fin" förlovningsklocka" .

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

NatasjaHemby
8/25/16, 5:24 PM
#12

Vi hade vars en förlovningsring och det var uttalat redan från början att dessa bara skulle vara temporära. Nu har vi istället vars en vigselring och förlovningsringarna är borttappad respektive arkiverad 😛

SE*Simbelmynes

Niini
8/25/16, 8:01 PM
#13

Vi har båda två ringar var. Båda skaffade förlovningsring o när det var dags för bröllop tyckte maken att han vill ju det ska synas att han också gift sig ;)

Annons:
Gaara
8/28/16, 2:05 PM
#14

När min sambo väl har friat så kommer vi ha en varsin ring. Han vill bara ha en så han kommer se till att få bröllopsdatum ingraverat i den när det närmar sig. Jag däremot får se. Min förlovningsring jag valt ut har en del ojämna former, så jag vet inte om det går att ha en till ring tillsammans med den eller om det bara kommer se dumt ut. Det återstår att se helt enkelt. :) Ser det bra ut med två så kommer jag ha en vigselring också sedan. Annars så blir min förlovningsring även min vigselring. :)

jackiejohn
8/29/16, 4:31 PM
#15

Jag har två, en vigselring och en förlovningsring, maken har en ring men när vi gifte oss graverade vi in vigeseldatumet i hans ring så han har båda datumen i sin förlovningsring.

Upp till toppen
Annons: