Annons:
Etiketttraditioner-seder
Läst 2759 ggr
Silent_Hill
10/3/16, 4:20 PM

Byta efternamn?

Idag är det ju ingen självklarhet att (bara) kvinnan byter efternamn när man gifter sig. Så hur gjorde ni? Bytte bara kvinnan efternamn? Bytte ni båda efternamn? Behöll du ditt gamla efternamn som ett mellannamn?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Åsa S
10/3/16, 4:25 PM
#1

Jag behöll mitt, min man bytte till mitt efternamn som är lite ovanligare (min man hette Andersson)

Lia
10/3/16, 4:27 PM
#2

Vi kommer ta mitt efternamn. Vi vill ha samma efternamn och jag vill inte heta som hans mor. Hans efternamn är lite ovanligare än mitt, men mitt är coolare (tycker jag haha). Så det blir mitt namn.

Inkanyezi
10/3/16, 4:39 PM
#3

Min fru behöll sina efternamn, så som traditionen är i spanskspråkiga kulturer. Hon har pappans första efternamn som första efternamn och mammans första som andra efternamn. Så gör man i hela Latinamerika och också i Spanien.

Alternativet att ta mitt efternamn fanns.

[Devya]
10/3/16, 5:13 PM
#4

Där jag bor nu så skulle det vara väldigt konstigt om jag tog min sambos efternamn så jag får väl behålla mitt eget efternamn vilket känns faktiskt lite tråkigt. :)

Med andra ord så behåller man sina egna efternamn men barnen får dock pappans efternamn.

Gaara
10/3/16, 6:41 PM
#5

Jag kommer ta hans efternamn. :) Dels för att jag gillar hans efternamn, dels för att det är ca 17 pers i hela landet som heter det trots att det låter som ett vanligt efternamn typ och mycket därför att jag själv heter något så tråkigt som Jonsson i efternamn. XD

citytjejen
10/3/16, 11:11 PM
#6

Vi behöll våra respektive efternamn när vi gifte oss. Ingen av oss såg någon anledning till att byta. Dessutom tycker jag att mitt efternamn är en del av den jag är, så skulle bara kännas märkligt om jag bytte 🙂

/Christina

Annons:
Elsa
10/4/16, 1:01 PM
#7

Jag tog hans efternamn, mitt efternamn tidigare var ganska ovanligt (inte jätteovanligt men, finns inte så många ändå som heter det). Mitt nya efternamn är dock ännu ovanligare, är bara hans mamma, hans faster och hans syskon + syskonbarn som heter det. 🙂 är nöjd med mitt nya, hihi.

Mitt ex hette Eriksson, det sa jag dock att det vägrar jag byta till, så skulle vi ha gift oss skulle jag haft kvar mitt.


Sarafiaklara
10/4/16, 3:54 PM
#8

Jag kommer nog att behålla mitt efternamn. Känner som citytjejen att det är en del av mig. Min sambo har ett väldigt ovanligt efternamn och kommer att behålla sitt.

OlgaMaria
10/6/16, 5:36 PM
#9

Jag bytte till min mans - vilket jag troligtvis hade gjort oavsett vad han hette för har alltid tyckt det varit en romantisk grej. Nu hade vi ganska lika efternamn - båda ganska ovanliga och lika långa och började på samma bokstav - så jag behöll mina initialer, hehe. Hans är dock mer lättstavat och det tycker jag är ett lyft - är ju ganska ofta man måste förklara för folk hur efternamnet stavas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarafiaklara
10/6/16, 8:21 PM
#10

Nu såg jag att de verkar vara en lagförändring på gång till juli 2017 som då kommer att innebära flera spännande förändringar gällande efternamn. Det verkar som att man då kommer att kunna ha dubbla efternamn och då kan lägga till sin partners efternamn till det man redan har!

OlgaMaria
10/7/16, 10:37 AM
#11

#10 Fast det kan man ju redan? Men det kanske ska bli enklare? Men vad jag förstått är det inte alls svårt nu heller, hehe. Eller detta kanske gäller sambos osv? För det tror jag inte man kan göra idag, utan endast i samband med giftermål. Man bör ju kunna ha varandras efternamn även som ogift, så det blir en rimlig ändring isåfall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarafiaklara
10/7/16, 11:23 AM
#12

Nej nu tar man väl sin partners efternamn som mellannamn vilket inte blir riktigt samma sak. Efter ändringen kan du ha två efternamn. Däremot ska det bli svårare att byta mellannamn. Man ska också, om jag har förstått rätt, kunna ta sina föräldrars förnamn som efternamn ex. Bertildotter. Jag tror också att det ska bli lättare att få kombinera ihop sitt efternamn med sin partners efternamn och skapa ett nytt.

Silent_Hill
10/7/16, 11:52 AM
#13

#12 Det är riktigt. I dagsläget kan man endast ha ett mellannamn och ett efternamn, om man ska ha två. Ett mellanamn kan dessutom inte föras vidare. 

Men vad roligt att det blir en ändring på det! Skrattar Jag har nämligen själv funderat på att behålla mitt efternamn och lägga till min sambos efternamn (när vi gifter oss). Men då vill jag också att det ska fungera som ett vanligt efternamn och ev. kunna föras vidare om våra barn även skulle vilja ha mitt efternamn i framtiden. 

Läste lite om den nya namnlagen och vad det skulle innebära;

Från: http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/en-ny-lag-om-personnamn/

Lagen innebär bland annat att

  • Alla efternamn ska förvärvas genom ansökan. Automatiska förvärv av efternamn genom födelsen och adoption avskaffas.

  • Det ska finnas många möjliga efternamn att förvärva, bland annat ska de vanligaste efternamnen i Sverige bli fria för alla. Det ska också bli möjligt med ett dubbelt efternamn.

  • Det ska inte längre vara möjligt att ta nya mellannamn, men den som redan har ett mellannamn får behålla det.

  • Det ska bli enklare att byta förnamn och efternamn.

  • Hindren mot att ändra förnamn och efternamn flera gånger tas bort.

  • Skatteverket ska bli ensam namnmyndighet.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Maria
10/7/16, 12:21 PM
#14

När jag gifte mig i början på 80-talet så kom det hem en förfrågan just om efternamn och hur vi hade tänkt oss. Jag hade ett väldigt ovanligt efternamn då och vår familj var de enda i Sverige som hette så så jag tog min mans namn vilket var mycket kortare att skriva och mer vanligt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jackiejohn
10/7/16, 9:41 PM
#15

Tog makens efternamn men behöll mitt flicknamn som mellannamn, använder båda två i signaturer/underskrifter. Man kan ju ha fler än ett mellannamn? Jag har tre mellannamn, jag har totalt 5 namn.

Silent_Hill
10/8/16, 3:38 PM
#16

#15 Nej, man kan bara ha ett mellanamn. Däremot kan man ha flera förnamn, där endast ett av dom är tilltalsnamnet.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

jackiejohn
10/8/16, 4:41 PM
#17

#16 Jaha sedär, har alltid förstått de som att de namn som inte är tilltalsnamn eller efternamn är mellannamn :) Då har jag alltså 3 förnamn 1 mellannamn och 1 efternamn haha! My bad!

Velinga1984
10/12/16, 12:48 PM
#18

Jag kommer ha sambons efternamn som antingen mellannamn eller efternamn beroende på hur reglerna kring det ser ut då. Sen ska jag ha mitt efternamn på slutet. Sambon ska bara ha sitt efternamn :)

oh-la
11/11/16, 10:41 PM
#19

Jag tog min mans efternamn. För mig var det självklart på något vis. Bryr mig inte om hur andra gör men är för egen del väldigt mycket för tradition och ville därför ta hans namn.

Anna
12/7/16, 10:07 PM
#20

Åh, det här är lite av ett dilemma för oss. Mitt efternamn är unikt då det bara är min släkt som heter så i Sverige, men tyvärr är det helt omöjligt att uttala på engelska (och min fästman är amerikan…). Samtidigt passar mitt förnamn inte alls ihop med hans (amerikanska) efternamn. Jag hade annars kunnat tänka mig att antingen ha kvar mitt eller ta hans, men som det ser ut nu blir det varken eller. Vi kommer nog istället hitta på ett nytt gemensamt efternamn som funkar i både Sverige och USA. Det blir bäst för eventuella framtida barn också, då vi antagligen kommer bo i båda länderna och behöver något som går att uttala överallt. :-)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
OlgaMaria
12/8/16, 7:03 AM
#21

#20 Att ha efternamn som är svåra att uttala är ju ingen ovanlighet i dagens multikulturella samhälle. Jag tycker inte det är något negativt med att ha ett annorlunda och svåruttalat efternamn, men visst är det mer praktiskt om det är enkelt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anna
12/8/16, 10:19 AM
#22

#21 Nej, visst är det så! Men för vår del har vi nog upplevt det som negativt, det har blivit lite omständigt när jag är i USA i t.ex passkontroller, hos myndigheter osv. Dessutom passar min fästmans förnamn inte heller ihop med mitt efternamn, det blir nästan som en tungvrickare vilket vi inte trivs med. Annars håller jag helt och hållet med dig. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Devya]
12/31/16, 7:45 AM
#23

Är det egentligen inte mycket bättre att behålla sitt eget efternamn? Annars måste man ju skaffa nytt bankkort, id, pass, körkort och så vidare och det kostar väl ändå en del eller?

Luckytarot
1/9/17, 2:44 PM
#24

Min partner tog mitt efternamn. :)

Åsa S
1/9/17, 3:54 PM
#25

#23 så mycket kostar det inte och numera sköts ju det mesta elektroniskt så man får ju namnet ändrat på de flesta ställen bara genom att fylla i blanketten hos skattemyndigheten,. Bättre och enklare än det var förr i tiden en av mina bekanta som gifte sig på 60-talet berättade att på hennes tid fick man åka runt till alla myndigheter personligen för att ändra namn så det var rätt mycket jobb för de kvinnor som gifte sig för då tog ju i princip 100% av kvinnorna mannens efternamn.

[Devya]
1/9/17, 4:11 PM
#26

#25 Jag har för mig att det kostar 70 euro att fixa nytt körkort och sen måste man ju då ha ett nytt pass så där åker 100 euro till.  Det borde väl inte ha ändrats de senaste året, eller? Bankkort går väl dock att fixa gratis. 

Jag tvekar på att ta min killes efternamn just pga att jag orkar inte kasta ut 170 euro på det. Dessutom skulle jag säkerligen behöva åka till mitt hemland för att få mitt pass i ordning? Nä,blir för krångligt att jag orkar inte. :)

Gaara
1/9/17, 7:27 PM
#27

#26 Varför skulle det kosta i euro när vi bor i Sverige och använder SEK?

Annons:
[Devya]
1/10/17, 6:56 AM
#28

#27Jag kanske inte gör det. :) om du inte har räknat ut det ännu.  :) Visst kan jag räkna ut det i sek om du vill?

Lia
1/10/17, 10:19 AM
#29

Vad jag hittar kostar det 350:- att få ett nytt pass och 150:- att få ett nytt körkort här i Sverige. Bankkort bör vara gratis, men jag vet bara hur det är med min bank, det kanske varierar :-) Så det borde kosta 500:- här i alla fall, om man endast räknar detta.

[Devya]
1/10/17, 6:50 PM
#30

#29 I Finland är det allt bra mycket dyrare än så. Jag hade velat byta efternamn men det får vara. Alltför mycket jobb då jag skulle behöva skaffa en massa nya kort. :)

Gaara
1/11/17, 8:49 PM
#31

#28 Ja jag trodde liksom att det var här i Sverige som vi pratade om. :) Jag tror i alla fall att det var i Sverige de flesta menade. :)

[Devya]
1/12/17, 6:54 AM
#32

#31 Absolut, men annars brukar det inte finnas så många olikheter mellan länderna i norden. :)  Trodde ändå att de flesta hade lite koll på euro och hur mycket det är i sek med tanke på att folk reser ju ändå mycket hit och dit i Europa. :)

Fransu
1/31/17, 3:35 PM
#33

Jag tog min mans efternamn. Jag tyckte aldrig om mitt tidigare efternamn, så valet var lätt. Hade jag däremot haft ett efternamn jag gillade så vet jag inte hur jag hade gjort.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

älvornas dal
1/31/17, 5:30 PM
#34

Jag tog min mans efternamn för att mitt var så vanligt och tråkigt.

Men vad händer vid skilsmässa? Någon som vet? Får man behålla sitt efternamn (om man tagit sin partners efternamn) eller måste man byta tillbaka till det man hette innan?

Annons:
[Devya]
1/31/17, 5:46 PM
#35

#34 Klart man får behålla. =p

Min mamma valde dock att ta tillbaka sitt eget efternamn ca 7 år efter skilsmässan.

älvornas dal
1/31/17, 5:49 PM
#36

Vad bra! :) Kom att tänka på det för vi har haft en del problem och även pratat om skilsmässa. Hans efternamn har blivit en del av mig och har svårt att se mig heta något annat, men vill också heta samma som mina barn.

[Devya]
1/31/17, 5:59 PM
#37

#36 Oroa dig inte. Du lär definitivt få behålla efternamnet. ;)

Lia
1/31/17, 7:09 PM
#38

#34 Min mamma tog pappas namn och nu är det hennes identitet som konstnär. Det var inget snack om saken när de skildes :-)

Upp till toppen
Annons: