Annons:
Etikettbröllopet
Läst 3367 ggr
AliciaE
2018-02-08 15:45

Gifta sig i smyg

Jag och min sambo vill gifta oss i smyg med endast våra syskon närvarande och bjuda närmast familjen på middag på kvällen. Hur berättar man att man gift sig på ett roligt sätt? Vad ska man säga när man bjuder in till middag?

Annons:
DesK
2018-02-08 15:56
#1

När jag och mina barns far gifte oss, bjöd vi på den årliga kalkonmiddagen och skrev inbjudningskort, som avslutades med att de som så önskade var välkomna att göra oss sällskap i Värmdö kyrka iinnan middagen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Devya]
2018-02-15 13:48
#2

Ouch det där kan gå lite fel. Jag vet inte riktigt om ni kan göra det på ett roligt sätt då vissa kanske blir jättebesvikna över att de inte fick möjligheten att vara med.

Om det är andra gången man gifter sig så är det förstås ingen större fara skulle jag gissa på eller om man är över 40 eller äldre. Det tycks vara mer accepterat av någon orsak.

Katti
2018-02-17 21:40
#3

Man bestämmer väl i allsin dar själv tillsammans med sin partner) om sitt eget bröllop! Tar någon illa vid sig är det deras problem. 

Båda gångerna jag har gift mig har jag gjort det i smyg. Första gången gjorde vi det dagen före julafton och åkte på kvällen till svärföräldrarna och plockade på vägen upp min mamma som skulle vara med där och fira jul. När vi var framme skulle vi äta skinkmacka och jag sa att jag har gjort en tårta. När den stod på bordet klagade svärmor påatt det inte var någon ros på tårtan. Då plockade min nyblivna man upp en tårtdekoration i form av ett brudpar, ställde den på tårtan och sa "Vi har den här istället, för vi har gift oss idag!" Under bordet hade vi vid det laget tagit på oss ringarna!

Andra gången var nu i september. Då var barnen, mina och hans, medbjudna, men ingen annan visste. När det var gjort la vi helt enkelt ut bilderna på facebook, och då bjöd vi även in till fest några veckor senare 😃.

Såvitt jag vet har ingen tagit illa upp, och har de gjort det har de haft den goda smaken att inte visa det.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Devya]
2018-02-18 09:54
#4

#3 Visst gör man som man vill! Det säger jag inget om men man ska inte ta för givet att alla blir jätteglada och därmed så vet jag inte om det finns ett roligt sätt att säga att man har gift sig.

Min man och hans syskon är fortfarande upprörda över hur deras pappa åkte iväg till Skottland och gifte sig utan att någon visste om det, förutom de två vänner de tog med sig som vittnen. Det var flera år sedan men ingen ha glömt och ingen tog det på ett bra sätt. De kände sig undanskuffade och bra mycket mindre värda än de två vänner de tog med sig. Min man har inte sagt det här åt sin pappa men han är idag ännu väldigt sårad för han trodde att han stod nära sin far ( de träffas flera gånger i veckan, simmar tillsammans samt att min man hjälper alltid hans pappa då han ringer och behöver hjälp).

Om man dock känner sin familj och vänner och vet att sådant är ingen big deal för dem så är det ju förstås också lite annorlunda. Jag skulle definitivt våga göra det mot min familj eftersom de skulle inte ta illa upp medans min man aldrig skulle bli förlåten av sin familj om han gjorde så.

mollyt
2018-03-25 21:44
#5

Jag tänker också att det kan bli lite tokigt om man bjuder delar av familjen att vara med på bröllopet och sen resten på middag. Mest om man som familj känner sig "mindre värd" om man "bara" fick vara med på middagen.  

Alltså det kanske är en annan sak att gifta sig i stadshuset helt utan anhöriga och sen ha alla i familjen med på middagen? Fast det beror ju helt och hållet på hur er familj ser ut och vilken relation ni har. 

Annars gillar jag #3 idé med att ha bakat bröllopstårta till efterrätt, hehe. Om man vill ha hjälp att bryta isen kan det vara ett bra sätt.

Upp till toppen
Annons: