Annons:
Etikettövrigt
Läst 1806 ggr
Candela
2016-08-25 17:07

Hur exkluderar man folk från sitt bröllop?

Bröllop är inte aktuellt än på några år av olika skäl, men dessa tankar gnager redan.

Både jag och min kille vill bara bjuda de närmaste vännerna och familjen, vilket inte blir så många. Problemet är att det finns vissa specifika familjemedlemmar som vi inte vill bjuda (av högst personliga orsaker).

Hur gör man egentligen i såna lägen? Det känns rätt taskigt att till exempel bjuda ett syskon men inte ett annat. Eller den enas föräldrar men inte den andres. Ska man strunta i gäster helt och hållet istället?

Annons:
KimE
2016-08-25 17:21
#1

Ha bara ett kyrk/kommunhus bröllop utan fest och ha en vanlig fest ett halvår senare.

Åsa S
2016-08-25 17:30
#2

Man skickar bara inbjudan till de man vill ska komma. Det är väl bara att säga att ni tänkt hålla det litet och att ni tänkt bjuda ett visst antal från vardera familj. Jag bjöd inte hela min släkt och det gjorde inte min man heller vi tog mest de som stod närmast och som man umgås med i stora drag. Vi bjöd dock min mans far och hans halvbröder som vi ser sällan, min man växte aldrig upp med dem men just föräldrar och syskon kändes som man bör bjuda, det är ju på ett bröllop 2 släkten möts.

Farwuq
2016-08-25 17:36
#3

Gift er hemligt i rådhuset, det gjorde jag.
Det dröjde flera månade innan mina anhöriga fick reda på något.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Candela
2016-08-25 17:36
#4

#2 Det är just det som är problemet, när det är enstaka människor i den närmaste familjen som man inte vill ha närvarande på sitt bröllop. Att välja bort en faster, moster eller kusin är ju en annan sak..

Ska man "offra" sig för att det ska se bra ut utåt? Eller ska man hålla bröllopet så litet och hemligt att det inte märks att det är vissa specifika människor som blir bortvalda?

Farwuq
2016-08-25 17:45
#5

Det senare tycker jag. Då behandlar man alla på samma sätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vendelay
2016-08-25 17:46
#6

Jag personligen tycker att ni ska bjuda dem ni vill bjuda och inte bjuda de ni inte vill bjuda. Det är ert bröllop, det är er dag och det ska de ta hänsyn till. Du skriver att ni har personliga skäl att inte vilja bjuda dem, jag antar att de känner till det? Om de börjar bråka kan du bara lugnt säga att "vi vill hålla antalet gäster nere och pga *anledningen* så har vi valt bort dig". Jag tycker att det bästa är att vara ärlig, även när det är jättesvårt. Men jag tycker absolut inte att du ska offra dig och bjuda dem och jag tycker inte heller att du ska behöva hemlighålla bröllopet om du inte själv vill det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Silent_Hill
2016-08-25 19:07
#7

Håller med #6. Det är ert bröllop och ni får lov att bjuda precis vilka ni vill utan att behöva offra er för någon. Och ni ska också få det bröllop ni vill ha. Så om ni inte vill gifta er hemligt så tycker jag ni ska stå på er och göra så som NI känner är bäst. Det är er dag och då har ni rätt att tänka på er själva i första hand.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

OlgaMaria
2016-08-25 19:50
#8

Ponera att ni skulle bjuda precis de ni själva vill, hur skulle konsekvenserna av det bli tror ni? Fundera på det en stund, sen kan ni fråga er om det är värt det. Håller med om att ni borde få ha bröllopet som ni själva vill, men det skulle ju också kunna bli så jobbiga konsekvenser av det att det inte är värt det. Eller så är det värt det!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gaara
2016-08-28 14:07
#9

Håller också med #6 Ärlighet vinner och det är klart ni inte ska ha med folk som ger er obehag på er stora dag. Det ska ju vara en av de lyckligaste dagarna i era liv och då ska man bara bjuda de man verkligen vill. :)

Upp till toppen
Annons: